Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Jack E. CoxVOD (1)
Obsahy(1)
Zmiznutie istej starej pani guvernantnky počas jazdy trans-európskeho rýchliku zapletie mladú ženu (Margaret Lockwood) do mätúcej spleti intríg. Mysteriózna komédia, nakrútená podľa novely Ethel Lina Whiteovej "The Wheel Spins". (POMO)
Recenze (74)
Hitchcock mě v pro něj docela nezvyklé, komediální poloze potěšil. Místy mohl v ději přidat na tempu (hlavně začátek v hotelu byl na můj vkus příliš zdlouhavý) a ukočírovat Margaret Lockwood tak, aby občas nepřekročila hranici snesitelnosti. Ve druhé polovině však už to byl ten starý dobrý Hitch budující hustou atmosféru a usazující ve vás pocit, že nevíte co přijde příště. ()
Líbí se mi vývoj příběhu, nutil mě několikrát pochybovat o tom, čemu mám věřit. Líbí se mi skloubení mnoha žánrů (detektivka s lehkým nádechem komedie, romance, dramatu a válečného stylu) a prolínání mezi nimi. Líbí se mi hlavní hrdinka a líbí se mi filmy odehrávající ve vlaku. Ale nelíbí se mi, že Hitchcock nechává postavy, aby se leckdy chovaly neadekvátně situaci, nelogicky (kdosi mi vleze do pokoje a já ho nevyhodím; střílí se a já se neschovám; vůbec okolo celé střelby pokulhává logika na všechny čtyři). Přesto nelituju, že jsem si film pustil. # [viděno: monitor, sluchátka, EN sub] # příběh 8 | humor 2 | akce 2 | napětí 3 | pustil bych si znovu 7 ()
Reziser Alfred Hitchcock /Psycho, Vertigo/ natocil sympaticky a hodne prijemny spionazny film. Chvilu trva, kym sa film rozbehne, ale potom tempo diviakovi neda vydychnut, stale sa nieco deje a tempo je strhujuce. Tu sa spolu s dalsim Hitchovym filmom - 39 steps 1935 - da hovorit uz o nadcasovosti, aj po vyse 70 rokoch je toto svizna zaujimava a hodne fascinujuca podivana. Hlavne, ked sa do toho opreli herci ako Dame May Whity /Plynove lampy 1940 a Podezreni/, dalej skvela Margaret Lockwood /Nocni vlak do Mnichova 1940/ a ulohu dobre zvladal aj Michael CervenyHrob /Bitva o britanii 1969, Pahorek s istym Seanom Connerym z roku 1965/. Raz darmo, Hitch bol genius a legenda svetoveho filmu a tu uz badat znaky jeho geniality : 85 % ()
Spolu s 'The 39 Steps' najlepší Hitchov film z jeho anglického obdobia tvorby. To, že Sir si vie poradiť s trefným a milým odľahčením situácií som už zistil v neskoršom 'Mr. & Mrs. Smith', ale o akčných scénach zatiaľ v jeho filmoch nebola ani zmienka a tu ich zvládol perfektne. S ohľadom na vek filmu veľmi svižná práca kamery a výborná hudba. Zo začiatku sa film síce trošku vlečie, divák nevie, čo ho čaká, pretože k žiadnemu žánru sa film zatiaľ nehlási. Po hlavnom zvrate (cca 30minútach) sa však roztáča kolotoč skvelých hlášok, napínavej thrillerovej atmosféry, skvelých hereckých výkonov s množstvom zaujímavých postáv, znamenite presnej réžie a skvelej kamery; a točí sa neprestajne až do konca. 85%. ()
Zvláštní film - přišel mi rozdělený do 3 relativně nesourodých částí, z nichž každou jsem vnímal jinak. Prvních 25 minut odehrávajících se na horském hotelu mě moc nebavilo, nechápal jsem kdo je hlavní postava a kterou z předkládaných informací si mám pamatovat pro další vývoj děje (intuitivně jsem k tomu tedy přistupoval jako k detektivce). Pak se děj přehoupne do druhé části ve vlaku, která mě bavila nejvíc, protože mi přišla skutečně napínavá a byl jsem strašně zvědavý, jaké bude rozuzlení. (Obecně ta situace s jedoucím vlakem, v němž se stane nějaký zločin, mi přijde dramaticky velmi nosná, viz např. slavný snímek Vražda v Orient expresu). Nějaké matné tušení jsem měl, ale netrefil jsem se ani trochu, protože když film konečně někdy v 65. minutě vyloží naplno své karty a je už zcela jasné, co se stalo se starou dámou, mé dosavadní nadšení z předchozího děje značně ochladlo, a v poslední půlhodině jsem byl poměrně nepříjemně zaskočený všemi těmi radikálními zvraty a na můj vkus překombinovaným dějem, u něhož se s lety podle mě ztratil dobový kontext s tou politickou omáčkou okolo, a ten kýčovitý happy end tomu nasadil korunu, takže mám z toho celého spíš takové rozporuplné pocity. Přijde mi to hodně zaseklé v době svého vzniku, ale na druhou stranu tomu nejde upřít, že to pořád má nějaké hitchcockovské kvality, kvůli nimž to asi pořád za vidění stojí. ()
Galerie (68)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Zajímavosti (26)
- Původně byl scénář připraven pro hollywoodského režiséra Roye Williama Neilla, který se později proslavil svými filmy se Sherlockem Holmesem. Neil ale nakonec tento projekt vzdal, a tak jej předali Hitchcockovi. [Zdroj: Vždyt je to jen film] (Pavlínka9)
- Melódia, ktorú si pohmkáva Gilbert (Michael Redgrave), je štandardom zo začiatku 20. storočia, tzv. „Pochod plukovníka Bogeyho“ a neskôr sa využil aj vo filme Most cez rieku Kwai (1957). (Arsenal83)
- Hitchcock se ve filmu objeví jako muž s cigaretou na vlakovém nástupišti. (Němi)
Reklama