Režie:
Tom McCarthyKamera:
Masanobu TakayanagiHudba:
Howard ShoreHrají:
Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Brian d'Arcy James, Stanley Tucci, Doug Murray, Sharon McFarlane (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams a Liev Schreiber v hlavních rolích skutečného příběhu, ve kterém reportéři amerického deníku The Boston Globe odhalili masivní skandál zneužívání nezletilých představiteli místní arcidiecéze. Případ neměl dopad pouze na pár obviněných duchovních, ale otřásl celou katolickou církví. (Falcon)
(více)Videa (20)
Recenze (775)
Ne nadarmo se kinematografii říká továrna na sny. Čekáme od ní podívanou, akci, vzrušení, napětí a výlet tam, kam se běžný smrtelník nikdy nedostane nebo se ani nechce dostat. Spotlight jde proti všem těmto trendům a nabízí až nečekaně civilní herectví, vyšetřování zbavené všech obvyklých thrillerových klišé a ukazuje práci novinářů tak, jak nejspíš i probíhá. Tedy jako zdlouhavé sbírání faktů, přemlouvání k rozhovorům, zkrátka rutinní činnost. V podstatě jakékoli povolání, které zbavíte filmového pozlátka, vypadá najednou hrozně všedně. Kriminalisté neběhají po střechách domů a nezneškodňují padouchy, špioni nelikvidují protivníky po tuctech. Spotlight tvoří tu výrazně menšinovou tvář americké kinematografie, kterou studia obvykle vysílají na festivalové přehlídky. A v případě Spotlightu ty festivalové vavříny jsou zasloužené. Říkám si sice, jak by asi dopadla divácká podpora v případě, že by nešlo o tak skandální případ, ale nešť. Novináři nestojí proti mašinérii mocné korporace nebo zkorumpovaného politika, kteří by proti nim vysílali vražedná komanda, ale i tak jsou tam cítit silné emoce. Spotlight nabízí přehlídku velkých hereckých es, ale hvězdy tentokrát potlačily své ego a nepředvádí samy sebe, nýbrž své postavy. Za mě dávám palec nahoru, jen tu pátou hvězdičku se mi nechce dávat, protože, ač to zní svatokrádežně, Spotlight setřel filmové pozlátko natolik, že je místy ve svém zachycení reality až nudný. Celkový dojem: 80 %, ()
Ajtamajtakrajta, ten Michael Keaton vyrostl neskutečně za poslední roky! Sice má furt stejnej přiblblej výraz, divně posouvá rty jako 18 letá kundička na Instagramu, ale pro mě je to aktuálně bůh! Charisma velký, že by to konvoj tatrovek neodvezl. A to všechno ostatní je celkem fuk, protože je tam Michael Keaton. ()
Obyčejná, na skutečných událostech založená konverzačka, celou dobu úplně konstantním tempem běžící ke konci, který také dá jen mírný pocit zadostiučinění. Tak by film působil, kdyby se jednalo o nějaké méně závažné a nepříjemné téma. Díky zvolenému tématu, výbornému hereckému obsazení a sevřenému, přesnému a sebevědomému scénáři ale dokáže i takto podávaný thriller vyvolávat dostatek emocí, vzdělávat v oblasti novinářské práce způsobem, při kterém člověk ví, že mu film v ničem nelže a ani na chvíli nenudit. A vyvolává to i jisté znepokojení nad tím, co vše se může ještě na tomto světě dít skryté před mýma očima.V rámci církve, státu, korporací a čehokoliv jiného. V některých momentech filmu mě přes jeho nevlezlost, absenci snahy cokoliv dramatizovat hudebně (stále používán jeden nebo dva hudební témata v mírně napjatějších momentech) a úplnou civilnost mrazilo, na druhou stranu, tato zvolená forma, přes to, že to byl velmi zajímavý přístup k látce, mi nedovolí dát víc než 8/10. Vyšší hodnocení si nechávám pro umělecky ambicióznější filmy nebo své konzumní, nezdravé fastfoody. A některé oscarové nominace jsou myslím spíše kvůli povinnosti než kvůli opravdovým důvodům (např. Rachel McAdams podává dobrý výkon jako obvykle, ale její role nemá oscarové parametry, naopak Ruffalo si nominaci jistě zaslouží). ()
K mému zklamání stejný případ jako loňský "Nightcrawler". Téma, o kterém sní snad každý filmař působící na poli dramatu; silné, provokativní a neustále aktuální. Tak jak je, Herr Gott, možné, že může z tak obrovského potenciálu vzniknout tak emočně prázdný film? "Spotlight" je dobře natočený, dobře obsazený, má moc pěknou hudbu (i když si nějak nedokážu vybavit, že by tam bylo více motivů než ten hlavní XD), a přesto mi to nestačí. Film s podobným "poselstvím" potřebuje ještě něco navíc. Nějakou přidanou hodnotu v emocionální rovině. Jakmile nemáte po zhlédnutí nutkání, jít se na ty zm*dy podívat do kostela (nebo, v případě "Nightcrawlera", bojkotovat večerní zprávy), je to špatně. Just my opinion.;-) 3,5*. ()
Na jednu stranu tuším, že v rámci dobrýho dramatu z prostředí kancelářský investigativní novinařiny je bláhový čekat něco jinýho a SPOTLIGHT asi rozvrní blahem každýho správnýho cinefilního akademika do hýření sošek a superlativ, na druhou stranu se teď stejně neubráním politování, že to s tak silnou hereckou sestavou a tak citlivým, potencionálně žhavým tématem, nemohla být sakra emotivní, mrazivá, podněcující, kulervoucí podívaná. Protože mohla. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (23)
- Matt Caroll (Brian d'Arcy James) má v mnoha scénách na stole položený kelímek od Dunkin' Donuts s ikonkou programu odměn "DD Perks", který začal fungovat až v roce 2014, tedy třináct let po době, kdy se film odehrává. Na chipsech Doritos v kanceláři je zase logo, které se začalo používat až v roce 2013. (hansel97)
- Scénář tohoto filmu byl v roce 2013 zařazen na tzv. Blacklist, seznam nejlepších neuskutečněných scénářů daného roku. (bohyyy)
- Jediné, čeho se Michael Keaton (Walter 'Robby' Robinson) při přijetí role obával, byl bostonský přízvuk. Po zhlédnutí videozáznamu skutečného Waltera Robinsona byl ale překvapen, že Robinson má jen mírný bostonský přízvuk. S novinářem nakonec strávil několik dní, aby se naučil, jak ho správně napodobit. (MLazi)
Reklama