Reklama

Reklama

Ali

Trailer 2
Drama / Sportovní / Životopisný
USA, 2001, 158 min (Director's Cut: 165 min, Alternativní 150 min)

Režie:

Michael Mann

Hrají:

Will Smith, Jamie Foxx, Jon Voight, Mario Van Peebles, Ron Silver, Jeffrey Wright, Mykelti Williamson, Jada Pinkett Smith, Nona Gaye, Michael Michele (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Legenda světového boxu žije! Will Smith jako Muhammad Ali, nejslavnější boxer všech dob... Americký boxer Muhammad Ali (1942–2016) bývá někdy označován za největšího sportovce minulého století. Ve světě sportu proslul jako osobnost s neochvějným sebevědomím a vírou v sebe sama. První titul mistra světa dokázal vyhrát už ve 22 letech, zároveň však dokázal veřejnost šokovat svými občanskými postoji a konverzí k islámu. Aliho životní příběh a sportovní kariéra neustále vzbuzuje obrovský zájem, proto o něm vzniklo nebývalé množství dokumentárních snímků. Jeho pozoruhodný osud upoutal také amerického režiséra a scenáristu Michaela Manna (Poslední mohykán, Collateral), jenž ve své tvorbě systematicky reflektuje silné dramatické příběhy. Mann patřil k předním proponentům digitálního natáčení, což si poprvé vyzkoušel právě při práci na celovečerním životopisném snímku o Muhammadovi Alim. V hlavní roli se představil Will Smith a za svůj životní herecký výkon byl po zásluze nominován na Oscara a Zlatý glóbus... Děj snímku strhujícím způsobem pokrývá všechny důležité momenty Aliho sportovní kariéry a vrcholí legendárním utkáním o titul s Georgem Foremanem, který proběhl v tehdejším Zairu s podtitulem Rachot v džungli (The Rumble in the Jungle). Na pozadí slavných zápasů se ovšem odvíjela mnohem důležitější bitva, která souvisela s jeho vírou a politickým přesvědčením. Po zisku prvního titulu šokoval svět, když se prakticky ze dne na den nechal přejmenovat. Jméno Cassius Marcellus Clay Jr. prohlásil za otrocké a nejprve si změnil jméno na Cassius X, následně se pod vlivem vůdce Národu islámu rozhodl převzít jméno Muhammad Ali. Později skandálně odmítl vojenskou službu ve válce ve Vietnamu a stal se nejkontroverznějším sportovcem všech dob. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (331)

Happens 

všechny recenze uživatele

Ta podoba, ještě teď mě mrazí, jak si Will Smith dokonale nastudoval gesta, intonaci, ale ta dokonalá podobnost všech aktérů včetně těch koučů a doktorů v rohu. Já jako fanoušek boxu jsem byl uprostřed ráje. Dokonce zápasy vypadaly stejně. Ačkoliv nutno říct, že první zápas s Frazierem, nevím, co to mělo znamenat, čekal jsem od filmu trochu vysvětlení, ale ve skutečnosti, skoro celý zápas Ali do Fraziera jenom něco hučel, pak měl pořád levačku na jeho hlavě, různě ho pošťuchoval po obličeji a nesnažil se ho praštit, Frazier se mu naoplátku vysmíval tím, že vcelku úspěšně uhybal občasným Aliho pokusům o úder - což ve filmu vůbec nebylo (tedy jen to sebevědomé kroucení hlavou po prvním pádu k zemi). Film ale není jen pro fanoušky boxu, je to film o největším sportovci 20. století, o muži plným vizí a o muži, co inspiroval davy lidí. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Naprosto úžasné. Životopisné drama jak má být. Žádné přehnané zabíhání do detailů, ale soudržnost hlavní, nosné větve filmu vás přinutí sledovat ALIHO se zatajeným dechem. Chvíle v ringu jsou nezapomenutelnou ukázkou mistrovského řemesla a emotivní momenty jsou zvládnuté s toutéž bravůrou. Will Smith podává životní výkon a jeho ztvárnění Muhammada Aliho je více než přesvědčivé, on chvílemi skutečně BYL Muhammad Ali. Michael Mann opět natočil vynikající snímek a poprvé se u něj objevuje dnes tolik diskutabilní, digitální kamera. Důležité je však to, co s tou kamerou dělá. A to co ní dělá je naprosto úchvatné. Opět nechybí nosná myšlenka, která prostupuje, každým z Mannových filmů. Tentokrát to byl boj člověka proti systému. Boj Muhammada Aliho proti všem co nechápali jednu jedinou věc: To, že byl nejlepší. ()

