Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisér Baz Luhrmann rozehrává klasické drama v moderní podobě o panensky čisté lásce a zbraních s plnými zásobníky. V oslnivé adaptaci Shakespearova proslulého milostného příběhu se představuje na Oscara nominovaný Leonardo DiCaprio společně s Clair Danes. Oba září na filmovém plátně jako milenci narození pod nešťastnou hvězdou, jejichž osudové drama - odvážně umístěné do současnosti - podporuje energická hudba. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (437)

JFL 

všechny recenze uživatele

Luhrman stvořil úchvatně nadčasovou adaptaci neotřesitelné klasiky. Jeho verze totiž není bláznivým plánem nesoudného formalisty, ale naopak zela důmyslnou reflexí Shakespeara a principů alžbětinského divadla. Přímo řekl, že jeho cílem bylo natočit Romea a Julii tak, jak by to udělal sám bard, kdyby měl k dispozici film. Zapomeňme už konečně na pokřivený pohled na Shakespeara vtloukaný nám do hlav od základky, že se jedná o nedotknutelného génia. Jeho mistrovství spočívá v tom, že dokázal oslovovat všechny vrstvy alžbětinského divadla, kde se potkávala honorace s obyčejným lidem (byť v oddělených sektorech hlediště) a tehdy se jednalo o kratochvíli, jejíž přímou konkurencí byly morytáty a kejklíři. Shakespeare byl prostě hlavní pop-autor, který i svou nejkřehčejší romanci vystavěl jako horskou dráhu emocí, kde se poblouzněnost a nezkalenost velké lásky na první pohled potkává s humorným nadhledem (příliš se zapomíná na to, že se nejedná o první lásku a naopak Romovo zlomené srdce z předchozího vztahu skvěle glosují ostatní postavy), dramatickými konflikty, pompézními šarvátkami, srdceryvnou tragédií, siláckou rozšafností i delikátními vyznáními citů. To vše navíc doprovázeno dialogy, kde se čerstvá láska vynáší do romantických výšin, ale stejně tak se neodhlíží od jejího fyzického rozměru. Luhrman právě přenesením do videoklipově hyperstylizovaného a kýčovitě přepáleného světa, kde se mísí estetika boháčského nevkusu s upoceností plážového šupáctví a sebeadorační nabubřelostí hiphopových videí dokázal pro Shakespearovy verše vytvořit ideální rámec. Stejně jako libreto i styl filmu dokonale mísí kýčovitou rozšafnost, načepýřenou teatralitu a křehké emoce. Genialitu Luhrmanova přístupu spočívá v úvodní cca půlhodině, kdy diváky doslova vrhne do víru totálního afektu, který ale právě připravuje půdu na následné zklidnění romantických pasáží, jejichž upřímná mladická naivita pak už nebije tolik do očí. Současně drobnými detaily (především v gestech postav - viz např úchvatná první sekvence Julie s její matkou) a neokoralým přístupem dodává klasice životnost a dělá z ní přesně to, čím má být - vyprávěním pro teenagery. Ne tím jalově prvoplánovým jako když cyničtí dospěláci a věční puberťáci točí pro náctileté filmy jako "Prci, prci prcičky", ale naopak absolutně empatické, které chápe zjitřenou emocionalitu mládí i pocit, že je člověk hvězdou vlastního videoklipu či filmu, jako to dokázal skvěle vystihnout John Hughes. Pod Luhrmanovým vedením pak DiCaprio a Danes vytvořili bezesporu vůbec nejlepší verzi tragických milenců. Sekvence jejich setkání překypuje vzájemným okouzlením, romantickou křehkostí, roztomilostí, ale taky jinde obvykle vynechávanou zjevnou nadržeností. Po více jak dvaceti letech film pořád funguje stejně dokonale a vidět ho v kině byl splněný sen i doklad jeho kvalit - zatímco na začátku se diváci ošívají a smějí namistrovaným družinám Kapuletů a Monteků, v následujících dvou hodinách vystřídají dojetí, okouzlení i pobavení a emocionální vypětí, přičemž na samém konci v kostele nikdo ani nedutal a napětí se dalo krájet. Luhrman prostě dokázal naplnit slova mistra: Však věčně bude srdce jímat znova žal Juliin a bolest Romeova. () (méně) (více)

