Režie:
Howard HawksKamera:
Sidney HickoxHudba:
Max SteinerHrají:
Humphrey Bogart, Lauren Bacall, John Ridgely, Martha Vickers, Dorothy Malone, Peggy Knudsen, Regis Toomey, Charles Waldron, Charles D. Brown, Bob Steele (více)Obsahy(1)
Soukromý detektiv z Los Angeles, Philip Marlowe se ujímá případu vydírání a sleduje stopu, jež jej zavádí mezi vrahy, lumpy z nočních klubů, autory pornografie, zkažené zbohatlíky a další. Ale Chandlerův legendární hrdina vše vyřeší v naprosto nesentimentálním a drsném stylu - a styl je to, o čem film "Hluboký spánek" celý je. Režisér Howard Hawks přináší na plátno elegantní setkání jednotlivých postav (zejména to Humphreyho Bogarta s Lauren Bacallovou), rázné tempo a fantastickou atmosféru. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (272)
Notně zamotaný film-noir, který ve mně stále budí celkem ojedinělý pocit, že je ten zmatek neproniknutelný záměrně. Výborná je hlavně dvojice Humphrey Bogart a Lauren Bacall, mezi nimiž to vážně jiskří (a jejich dialogy jsou také parádní). Režisér to v klidu jistí ze zálohy a moc na sebe neupozorňuje. Ale jestli tuto temnou jízdu L.A. zvládl natočit v ateliérových kulisách, pak rozhodně klobouk dolů! ()
Pokud mi někdo k příští projekci nakreslí graf, tabulky, popisky a u každého jména postavy v průběhu celého filmu dodělá tagy, které mi postavu identifikují, pak se možná v celém tom šíleně překombinovaném příběhu alespoň trochu vyznám. Noir by to byl moc hezký, ale opravdu jsem měl celé 2 hodiny potíže s tím poznat kdo, s kým, jak a proč. 6/10 ()
Existují dvě vysvětlení, buďto jsem jako divák přízemní a nedovtipný, nebo je hluboký spánek sice klasický, ale hodně přešmodrchaný zástupce žánru. Překvapení provází od začátku až do konce, protože scénář je zcela nevyzpytatelný. Mazaný Filip, v tuzemsku u diváctva propadlý, hledal zjevně inspiraci někde poblíž.___Scénář byl napsán za pouhých osm dní, což se negativně odrazilo na jeho detektivní linii. Režisér humorně vypráví o natáčení: "V zápletce jsme se už nevyznali. Ptali se mne, kdo koho zabil - nevěděl jsem. Poslali telegram autorovi - nevěděl to. Poslali telegram autorovi scénáře - taky to nevěděl. Ale přesto byl film velmi napínavý a zábavný..." (Hendrich, Vladimír: Americká drsná škola ve filmu; str. 28). ()
Dej je vážne dosť spletitý, po čase toho človeku v hlave z neho moc nezostane. Pocit ale áno, takže hodnotiť pod 80% nejde. Typický film noir, aj napriek komplikovanému scenáru, keďže iné noirovky mi pripadajú prehľadnejšie. Spánok je zato veľmi atmosferický a hraje v ňom nepreberné množstvo krásnych herečiek. O dôvod viac si ho pozrieť znovu a utriediť si ho v hlave. Hawks bol doma v každom žánri. VIDENÉ ZNOVA: Stále to nechápem, napriek tomu som sa bavil podstatne viac, ako po prvý krát. Možno to bolo spôsobené projekciou v kinosále. ()
Howard Hawks i zde brilantně přenesl na plátno drsný a cynický styl literární předlohy. Nechybí svižné tempo, působivá atmosféra a fantastická chemie mezi ústředním duem. Celkově dámské zastoupení je ztvárněno nádhernými ženami, ať už je řeč o Lauren Bacall či Dorothy Malone, která je ve scéně v knihkupectví jednoduše neodolatelná. The Big Sleep však trpí jedním zásadním neduhem, jak už zde mnozí poznamenali. Cenzura z mého pohledu ztížila pochopení celého příběhu a motivace postav, což nekompenzuje ani děravý scénář a zmatečná orientace mezi jmény. Např. jsem postrádal vysvětlení vraždy Sternwoodova šoféra a bližší seznámení s klíčovými postavami (Gaiger, Carmen atd.). Snímek v tomto aspektu poněkud selhává, ale jak jsem zmínil na začátku, je tento nedostatek spolehlivě kompenzován spletitostí příběhu a hereckou plejádou, jakožto několika ikonickými pasážemi. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (18)
- Snímek byl natočen podle stejnojmenného románu Raymonda Chandlera. (Hans.)
- Hneď prvý deň natáčania si dal Humphrey Bogart na obed 5 či 6 panákov. Rozzúrený Howard Hawks mu vynadal, že to totálne neprofesionálne. Bogart sa následne obmedzil na jedno pivo denne. (beso74)
- Claude Chabrol tvrdil v roku 1955, že dielo nemôže byť rekonštruované, napríklad v podobe remakeu, lebo by sa z diela vytratil tvorca a výsledok by pôsobil ako podradná imitácia. Napriek tomu to skúsil Michael Winner v roku 1978, no snímka nezožala úspech. (Biopler)
Reklama