Režie:
Sam MendesScénář:
Alan BallKamera:
Conrad L. HallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Kevin Spacey, Annette Bening, Thora Birch, Wes Bentley, Mena Suvari, Peter Gallagher, Allison Janney, Chris Cooper, Scott Bakula, Sam Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Britský divadelní režisér Sam Mendes (nar. 1965) se doma i v zahraničí prosadil řadou pozoruhodných jevištních inscenací, mj. slavného muzikálu Kabaret nebo Schnitzlerova Reje (pod názvem Modrý pokoj), a bylo jen otázkou času, kdy si jeho talentu všimnou v Hollywoodu. V roce 1999 mu byl nabídnut scénář Alana Balla Americká krása a Mendes výzvu přijal, určitě i proto, že mu společnost DreamWorks zaručila značnou tvůrčí svobodu. Výsledek předčil veškerá očekávání. Americká krása se stala filmem roku s pěti Oscary na svém kontě (nejlepší film, režie, původní scénář, herecký výkon v hlavní roli – K. Spacey, kamera) a celou řadou dalších prestižních ocenění. Mendesova nečekaně hluboká a působivá sonda pod nablýskaný povrch spokojeného předměstského života si navíc získala i přízeň diváků... Hrdinou filmu je dvaačtyřicetiletý Lester Burnham (Kevin Spacey), který se v náhlém hnutí mysli rozhodne opustit teplé, ale nudné místo redaktora v místním inzertním časopise a dělat jen to, co ho baví. Jeho manželka Carolyn (Annette Beningová), která se snaží udělat kariéru jako realitní agentka, ho už dávno považuje za odepsaného a obdivem k němu neplane ani jeho zasmušilá pubertální dcera Jane (Thora Birchová). Lesterovo okouzlení dceřinou vyzývavou kamarádkou Angelou (Mena Suvariová) a příjezd nových sousedů, zakomplexovaného plukovníka Fittse (Chris Cooper), jeho vyhaslé ženy (Allison Janneyová) a podnikavého syna Rickyho (Wes Bentley), dávají do pohybu sled událostí, směřujících k neodvratnému konci... Mendesovi se podařilo dát Ballovu propracovanému scénáři svébytný filmový tvar (za mimořádné pomoci kameramanského veterána Conrada L. Halla), jehož jednotlivé složky jsou ve vzácném souladu. Mimořádné herecké výkony všech představitelů jen umocňují výsledný dojem. Americká krása je nemilosrdně ironickým portrétem americké posedlosti úspěchem, která, pokud propukne naplno, dokáže zničit všechno lidské, co v člověku je. Není divu, že po úspěchu jeho debutu byla i další Mendesova díla očekávána s nevšedním zájmem. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 665)
Nestandardní tragikomedie ze současnosti, kritizující citovou pustinu středostavovské rodiny, osciluje mezi parodií, satirou a realismem. Silné tragické okamžiky se střídají s čirou komikou. Mendesova invenční režie, ve které jsou cítit silné divadelní kořeny, velmi obratně kritizuje typická americká témata. Témata, ve které Američané trvale věří a které věrně ctí, jsou neměnné a nedotknutelné. Jejich velký „americký sen“ ale v rukou britského debutanta znovu pociťuje citelné trhliny. Ukazuje tak po svém některá zásadní témata, především pak americkou posedlost po úspěchu, která dokáže zničit „všechno lidské“. Ale i řadu dalších. Nenávist. Jane svoji matku nenávidí z jejího načrtnutého, do strany nevybočujícího života, otce z jeho pasivity a chování v přítomnosti její kamarádky. Mendes nám zároveň naznačuje, že si dříve byli blízcí a obnovení tohoto vztahu je nyní jeden z Lesterových „nových“ cílů. Homosexualita. Otec, milující svého jediného syna, je schopný jej okamžitě zavrhnout kvůli jeho možné homosexualitě. Úpadek rodinného života. V případě obou rodin. Carolyn se snaží urovnat vztah mezi dcerou a manželem a