Režie:
Agnieszka HollandScénář:
Paul HenggeKamera:
Jacek PetryckiHudba:
Zbigniew PreisnerHrají:
Marco Hofschneider, Julie Delpy, René Hofschneider, André Wilms, Andrzej Mastalerz, Hanns Zischler, Norbert Schwarz, Halina Łabonarska, Artur Barciś (více)Obsahy(1)
Bezmála „švejkovský“, místy až bizarní příběh židovského mladíka, který musí před celým světem zapírat svou totožnost, se odehrává na řadě míst Evropy a odhaluje v celé hrůze nesmyslnost lidské netolerance, fanatismu, a války vůbec podle autobiografického románu S. Perela.
Salomon Perel se příliš neliší od svých součastníků, vlivem bouřlivé válečné doby jeho životní cesty dostávají nečekaný spád. Nejdříve s rodiči patřícími k německo-židovské komunitě utíká před hrozbami nacistů, pak se za letního táborového soustředění sám stává podezřelým politickým živlem. Po nečekaném útočném vpádu Němců na polské a ruské území je jejich zajatcem a tlumočníkem. Ironií osudu se ocitá v centru německé říše, kde prožívá první milostné vzplanutí k mladé Němce, ale vzápětí pocítí na vlastní kůži život obyvatel židovského gheta... (pstp)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Ach, Evropo, Evropo... 1) Už dávno vím i z vlastní zkušenosti, že nejbizarnější příběhy nepocházejí z per spisovatelů či scénáristů, ale prostě se dějí. Je zbytečné diskutovat o tom, zdali dílčí scény proběhly tak, jak jsou zobrazeny ve filmu, to je přece úplně jedno. Existencionální příběh zubožené Evropy nemohl ani Kafka napsat lépe._____ 2) 42letá Agnieszzka Hollandová ve svém snad nejlepším filmu prokazuje svůj, jak píše komentátor gudaulin****, cit pro výběr atraktivní látky._____ 3) 21letý Marco Hofschneider (Salomon) zde zahájil svou dosud vcelku úspěšnou hereckou kariéru._____ 4) Na průjezd tramvají lodžským ghettem nezapomenu._____ 5) Zasvěcený obsah: Letní filmová škola. ()
Neohromil ma Forrest Gump, nepáčilo sa mi spracovanie životných osudov Salomona Perela. Aj keď môžem veriť, že väčšina životných peripetií sa udiala tak, ako ich opísal vo svojej knihe, bolo potrebné k tejto predlohe pristupovať citlivo, aby vyznenie filmu pôsobilo autentickým dojmom. To sa podľa mňa Agnieszke Holland nepodarilo a výsledok som vnímal ako produkt tvorcu, ktorý si nebol istý posolstvom , ktoré chce vyslať divákovi. ()
Tancujúci Stalin a Hitler a cukríky padajúce z "neba". Na tieto scény asi nikdy nezabudnem. Na druhej strane, Hitlerjugend, židovská otázka, druhá svetová vojna, skoro všetci okolo mňa sa veľmi často smiali, smiala som sa tiež, ale väčšinou som len zhrozene alebo znechutene pozerala, čo sa na plátne deje. Fuj tá demagógia v akejkoľvek podobe, či už u boľševikov alebo u nacistov. (Lumiére - 1.4.2012 - Febiofest) ()
Miluji filmy o ideologiích. A pak taky ty o strachu, vzdoru a síle. A tento... tento, páni, stojí za to vidět. Smutný příběh o tom, co dělá ideologii ideologií, o jejich vzájemném střetu, rozčarování, počátku konce "Věku ideologií" či o tom, co dokáže zcestná idea udělat s obyčejnými lidmi. Film, který ukazuje, že německý voják/sovětský komsomolec/jiný týpek automaticky nemusí být do_morku_kosti_prohnilý_tyran, ale že v civilním životě může jít o mnohdy dobrého souseda, milujícího manžela atd. Snímek, který tímto však nijak nesnižuje zvěrstva holocausta či války; ba právě naopak - tímto toto zvěrstvo ukazuje v celé své šíři a hloubce. Shrnuto a podtrženo: výtečný film + vynikající hudba Zbygniewa Preisnera. ()
Být Žid v nacistické Evropě nebyla žádná prdel. Evropa, Evropa vypráví o Solomonu Perelovi, mladém Židovi, kterému se s obrovským kopcem štěstí podařilo přežít přímo v řadách nacistů. Agniezska Holland téměř s jemným humorem ( nebo ani ne tak téměř jako prostě s) představuje až neuvěřitelný příběh mladíka , který chtěl jediné: Přežít. Po obsazení Polska sovětskou armádou se dostává pod vliv bolševiků a jejich vymývání mozků ( krásná scéna o srovnání Boha a Stalina), poté se náhodou dostává do zajetí německých vojáků a když se mu podaří přesvědčit své věznitele o německém původu, stává se jedním z nich.. a já sleduju, že tu opisuju obsah a prd píšu o svých pocitech z filmu ..ok, Anežka natočila výborný film podle skutečné události, ale nedokážu si vybavit téměř žádnou silnější chvilku ( snad to srovnání Boha a Stalina stálo za to a pár snových scén - Hitler ve skříni). ()
Galerie (29)
Zajímavosti (6)
- V rodném Německu byl snímek zpočátku přijímán velice vlažně, filmovým výborem nebyl dokonce ani navržen na možnou účast v boji o Cenu Akademie pro “nejlepší cizojazyčný film“. Jaké pak přišlo překvapení a rozpaky, když se ukázal jako jeden z nejúspěšnějších německých filmů, který byl kdy v USA uveden a získal nejen Zlatý glóbus, ale i oscarovou nominaci pro “nejlepší adaptovaný scénář“. (džanik)
- Film byl natočen podle skutečné události. (Kulmon)
Reklama