Režie:
Joe MantelloKamera:
Alik SakharovHudba:
Harold WheelerHrají:
Jason Alexander, Stephen Spinella, Justin Kirk, John Glover, John Benjamin Hickey, Stephen BogardusObsahy(1)
Americké komediální drama, které podle hry Terrena McNallyho natočil režisér Joe Mantello, vypráví o osmi mužích, kteří jsou gayové a odjíždějí z města, aby si užili tři týdny dovolené na čerstvém vzduchu. Chtějí je strávit ve viktoriánském domě u jezera, kde se budou koupat, slunit a odpočívat. Dům patří skvělému choreografovi Gregorymu, který se však obává nadcházejícího stáří. K jeho nejbližším přátelům patří slepý druh Bobby, dále dlouholetý pár Arthur a Perry, anglický skladatel John a jeho nejnovější milenec, tanečník Ramon. Také se tu objeví Buzz, jenž žije jen pro staré broadwayské muzikály, a James, což je identické dvojče Johna, který je sice bratrovi k nerozeznání podobný, ale povahově jsou zcela protikladní. Týdny, v nichž se dvojice scházejí a rozcházejí, je příležitostí ke konfrontaci, co znamená opravdové přátelství a láska v době narůstající hrozby AIDS. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (12)
Nezávadný film o gayích, který můžete s klidem pustit i mamince. Mně prostě odrazují filmy, u nichž téměř hned na začátku víme, co se stane v další scéně (hot shot Ramon se u stromu začne nabízet slepému Bobbymu). Druhé mínus je na mě příliš mnoho postav v příliš rychlém sledu (jména jsem si nezapamatoval až do konce). Třetí mínus je prvoplánové citové vydírání: ano, slepota je pro povrchní gaye hrozná představa (něco jako slepá Samantha ze Sexu ve městě), jenže Bobbyho slepota je zde dějově zcela nefunkční (proč musí mít být v ději slepec?). A čtvrtý mínus: McNallyho hra ještě uvízla v kánonu 80. a 90. let, kdy v příběhu o gayích musela být povinně aspoň jedna postava nakažena HIV. Ale plusů je taky pár. Pohodová konverzační hra (ano, nikoli film, o ten tolik nejde), příjemná hlavně tím, že se neřeší homosexualita (bere se za axiom), ale lidské příběhy, a ty za to stojí (hra získala v roce 1994 Tony Award), nota bene v kvalitním hereckém podání (viz rozkošný Jason Alexandr v roli Buzze - který je v obsazení nováčkem, všechny ostatní si režisér přivedl z divadelního ztvárnění). Ovšem nic naplat, trhák to není. Kdo chce excelentní gay divadlení hru na plátně, ať si pustí nepřekonatelné a průlomové Boys in the Band (1970, r. William Friedkin), s nimiž je LVC očekávatelně srovnáván, a kdo rád gay filmy o epidemii AIDS, ať se podívá na realističtější, dojemnější a podle mě rovněž průkopnický Longtime Companion (1990, r. Norman René). PS: Mimochodem, všimli jste si, jak Němci "vylepšili" plakát LVC? Proč? Zač? ()
Gayovská konverzačka o vztazích a AIDS. 1) Svižná (občas) intelektuálská konverzačka je divadelní hra. Film samotný nepřináší prakticky nic navíc, autoři klidně mohli natočit divadelní představení a bylo by to totéž._____ 2) Některé pasáže měly překvapivý spád (např. popis Perryho nevěry), v jednom okamžiku mi šel až mráz po zádech (zhodnocení života při tanci Labutího jezera). Bohužel však většina filmu proběhla v nevzrušivém poklidném, chvílemi až nudném tónu._____ 3) Asi by mi více sedlo, kdyby se alespoň někteří z party chovali méně vykrouceně a méně hystericky._____ 4) Snad by si mohl dabingový tým dát tu práci a zjistit, jakže se vyslovuje gay a jak se tvoří přídavné jméno od gay - tedy gayovský. Jejich "gáj" a "gájský" mi protáhlo ušní lalůčky minimálně o pět centimetrů._____ 5) Nebylo to špatné, ale podruhé to vidět nemusím. ()
Co to probůh je "komediální drama"? Něco jako hybrid? Ale tenhle film není hybrid. Posmutnělý příběh s momenty plnými pohody, který v závěru připomněl seriál Odpočívej v pokoji. Dost možná to distributor (a taky dabingové studio) vidí odlišně. Proč by jinak dabéři vyslovovat slovo "gay" jako "gáj"? Takže máte-li možnost, podívejte se na originál. ()
Z kusých vzpomínek se mi zdálo, že se režisérovi povedla lépe než nová verze Kluků z party. Když jsem ji ale zkouknul znova, viděl jsem sice, že je civilnější, ale taky že doplatila na horší scénář, resp. hru. Hlad v Africe bylo možná žhavé soudobé téma, ale k čemu tam byla nehoda sestry jednoho z nich a něco jako pokus o psychoanalytické vysvětlení S/M záliby dalšího? Mezi Jeckyllovci byl extrémní rozdíl a oba působili papírově (možná protože je oba hrál jeden herec, Glover). Gregory s Bobbym nepůsobili jako pár a rozhodně to nebyla jen chyba Bogarduse a Kirka. Ramon s Buzzem měli střídavě dobré a špatné chvilky. Takhle z toho vyšla nejlépe hádavá dlouholetá dvojice Arthur (Hickey) a Perry (Spinella). Aspoň že ta nahota tu byla daleko funkčnější. A závěr byl opravdu silný svou realističností a popřením očekávání 63% ()
Konečně jsem se dostal k filmu, kteří mnozí zde viděli již před lety, filmu, který se obešel zcela bez žen, alespoň co se konečného výsledku na obrazovce týče. Snímek nezapře, že jeho předlohou je divadelní hra a mohu jej těm málo zbylým a nebo nováčkům tady jen doporučit. Ke konečnému výsledku pomohli i čeští dabéři ... 8888 ()
Galerie (8)
Photo © Fine Line Features
Reklama