Režie:
Jan E. SvatošScénář:
Jan E. SvatošKamera:
Romi StrakováHrají:
Martin E. Johnson (a.z.), Osa Johnson (a.z.), Jane Goodall, Hynek Chmelař (vypravěč), Igor Bareš (vypravěč), Zora Jandová (vypravěč) (více)Obsahy(1)
V pátek se seznámili, v neděli měli svatbu. Před hněvem rodičů museli utéci z domova, a tak se na líbánky vydali k lidožroutům. Přišli o iluze, o kameru a málem i o život. Tam, kde by se jiní vzdali, nasadili američtí filmaři Martin a Osa Johnsonovi své životy, aby odvyprávěli svědectví o mizející divočině. Celovečerní distribuční debut režiséra Jana Svatoše, jemuž předcházelo 10 let příprav a pátrání v archivech. Dokument odkrývá zcela zapomenutý příběh z éry počátků kinematografie a vypráví nejen o lásce na první pohled, ale i o odvaze, o předsudcích a o střetu umělecké svobody s Hollywoodem. Dílo Martina a Osy fascinovalo kdysi nejen širokou veřejnost, ale i osobnosti jako E. Hemingwaye, Ch. Chaplina nebo britskou královskou rodinu. Jejich příběh je autentickým otiskem doby, kdy samotné filmování v Africe bylo nebezpečnější než šelmy a malárie a kdy fotografovat znamenalo riskovat, v lepším případě neúspěch, v horším i svůj život. (Art Francesco)
(více)Videa (3)
Recenze (22)
Myslím, že to bol oveľa väčší zážitok pre tvorcov filmu ako pre diváka. No nostalgické zábery ešte zlatej éry objavovania Afriky, života domorodcov a pláne plné zvierat tú hviezdičku navrch plným právom prihodili. Nehľadiac na množstvo hodín mravčej práce v strižni a pri úprave storočných materiálov.. ()
Velmi konzervativní dokument televizního formátu, který působí v dnešní době jako velké retro - zvlášť puštěný do kin, kde v kontrastu se stále "filmovějšími" dokumenty vypadá tahle delší Cestománie jako pěst na oku. A nevadilo by mi to samo o sobě, kdyby tvůrci aspoň nějak reagovali na to, že jde o film pro kina (ostatně je i propagovaný jako kino debut) a u tohoto formátu klidně zůstali, ale nějak ho vytunili. Zdaleka nejvíc se televizní přístup projevuje u práce se zvukem. To nesnesitelné předabování respondentů do češtiny si mohli (měli) odpustit - ta šílena devadesátková "dopoledne na Nově" atmosféra v dabingu posouvá výsledek o stupeň níž. ()
Spočiatku trochu omáčky, ale s prvou cestou do Južného Pacifiku cez Austráliu dokument nadobudol ten formát, aký som očakával. Veľmi pútavé zdokumentovanie života dokumentaristov Martina a Osy Johnsonových. Priekopníkov filmovania v Afrike, ktorí tomu obetovali celý svoj život, a vytvorili množstvo filmov, ktoré nám dnes môžu priblížiť, aké to bolo, a porovnať so súčasnosťou. Boli úplne prví, ktorí svojimi filmami priniesli Afriku až do kín, hollywoodskych filmov a zbúrali množstvo mýtov. Môžeme v nich ale vidieť aj tú dnes už nepochopiteľnú vec, s akou samozrejmosťou sa zabíjali nosorožce, levy a slony. Škoda toho tragického konca ich práce aj života. Dokument je českého pôvodu, čo je malým prekvapením, ale národ Zikmunda a Hanzelky sa asi nezaprie. –––– V Austrálii s námi úřady odmítli uzavřít životní pojištění. Prý se není možné pojistit proti sežrání lidožrouty. ()
Výborně zvládnuté téma – přiblížit dnešnímu publiku příběh a záběry filmových průkopníků Martina a Osy Johnsonových. Možná byly některé mluvící hlavy trochu mimo (David Bordwell ostatně mluvil o tom, co by měl znamenat Svatošův dokument, ne dílo Johnsonových), ale to jsou jen drobnosti. Jinak řečeno, neznal jsem a s úžasem jsem zíral. ()
Originálně podaný dokument o úžasné životní cestě dvou lidí, kteří svůj život žili na plno. Je velká škoda, že příběh manželů Johnsonových je zapomenutý dokonce i v jejich domovině. Opravdu skvělá práce celého týmu, který tento zapomenutý příběh složil do celovečerního filmu a myslím, že nejen mě odkryl historii dokumentaristiky. Díky :) ()
Galerie (9)
Photo © Art Francesco
Reklama