Scénář:
Štěpán HulíkHudba:
David BoulterHrají:
Zuzana Stivínová, Jaroslav Dušek, Eliška Křenková, Leoš Noha, Jan Cina, Štěpán Benoni, Eva Holubová, Oskar Hes, Martin Sitta, Janek Gregor, Petra Špalková (více)VOD (1)
Epizody(8)
Obsahy(1)
Zločin, který rozhodujícím způsobem zasáhne do životů všech zúčastněných, stojí na počátku dramatické minisérie HBO Europe, Pustina. Když se starostka severočeské vesnice Hana Sikorová ocitne na vrcholu svého boje proti velké těžební společnosti nabízející obyvatelům obce vysoké odstupné výměnou za opuštění jejich domovů postavených na ložiscích hnědého uhlí, zmizí její čtrnáctiletá dcera Míša. Pátrání po dceři Hanu po letech mírumilovného soužití s ostatními přivede k pochybnostem ohledně celé komunity, která se pod vlivem událostí začíná rozpadat a ukazovat svou pravou tvář. Objasňování záhady příběh rozvětvuje do několika prolínajících se dějových linií, gradujících do nečekaných souvislostí. (HBO Europe)
(více)Videa (9)
Recenze (828)
Temná depresivní detektivka, která si získala mou pozornost hned pilotem. Napětí, atmosféra nebo prostředí opravdu fantastické. Herecké výkony na český snímek hodně vysoko a chválím hlavně tři strůjce tohoto představení a to Jan Cina, Jaroslav Dušek a Leoš Noha! Práce s kamerou byla fantazie, tohle nezvládne jen tak někdo a pokud se k tomu přidá skvělý střih, tak není o čem. Depresivní hudbu v uších uslyším ještě dlouho. Jako poslední vychválím dvojici režisérů ač jeden měl mírně navrch. Pokud přemýšlíte o tomto seriálu, tak neváhejte ani minutu. Najdeme pár slabších míst, ale to je jen detail v hromadě kladů. ()
Proč jen musím napsat: na české poměry mimořádné. Právě že: na české. Hodně se vydařila pošmourná, realisticky působící, výprava a kamera, která snímá zdevastovanou, pustou krajinu jako odraz vztahů lidí, kteří v ní žijí. Charaktery postav jsou nejednoznačné, procházejí logickým vývojem a rozhodně se nejedná o schématické panáky, ale o plnohodnotné lidi. _______Na osm dílů je ale málo děje, proto se hodně nastavuje atmosférou a já si říkala: „Vážně museli toho člověka zabírat, jak přejde celou ulici? Nestačil by střih?“ Podkreslujících scén bylo příliš mnoho, takže chvílema nudily. To, že se některé motivy nevysvětlily (vztah kluka z pasťáku s mladší dcerou starostky) a neukončují (sígr z pasťáku) beru jako záměr, že ne vždy vše musí být podáno po lopatě. ______ Herecky velmi dobře zvládnuté, nejvýraznější byl Jaroslav Dušek jako postava, která má hodně stránek, a jak se postupně odhalují, divák musí měnit svůj názor na něj. Pro Duška netypická role (dle těch, které jsem viděla), ale předvedl mistrovsky mnohovrstevnaté herectví. ()
No kdybych nebydlel dvacet let v Mostě a neznal tu krajinu a to prostředí tam, tipoval bych to na bulharsko chánovskou ukrajinu někdy v 80. letech. Zhmotněná deprese hnus a desolát s výbornou hudbou a herci, režie je naprosto perfektní a scénář bez děr, téměř do poslední chvíle nevíte, kdo je vrah, jeden díl napne nervy na další a napětí se stupnuje a rozhodně se nenudíte, tohle snad ani nenatočili Češi. Opravdu výborný a nápad udělat z Červeného hrádku pasťák, to se jen tak nevidí.... ()
"Co když už nebudeme nikdy nikomu věřit?" Miluju deprese a proto se mi seriál líbil. Vlastně ne. Deprese nemám rád, protože se s nimi střetávám takřka denně a proto mě to v Pustině moc nebavilo. Byl tam sice skvěle zapomnětlivý nabíječ Karel, jeho úžasně vyrovnaná dcerka Klárka nebo hodný vařič perníku Šary, ale taky tam byla tlupa dementů z pasťáku, poldové ve svetrech a detektiv, kterému někdo neustále stál na vedení. Již z obsahu jsem vytušil, že mě to nijak zvlášť bavit nebude, ale nechal jsem se nachytat hláškami o nejlepším seriálu desetiletí. Dobře mi tak, měl jsem dát na instinkt, ale když už to vzbudilo takový ohlas, tak jsem to prostě musel vidět. Nyní jsem pro referendum, prolomení těžebních limitů a vybagrování Pustiny, protože bych do ní nerad znovu zabloudil. ()
Poprvé jsem u českého projektu zaznamenala slovo casting, možná i díky tomu se v seriálu objevují neokoukané tváře. K neokoukaným tvářím přičtěme i neokoukané syrové prostředí. Hulík napsal výborný scénář s naprosto fantastickými dialogy. Především díky nim vše působí velmi realisticky. Na režisérské stoličce se střídají dva lidé s mírně odlišným přístupem, Nellis se více věnuje psychologii postav, Zachariáš lépe tvoří tajemno. Oběma se daří skvělé vedení herců, nenajdu nikoho, kdo by mi vadil, což je v případě přítomnosti Ciny téměř zázrak, dokonce všem věřím vše od první do poslední minuty. Pustina je seversky bezútěšná bohem zapomenutá krajina, její obyvatelé pomalu chřadnou s ní. V Pustině žijí živí lidé, mají své radosti, starosti, dobré i špatné stránky. Opět potlesk pro Hulíka. Oba kameramani odvedli také výbornou práci. Cit pro detail je patrný již v úvodních titulcích. Při nich též slyšíme, že i v oblasti hudby budeme mít co do činění s něčím mimořádným. Hulík si mě fantasticky povodil, nesklouzl se na moderní vlně odhalení pachatele v předposledním díle, tudíž se v tom posledním nemusel hodinu věnovat objasňování objasněného. Byť vyvrcholení není plné zvratů, je patřičně, nebo by se spíše hodilo napsat nepatřičně, šokující. Šokující především následnou bezmocí. Tenhle seriál nejen, že by se mohl hrdě postavit vedle svých evropských konkurentů, ale mnohé z nich by bez obtíží převálcoval svými kvalitami. O to smutněji působí fakt, že HBO šetří a přestala financovat české projekty. ()
Galerie (85)
Zajímavosti (28)
- Příběh obce Pustina připomíná letitý boj obce Horní Jiřetín v Krušných horách. I tady obec leží na zásobách uhlí, i tady občané nevědí, zda obec bude ještě příští rok existovat a i zde se vyskytli spekulanti, kteří skupovali v obci nemovitosti, aby až těžaři zvítězí, přišli k bezpracnému zisku. A i zde byla obec rozdělena na dva tábory, na ty, co chtějí zůstat a obec zachovat, a na ty, co jsou připraveni odejít a podepsat tak obci s historií sahající až do středověku ortel. (sator)
- Natáčelo se na Kladně, zámku Valeč, v dole Komořany. (M.B)
- Úvodní znělka je v každém díle trochu jiná. Některé záběry se přizpůsobují ději v seriálu. (Poky15)
Reklama