Reklama

novoten 

všechny recenze uživatele

Životopis bez příkras od vizuálního mistra. Michael Mann stejně jako u o dva roky staršího Insidera vypráví příběh pozoruhodné osoby, který nevypovídá jen o dané tématice, ale i o nejrůznějších sociálních problémech a o tom, jací umí lidé být ve vypjatých podmínkách. A stejně jako u Insidera je v příběhu poutavý, v audiovizuální formě strhující a v celkovém vyznění zajímavý. Ale ve stopáži příliš štědrý a v tempu velmi nevyvážený. Jakmile se tedy kamera nevěnuje Alimu, nemám se pořádně čeho chytit a rodinné problémy se stávají nezajímavou vatou. Naopak ve chvílích, kdy se hlavní hrdina potkává se svými osudovými ženami, patří k nejsilnějším, protože Mann v nich uplatňuje svůj přirozený cit pro romantiku. Nejlepším pomocníkem je mu samozřejmě Will Smith, který zde našel svoji nejsilnější životní roli a na jedinou sekundu jsem mu tuhle komplikovanou postavu nepřestal věřit. ()

Rover 

všechny recenze uživatele

Aliho jsem viděl poprvé asi před čtyřmi roky, kdy jsem se snažil nakoukat právě objeveného Manna. Bohužel jsem si sehnal italskou verzi a film mi znechutilo i neustálé přečasovávání titulků. Po časem jsem se k Alimu vrátil a udělal jsem dobře. Film totiž patří mezi to nejlepší, co jsem zatím od Manna viděl. Nebojím se říct, že jsem u filmu prostě slintal blahem, sušil oči a třásl se husí kůží. Každý záběr je promakaný, každé slovo přesně načasované, všechno do sebe zapadá. Mann mě zkrátka opět přesvědčil o své genialitě. HUDBA: Vím už dlouho, že co se týče hudby, nemá Michael konkurenci. U Aliho to platí obzvlášť - hudba se tu stává nositelem příběhu, emocí i působení na diváka. Nejlépe to vynikne u soubojů, hudba vyjádří podvědomý triumf, ponížení, strach, bolest i lásku. Perfektně vybrané písně černošských interpretů jsou skvěle doplněny originální hudbou Lisy Gerrard a Pietera Bourkeho. Lisa v několika písních předvádí vskutku něco neuvěřitelného a potvrzuje tak svou nepopiratelnou pozici v mém srdci. Více to však vynikne na prakticky nesehnatelném soundtracku (ne na OST, kde je pouze See the Sun). ()

