Režie:
Michael BayKamera:
John SchwartzmanHrají:
Sean Connery, Nicolas Cage, Ed Harris, John Spencer, David Morse, William Forsythe, Michael Biehn, Vanessa Marcil, John C. McGinley, Gregory Sporleder (více)Obsahy(1)
Brigádní generál Francis X. Hummel dlouhá léta velel tajným operacím. Ztratil během nich spoustu mužů a s hořkostí sleduje, jak nevděčně se k nim i jejich pozůstalým vláda chová. Když jeho žádosti nemají žádný efekt, rozhodne se společně se svým komandem přepadnout sklad zbraní, odkud uloupí rakety s chemicko-biologickou látkou VX. Opevní se ve zrušené věznici Alcatraz se stovkou rukojmích a patnácti raketami, namířenými na blízké San Francisco. Pak se spojí s ředitelem FBI a předá mu své požadavky. Vláda má během čtyřiadvaceti hodin převést na zvláštní konto sto milionů dolarů, které budou poukázány rodinám mužů, kteří během tajných operací zemřeli při plnění povinností. Pokud ne, tak odpálí rakety. Pentagon se rozhodne vyslat na ostrov speciální jednotku. O bomby se má postarat odborník na chemické a biologické zbraně Stan Goodspeed, který ale nemá zkušenosti s akcemi v terénu. Dostat komando nepozorovaně do pevnosti je donucen John Patrick Mason, bývalý britský agent, kterému se před třiceti lety jako jedinému podařilo z Alcatrazu uprchnout. Výtečně připravení Hummelovi muži však komando odhalí a zlikvidují. Přežijí pouze Mason a Goodspeed... (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 199)
Masovo zbožňovaný akčák. Po vizuálnej stránke ukážka skvelého žánrového remesla. Dynamicky zostrihaný, nasnínamý cez cool filtre, obsahuje jednu z najlepších filmových autonaháňačiek vôbec (Hummer vs. žlté Ferrari v uliciach San Francisca) a má aj sympatické a dobre obsadené kladné postavy. Ale... nemá poriadneho záporáka (!!) a všetko v ňom je tak strojene načasované a nablískané, že som nebol v napätí, nebál som sa o hlavných hrdinov a tým pádom mi bolo úplne jedno, čo bude následovať. Formálne vymakaná formulaická banalita. ()
Skála spolu s Con Air patří vůbec k tomu nejlepšímu, co Nicolas Cage v 90. letech natočil. Něco tak skvělého se v dnešní době vidí málokdy. Film je plný hollywoodských hvězd a opravdu je to znát. Sean Connery je prostě borec, a Michael Bay taky. Ať si říká kdo chce, co chce, Bay vždy dokázal natočit skvělý akční film. Je zde mnoho skvělých scén, nezapomenutelných okamžiků a skvělých dialogů. A co by měl film za atmošku, nebýt skladatele Hanse Zimmera...100% ()
Tenhle film udělal Sean Connery. Jeho Mason je skutečně zpustlá verze Jamese Bonda po třiceti letech v lapáku. Jeho sarkasmus a suchý humor si člověk prostě nesplete a když řeknu, že navzdory důchodovému věku neztrácí Connery jiskru a výbojnost svého mládí, také nebudu daleko od pravdy. Michael Bay odvedl svůj kus práce slušně, za občasné patetické blemcání, které je podkresleno agitkovými kompozicemi s americkou vlajkou a F-18, bych ho sice nejraději nakopal, ale budiž omluven tím, že film velmi pěkně odsýpá. Nebýt výtečných herců, byl by sotva tak dobrý... marná sláva, "padouch" Ed Harris je neobyčejně sympatický a "dobrák" Connery zase totálně nevypočítavý, takže o zábavu je postaráno. Připočtěme možná až příliš přehrávajícího neurotika Cage, skvělý střih (zejména úvodní sekvence s přepadením skladu je excelentně rytmizovaná), perfektní soundtrack Hanse Zimmera a hvězdičku, která filmu chybí k plnému kotli, doplňme z nasyslené Conneryho zásoby. A máme akční oddychovku ve velkém stylu. ()
Nejlepší akční film 90. let. A né jenom proto, že jej natočil můj oblíbený režisér. Tenhle film přirovnávám k vlaku, který si to jako vystřelený šíp sviští mým akčním já. Lokomotiva = pan Bay, mistr svého řemesla, jehož nápadité automobilové honičky, megalomní výbuchy a kamerové vylomeniny do posledního kousku žeru. První vagón = zpracování příběhu, v podstatě není možnost se tu nudit, dostane se úplně na vše, co od akčního filmu očekáváte, od atmosféry, psychologie postav až k mírnému mrazení při každé druhé scéně. Druhý vagón = herci, film má hvězdné obsazení a herci svojí pověst potvrdili. Třetí vagón = dialogy resp. hlášky, ze kterých by se klidně mohla napsat dosti tlustá kniha (dodnes po nepovedené zkoušce ve škole pohrozím zkoušejícímu větou: "Nejradši bych Tě vykuchal, hochu!"). Čtvrtý vagón = hudba, ač jsem zastánce převážně písničkových soundtracků, tady se Hans Zimmer opravdu vyznamenal a song Fort Walton si většinou neopomenu vybrat v jukeboxu při občasném filmovém sezení. A pátý vagón je bez střechy a s trampolínou, to abych se vždycky mohl (i když nechci) odrazit a z toho téměř letícího rychlovlaku vyskočit a dostat se zpět na pevnou zem, jinak bych vždycky po skončení filmu běhal po baráku, házel nože po všem živým, skákal do litinový vany a prozkoumával pravou nohu našeho jídelního stolu... 75 miliónů dolarů(rozpočet)/335 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Americká akční klasika devadesátých let, která splňuje všechny potřebné kvalitativní parametry na jedničku. Bayova perfektní režie, kde vyniká především práce s filtrováním obrazu a brilantně komponované akční scény. Hvězdné obsazení Connery, Harris, Cage, jednoduše nemůže zklamat. Atraktivní námět a scénář plný efektních výbuchů a akce a nesmíme zapomenout na výtečnou hudbu dvojice Smith, Zimmer. Skála má snad trochu slabší ozvučení a občas několik nešetrných střihů, avšak klady bez problémů přebijí několik málo nedostatků a divák se po čas filmu nemůže nudit ani na minutu. Jeden z těch skvělých akčňáků, které jsme v devadesátých letech tak milovali a nad kterými se v novém tisíciletí obvykle ofrňujeme. ()
Galerie (81)
Zajímavosti (90)
- Kameraman filmu John Schwartzman je bratrancem Nicolase Cage. (Edgerton)
- Pôvodne mal režírovať Tony Scott, ale odmietol, aby sa mohol venovať réžii filmu Fanatik (1996). (m.a.t.o.)
- Letectvo útočí na Alcatraz a nad San Franciscem zapadá slunce. Ovšem podle časového sledu událostí by mělo být teprve krátce po poledni. (ohinek)
Reklama