o to víc propast prohlubuje. Lež. Ze strany Rickyho k vlastnímu otci (ohledně drog), ze strany Angely, která se snaží upoutat veškerou pozornost i za cenu lhaní. Ambice. Nekontrolovatelná honba za úspěchem a zároveň i s chamtivostí. Naprogramované přání, které má většina z našich hrdinů. Závist. Ta je pro změnu vyjádřením touhy lidského ega být tím, čím není. Závist také přiživuje nepřátelství (Angela v závěru může závidět Jane, byť celý film fungoval naopak. I Carolyn pociťuje ke svému vzoru Buddymu závist). Neschopnost komunikace. Ta vede k tomu, že dochází k tragickým nedorozuměním. Nejsmutnější na tom z pohledu postav může být fakt, že všichni do jednoho rozprašují své nepravdy, promlouvají k nám opravdově a jejich pravdivá vyznání pomáhají k odstranění masek, které je tak dlouho tížily. Odcizenost. Pocit, že žijeme životy, nad nimiž nemáme absolutní kontrolu, a veškeré snahy omezit náhodnost výsledků našeho počínání vedou k ještě větším katastrofám. I na pošesté absolutních 100%. ()
Film vyvolávající neuvěřitelné emoce, to bylo to první označení, které mě napadlo. A můžu hned přidat další: film, na který nezapomenete a rázem změní vaší psychiku. Nevím, jestli v dobrém nebo špatném slova smyslu, ale nazáleží na tom. Prostě ve vás něco zanechá a chvílemi si uvědomuji, že takový film je bohužel jeden z tisíce. Kevin Spacey svého Lestera Burnhama nehraje, on prožívá jeho příběh. Na světě je tolik krásy... ()
Když Americká krása dostala Oskara, už předem jsem moc nevěřila, že to bude opravdu dobrý film ( a navíc ten podivný název ), ale on JE vážně skvělý. Takhle nějak opravdu vypadá krize středního věku, i když se poznávám spíš v něm než v ní. A mimochodem, Kevin Spacey je fakt úžasný. Tomuhle filmu fakt nemám co vytknout. ()
Mendes natočil úchvatnou satiru na Americký sen. Klidný život navenek, uvnitř zloba. Lidské předsudky a diskriminace. Ukázka úpadku rodinného života. Otec milující svého syna, ale schopen na něj zapomenout kvůli jeho "homosexualitě". Otec, který radši než manželku má myšlenku na mladou kamarádku své dcery. Manželka, která se snaží urovnat vše mezi manželem a dcerou a ještě více to zhoršuje. Voayer s kamerou, který je uchvácen pohledem na listí ve větru, na umírající lidi a marihuanou. Dívka, která se snaží být středem pozornosti za každou cenu i cenu lhaní. Snaží se být Ta co všechno zkusila a může o tom říkat kamarádkám. Všechno se dá vidět v normálním životě. Proto je tento film tak realistický a působivý. Životní role Kevina Spaceyho. Naprosto dokonale napsané a zahrané. Ozvučené na jedničku. Mendes se tímto stává věčný .... ()
Pamatuji si jasně na chvíli, když jsem vyšel z kina. Byl jsem jako omámený. Tak ohromný a dokonalý film jsem ještě do té doby neviděl. To nebyl klasický příběh, byl to příběh o chlapovi, který se ze "dna" dostal nahoru takovým způsobem, který mě dostal na kolena. Kevin Spacey se pro tu roli hodil přímo geniálně. S opětovným shlédnutím už to samozřejmě ztrácí na důrazu, ale ten první pocit ve mně zůstal. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (75)
- Fotky z dětství Thory Birch (Jane) jsou opravdu její a již se předtím objevily ve filmu Vysoká hra patriotů (1992). (don corleone)
- Povzbuzující kazeta, kterou Carolyn (Annette Bening) poslouchá v autě, je od doktora Alana Balla. Alan Ball je scénárista filmu. (don corleone)
- Alan Ball psal původně příběh jako divadelní hru. Inspirací mu prý bylo, když viděl papírový pytlík poletovat ve vzduchu na World Trade Center Plaza. (don corleone)
Reklama