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Žánr životopisného filmu patří v Hollywoodu mezi ty nejpředvídatelnější produkty, které představují především příležitost pro výraznou hereckou kreaci a šanci vyhrát nějakou tu zlatou sošku. K výraznější progresi v tomto žánru téměř nedochází, jen jsou opisovány ověřené šablony – vyobrazení stěžejních okamžiků hlavní postavy, skrze něž je před divákovým zrakem formován její charakter, žádné výrazné formální exhibice, které by mohly zastínit herectví, atd. Michael Mann by se v tomto ohledu se svým Alim dal považovat za menšího průkopníka – odvážného auteura, který stvořil značně progresivní dílo. Auteurem ho nazývám především proto, že nejenže se podílel na tvorbě scénáře, ale především do výsledné podoby snímku vtiskl svůj nezaměnitelný styl a člověk hned v prvních minutách pozná, na čí dílo se to dívá. _____ Ali má daleko do všech těch faktograficky nahuštěných životopisů, ve kterých je považováno za nutné pokrýt co největší plochu z hrdinova života. Mann se místo toho na několik minut zastaví ve vršení informací, aby divákovi nabídl čistě nenarativní exhibici dokreslující atmosféru momentu, vnitřní rozpoložení postavy – prostě dotváří a prohlubuje divákův niterný zážitek. Aliho rozpadající se první manželství je zdůrazněno skrze jednu či dvě scény, aby byl divák v obraze, poté následuje časový skok, divák je vyrozuměn o rozvodu a vyprávění přechází do další roviny. Toto úsporné (ale zároveň efektní a efektivní) dávkování informací paradoxně vede k vrstevnatějšímu pohledu na život slavného boxera – vedle roviny politické (přátelství s Malcolmem X, část v Africe), osobní (milostný život, otázka víry,…) a profesní tu je i ona rovina emotivní, ve které je Mann opravdu velmi pečlivý. V jednu chvíli sledujete pro vyprávění důležitý dialog, který formuje další osudy postavy, abyste se za pár minut mohli kochat narativně vyprázdněným dlouhým záběrem na Aliho projíždějícího metrem noční krajinou – právě v těchto momentech nejvíce vynikne Mannův rukopis – formální preciznost, podmanivá práce kamery, němé prožívání melancholie a výrazná náladotvorná hudební složka. ______ Někomu zvolený vypravěčský postup u Aliho nemusí být pochuti, avšak proti formální stránce díla nelze mít byť jedinou námitku. Zbožňuji onu pro Manna typickou melancholii nočních scén, kterou kouzlí skrze světelně citlivou optiku digitální kamery – ta se s filmy Collateral, Miami Vice a Veřejní nepřátelé ostatně stala pro něho typickým výrazovým prostředkem. V Collateral a částečně i v Miami Vice se noční město dokonce transformovalo – nadneseně řečeno – v dalšího protagonistu příběhu a už nepředstavuje jen pouhou kulisu. V oněch náladotvorných scénách utváří precizní vizuál spolu s již tradičně zvolenou hudbou vskutku hypnotický zážitek a Mann citlivou prací se světelnými zdroji sklouzává až do čistě lyrické roviny. Práce s širokoúhlým formátem a nízkým ohniskem lehce operativní ruční kamery dává tvůrcům možnost lepit se postavám tzv. až na krk, díky čemuž nepostrádají ani dialogy určitou dynamiku a jsou obdařeny skvostnou kompozicí (což ostatně platí o film jako celek). _______ Samostatnou kapitolu pak představují boxerské zápasy, v nichž se střídají zpomalené záběry s rychlým střihem a na jeden celek či polocelek připadá deset detailů, kdy kamera nervně krouží mezi boxerskými rukavicemi a krví a potem zbrocenými tvářemi. Jakmile se dva v ringu do sebe pustí, nemá divák chvilku na vydechnutí, díky výtečné práci s kamerou a střihem je jakoby v centru dění – jako rozhodčí pobíhající kolem zápasníků dávající si pozor, aby také jednu ránu neschytal. A najednou letmý prostřih na záběr z pohledu bitého. A poté další. Najednou zpomalovačka zdůrazňující sílu a tíhu rány, atd. Jako celek všechny tyto zápasy drží dokonale pohromadě a představují silný divácký zážitek. Vskutku nádhera. _____ Jako správný životopisný film i Ali představoval pro hlavního představitele nemalou výzvu. Will Smith pro roli slavného boxera přibral snad přes dvacet kilo svaloviny a bývalý floutek Fresh Prince v ringu opravdu budí ohromný respekt. Z fyzického hlediska musela být příprava na takovou roli neskutečně pracná a zaslouží si obdiv. Smith zde exceluje taktéž v rovině charakterního herectví a, i když to je v tomto žánru velké klišé, opravdu podává strhující výkon. ____Ali je film dvou persón – geniálního pokrokového filmaře Michaela Manna a perfektního herce Willa Smithe – a jako takový představuje žánrový vrchol. P.S.: Úvodní montážní sekvence, ve které se střídají momenty z Aliho tréninku, dětství, rozhovorů, z jazzového klubu a nočního běhu ulicí, je nejen z hlediska gradace přímo parádní. () (méně) (více)

Galerie (82)

Zajímavosti (21)

  • Ve filmu byl Ali (Will Smith) nejvyšším soudem, před který se dostal kvůli odmítnutí vojenské služby, zproštěn viny. Ve skutečnosti byl ale poslán na tři roky do exilu. (Dawid199)
  • Will Smith byl nucen nabrat více než 17kg svalů, aby vyrovnal Aliho se 110 kg. (Karlos80)
  • Muhammad Ali v skutočnom zápase proti Listonovi vyhral už v prvom kole KO. (Steam)

Související novinky

Ed jako slavný skladatel?

Ed jako slavný skladatel?

07.02.2005

Je to tak, Ed Harris, kterého jistě není třeba představovat, si zahraje postavu veleslavného hudebního skladatele Ludwiga van Beethovena v připravovaném dramatu COPYING BEETHOVEN. Milostný příběh o… (více)

Reklama

Reklama