Matty 

všechny recenze uživatele

Baz Luhrman přenesl nejklasičtější romantický příběh do současnosti, dva soupeřící šlechtické rody nahradil válčícími gangy, celé to videoklipově sestříhal, ozvučil moderní hudbou, přidal nějaký ten situační humor a dal vzniknout formální hříčce, které mě nedokázala přesvědčit o své nesamoúčelnosti. Jak původní název naznačuje, jedná se o matematickou rovnici, bohužel bez jediné neznámé, neboť Luhrman nám hned v úvodní trailerové koláži dává vědět, že se ani o žádnou dějovou inovaci nepokusil. Nepokusil se ani o inovaci v rovině dialogové. Všichni ti „mutha-fucka gangstas“ deklamující Shakespearovy verše působí hrozně nepatřičně. Jakoby zrovna objevovali krásy anglické literatury 16. století a chtěli s nově objevenými výrazy „zamachrovat“ před kámoši. Nefunguje ani chemie mezi DiCapriem a Danesovou, nefunguje z řetězů utržená Luhrmanova režie. Tato verze Romea a Julie spíše připomíná další teenagerskou romanci, která má jenom zcela náhodou neveselý konec. 50% Zajímavé komentáře: Gemini, rawen, Vitason, kitano ()

Reklama

Anthony 

všechny recenze uživatele

Luhrmannův divoký vizuálně bombastický styl versus klasika od Williama Shakespeara - a překvapivě to dost funguje. Musím přiznat, že chvílemi mi to přišlo až zbytečně moc přeplácané (např. scéna u benzínové pumpy), vše ale vynahrazovaly výborné herecké výkony DiCapria a Danesové. Závěrečná scéna je z jejich strany naprosto úchvatná. Za povedené považuji též použití původních veršů, které do toho moderního sedí. Asi protože velký William byl moderní. ()

Arsenal83 odpad!

všechny recenze uživatele

Ja nie som až taký fanda Shakespeara ale zase som veľký fanúšik Leonarda di Capria, hoci až v neskoršom vydaní. Som zástancom klasického poňatia tejto drámy, akékoľvek vybočenie je zvyčajne riskom a zasadenie do modernej doby je jednoducho výstrel mimo. Je známe, že dvojica Di Caprio a Danes sa mimo kamier neznášali, možno to na plátne nevidieť, ale film je fail. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Už jenom za scénu od bazénu s vyznáním vřelých citů, za seznámení napříč akváriem a za polibky ve výtahu nelze jít alespoň v mém případě na méně než čtyři hvězdy. Některým mnohé prvky rozhodně nepřijdou vhodné, protože tohle si přece autor veleslavné milostné tragédie nezasloužil? Jenže nejsme na divadelních prknech, mě tahle vybroušená podívaná sedla. Kulisami jsou kavárny i benzínové pumpy, postavy se šklebí, divočí, nosí naleštěné pistole, jezdí v rychlých autech a mají obarvené vlasy. K tomu hrají rockové skladby a na vše bedlivě dohlíží svěží vítr Baz Luhrmann, který osciluje mezi klasickou školní četbou a moderní adaptací. Povedla se výprava, hudba (ta moc) i kamera. A samozřejmě herecké výkony, které představují dva talentované herce: panensky nevinnou Claire Danes (toho času s televizními zkušenostmi – ač výraznými) a samozřejmě Leonarda DiCapria v lehkovážném i vnímavém podání. Chemie fungovala. Samoúčelné, ztřeštěné, odvážné, luhrmannovské. ()

Galerie (37)

Zajímavosti (19)

  • Na roli Mercutia se hlásil Christian Bale, ale Luhrmann byl přesvědčen, že by postavu měl hrát herec černé pleti. Proto když se na Mercutia hlásil John Leguizamo, nabídl mu Luhrmann roli Tybalta, kterého měl rád latinoameričan. (novoten)
  • Film je dlouhý přesně dvě hodiny, aby byla dodržena uvaděččina předpověď. (Hartigan)
  • Paradoxom je, že počas natáčania sa Leonardo DiCaprio a Claire Danes neznášali. Claire Danes kritizovala DiCapria, že hrá ako amatér a Leonardo DiCaprio jej zas vyčítal, že je až príliš seriózna. (BlueNeon81)

Související novinky

Zemřel herec Paul Sorvino

Zemřel herec Paul Sorvino

26.07.2022

Další smutná zpráva z filmového světa. Včera totiž zemřel také druhý slavný charakterní Paul Sorvino. 83letý veterán, známý pro hraní silných urostlých typů mužů, zemřel přirozenou smrtí ve svém domě… (více)

Pete Postlethwaite: 1946 – 2011

Pete Postlethwaite: 1946 – 2011

03.01.2011

Výrazný britský herec s neobvyklým jménem v neděli prohrál svůj zápas s rakovinou. Byl králem vedlejších rolí, přesto jsme jej všichni dobře znali, což je vlastně důkaz, jak výjimečný to byl herec.… (více)

Reklama

Reklama