Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Pětatřicetiletý spolumajitel restaurace U veselé Mrkvičky, v Greenwich Village, jímž je klarinetista amatér Miles Monroe, se v roce 1973 musí podrobit poměrně banální operaci žaludečních vředů. Z narkózy se ale probouzí téměř o dvě stě let později, taková je výchozí situace sci-fi komedie Woodyho Allena. Hlavní postavou příběhu je opět nešikovný, nehrdinský hrdina, dostávající se vlastní nemotorností do neobvyklých situací... Režisér Woody Allen s patřičnou dávkou nadsázky karikuje společenské systémy s neomezeně vládnoucími diktátory, stejně jako zaručeně "dokonalé" politické systémy a ideologie. Příběh nezapře inspiraci futurismem, také tentokrát v ději nalezneme citace z grotesek Macka Sennetta, Bustera Keatona, Harolda Lloyda, Charlieho Chaplina, bratří Marxů, parafráze slavných filmových dialogů. Humorem shazuje některé psychologizující divadelní hry či nyní aktuální klonování lidských orgánů. Neméně důležitou součástí děje se stala hudba Woodyho Allena, jenž se tu představuje i jako její interpret na klarinet, v doprovodu vlastní dlouholeté skupiny The New Orleans Funeral Ragtime Orchestra a newyorleánské kapely The Preservation Hall Band. Není nezajímavé, že kostýmy k tomuto snímku připravil Joel Schumacher, který později více zaujal jako režisér například snímky Hráči se smrtí, Nebezpečný klient a Čas zabíjet. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (225)

Richie666 

všechny recenze uživatele

Dle mého názoru solidně nadhodnocená nejapná blbost, která je mi sice v zásadě sympatická, ale nemůžu ji hodnotit výše (tři hvězdy víc než dost), jelikož na mě působí příliš sebestředným dojmem. Jinými slovy - na to, jak slabým scénářem disponuje, se zde vyskytuje nadmíru řekněme až trapných fórků, leckdy (resp. vždycky) postrádajících jakoukoli jinou pointu, nežli zesměšnit co se dá. Ono by to možná ani tolik nevadilo, kdyby se sám Woody nestavěl do role úplného trotla, protože pak i ty inteligentní vtipy vyznívají poněkud rozpačitě, ale na to už si u něj zřejmě budu muset zvyknout. Navíc se nedokážu zbavit dojmu, že divadelní zpracování by tomuhle dílu slušelo mnohem více. ()

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Allenov zárez do sci-fi žánru. Ťažko povedať či je jeho ranná, blázniva, sexuálne podfarbená ranná tvorba lepšia ako jeho neskoršie inteligentnejšie, vtipné a neurotické diela. Každopádne sa jedná o veľmi výrazného tvorcu. Už v Spáčovi sa objavujú prvky, ktoré budú pre jeho tvorbu typické - minimálne parodizácia diel - najvýraznejšia v podobe Električky do stanice Túžba. Veľmi príjemnou postavou sa stáva Diane Keaton, ktorá ma prvýkrát vo filme neiritovala a ktorá bola Allenovi veľmi rovnocennou dialógovou protivníčkou. Spáč má typickú výstavbu Allenového diela - začne niekde inde, končí niekde inde a pritom je stále o tom istom. Osobne mám radšej jeho neskoršiu tvorbu, aj keď musím priznať, že som sa na niektorých veciach naozaj skvelo bavil. Atentát na nos bol nezabudnuteľný. Ďalší môj zárez do tvorby tohto originálneho režiséra a scenáristu, ktorý sa stáva s každým svojim filmom lepším a dospelejším. ()

Reklama

Dan9K 

všechny recenze uživatele

Ne, že by se mi to úplně nelíbilo, místy jsem se bavil vcelku dobře ( 2. nejoblíbenější orgán, nos, orgasmátor atd.), celek na mě ale působil velmi nepříjemně a film byl prošpikován monology a hláškami Woodyho Allena, které zaváněly trapností a úplně jsem si u nich představoval, že je šlo vypointovat mnohem lépe a překvapivěji. Role Diane Keaton byla z počátku esencí toho, co na filmových charakterech nesnáším, což byl nepochybně účel, ale ze svého subjektivního pohledu mi tím snímek radost neudělal. Narážky na soudobé (respektive tehdejší) problémy a celebrity mi přišly příliš prvoplánové, navíc s nevyužitým potenciálem, který o 25 let potrvdil třeba Matt Groening. Zlehčování Orwella mi mnohem více sedělo v Gilliamově Brazil, Allenův Spáč občas hrozí nudou a nedivil bych se, kdyby hodně lidí film po chvíli vyplo se slovy: "Panebože, to je ale kravina". ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Krom zjištění, že Woody Allen snad nikdy nebyl mladý, jsem se přesvědčila o tom, že do jeho filmů se nedozrává, raná tvorba je pro mě charakterizována velkými propady, střídanými zklamáním a zřídkavým zaujetím a škoda, že ani tato chaotická sci-fi satira v groteskním kabátku nedokázala prokletí prolomit. Nic, jdu si stáhnout Friga na mašině... ()

lena60 

všechny recenze uživatele

I tato Allenova sci-fi komedie trpí poměrně velkou nevyrovnaností. Vynikající scény(například ta s obrovským banánem a jahodou, vyměňováním hlav kuchyňským robotům, se samotným Allenem, ukrývajícím se v magickém orgasmátoru či vítězícím jako Miss Montana v soutěži o nejkrásnější dívku...) jsou často proloženy hluchými, nudnými až trapnými pasážemi. Hlavně v první polovině filmu mi příšerně lezla na nervy upištěná role přihlouplé slečinky Luny, kterou jinak skvěle zahrála Diane Keaton. Zjišťuju, že filmy z nejranější tvorby Woodyho Allena nejsou asi úplně mým šálkem čaje... ()

Galerie (57)

Zajímavosti (23)

  • Při scéně na jezeře, kdy Luna Schlosser (Diane Keaton) leží na Milesovi Monroevi (Woody Allen, je zřetelně vidět změna její obuvi. Futuristická "kopyta" byla na okamžik změněna na obyčejné tenisky. (baribal)
  • Hymna vzbouřenců je stejná jako ve Woodyho předchozím filmu Banáni (1971). (Kulmon)

Související novinky

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

Vychází 20dílná DVD kolekce WOODY ALLEN

21.01.2011

Čtyřicet celovečerních autorských filmů, jeden televizní a jedna spolupráce na povídkovém díle – a to všechno během jednačtyřiceti let! Americký filmař Woody Allen se za svou pracovní morálku určitě… (více)

Reklama

Reklama