Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nezapomenutelný spor dvou mysliveckých spolků nad zastřeleným kancem... Filmová adaptace povídkové knihy Bohumila Hrabala Slavnosti sněženek byla natočena v roce 1983. Jednotlivé povídky jsou vlastně portrétními miniaturami sousedů, s nimiž Bohumil Hrabal žil uprostřed ojedinělé chatové oblasti v Kersku nedaleko Prahy. Většina těchto literárních postav má svůj reálný a živý předobraz. S neopakovatelným vypravěčským stylem spisovatele a skvělou profesionální technikou režiséra se před očima diváků rozvíjí nostalgická, ale především hluboce lidská freska žánrových příběhů lidí a lidiček žijících v Polabí. Znovu tak ožívají pan Franc, Leli, rodina hostinského z Hájenky a nezapomenutelný příběh sporu dvou mysliveckých jednot nad zastřeleným kancem. Ve filmu se snoubí poetično s realistickým popisem, stylizovaná nadsázka s humornou drobnokresbou, události veselé s událostmi smutnými. Za zmínku stojí, že vedle známých herců – Rudolfa Hrušínského, Jaromíra Hanzlíka, Josefa Somra, Petra Čepka a Jiřího Schmitzera, se tu v epizodních rolích objevují kromě autora samotného i dva významní čeští režiséři: Jiří Krejčík jako věčně hladový pan Karel a František Vláčil v roli starého myslivce. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (703)

Fiftis odpad!

všechny recenze uživatele

Mne tento film prišiel vždy nevyrovnaný a to hlavne v scenári. Ja som sa nechytal. Film mi prišiel až príliš roztrieštený, čo je zrejme dedičstvom predlohy, ale režisér si mal aj s takým handicapom poradiť. Celok nedržal pokope a niektoré postavy, pôsobili ako keby azda do deja ani nepatrili. Aj keď je príbeh nabitý scénkami, tak mi príbeh prišiel prázdny. Nemôžem si pomôcť, ale ten príbeh je tak prostoreký, že nemôžem inak. Aby som bol úplne úprimný, tak mi Menzelov štýl vôbec nesedí. Skrátka nie každý film môže byť absolútnym klenotom. A aj keď väčšina iných tento film považuje za jeden z najväčších klenotov českej kinematografie, vo mne toho príliš nezanechal. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Lásku k statickým, nedokonalým postavám, neměnně připoutaných k jednomu, zdánlivě běžnému, místu, s Hrabalem, potažmo mladým Menzelem, velmi sdílím (tahle věta je můj Lukáš Grygar moment). Však jsem také po celou dobu sledování cítil ve vzduchu to tlející listí, déšť a kouř z udíren. Škoda jen, že tuhle poezii umaštěného nicnedělání, kterou film dokáže efekt(iv)ně znázornit jenom tím, jak v podvečeru svítí v lese okna chat, má potřebu občas zbytečně fortifikovat těmi na krev pábitelskými momenty s vyměněnými ženami, Patem a Matem s kýblem barvy či dětmi zpívajícími Čechy krásné, Čechy mé na poslední cestě nešťastného kaňoura. Menzel zde každopádně projevuje překvapivé formální schopnosti. Noční sekvence jsou šikovně nasvícené, denní zase nostalgicky zastřené. Umí velmi dobře pracovat s pološerem a umolousanou blátivostí podzimních dní. Není divu, že jeho talent objevili na Západě, kde jim následně natočil Čokoládové čmuchaly. Hehe. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jiřímu Menzelovi se znovu podařilo natočit skutečně PÁBITELSKÝ film v tom nejhrabalovštějším slova smyslu, to je bezesporu. Hledat krásno v těch nejobyčejnějších věcech, vidět a vnímat v estetickém rozměru a to doslova cokoliv a kdekoliv, umět otočit optiku vnímaného jevu a to tak, že nám pak může obyčejná brambora svou prostou krásou připomínat orchidej, zabití divočáka a jeho následné potravinářské zpracování a konzumaci můžeme považovat téměř za pohanský rituál, lidské podivínství můžeme vnímat jako projev individuální krásy a velikosti člověka a z jakéhokoliv obyčejné lidské činnosti můžeme být při správném úhlu pohledu unešeni a doslova esteticky omámeni... Tak nám v tomhle díle člověk sbírající naprosto iracionálně starou veteš připadá jako úžasně mluvící poeta a básník materie; podivínský boháč dělící se o svůj luxus s kozami a slepicemi jako bohémsky dekadentní aristokrat ducha vysmívající se svému řádu a obvyklému způsobu života v něm; spolek myslivců jakoby vypadl z klasické němé grotesky atd. atd... Ze všeho ale kongeniální režisérský Menzelův tvůrčí přístup zachoval i ve filmové podobě Hrabalovy knihy magii a sílu slova, na které staví většinu emocionálně silných filmových obrazů. Neboť celý film není klasicky vyprávěn po nějaké dějové lince, ale jde spíše o volné pásmo jednotlivých epizod a mnohdy i klasických filmových gagů (např. postavy malující nápis ,,Zahrádkáři Kersko"), které dohromady tvoří jakési jemné předivo Hrabalovského světa decentního humoru a krasosmutnění... Celé Kersko je jakožto lokalita velmi magickým místem, kde se v lesním oparu dá zahlédnout osamělý běžec, koza jedoucí v americké limuzíně či myslivci v civilu pronásledující na kole zmateného divočáka... Smrt tohoto kance je vůbec leitmotivem a stěžejním bodem díla. Vše vyprávěné a zobrazované má vlastně počátek v konci tohoto divokého prasete, vše se točí kolem lovu a ulovení divokého zvířete - ostatně je tu nepřehlédnutelná nějaká archetypální, zřejmě slovanská paralela (také většina dialogů se točí kolem gastronomie a jde skoro o jakousi chválu jídla). Vyvrcholení je společný hodokvas uspořádaný na oslavu a z masa zabitého kance. Zde se mají smířit dvě odvěké nepřátelské strany - dva spolky myslivců. Avšak z již klasického malicherného sporu, zda bude divočák udělán se zelím či se šípkovou omáčkou, vzejde záhy poznání, že smíření odvěkých rivalů, jejichž svár trvá příliš dlouhou dobu a nemá vlastně žádné racionální příčiny, že takovéto smíření již není možné. Klasické zlidovělé hlášky ,,se zelím" a ,,se šípkovou" tak vlastně dávají poznat, jak těžko se řeší tradičně po generace přejímané nepřátelství (asociovat lze mnohé - třeba palestinský konflikt, svár křesťanů a muslimů, ale třeba i dlouholetý spor sousedů atd., křičí se vlastně také nesmyslné slogany a fráze a vede to k půtkám, hádkám, válkám a zabíjení... ve filmu naštěstí jen k nádherné hospodské rvačce). Příznačná freska skutečného českého života viděného filmovou čočkou ojíněnou poezií, přehršel typických českých lidiček a skoro nerudovských postav (nádherná role pro pana Hanzlíka, spolu s obdobně vyznívající v Postřižinách jeho životní a ,,škatulková"; plno velikánů českého filmu - příznačně smutná role režimem decimovaného pana Vláčila, sám Bohumil Hrabal v epizodní postavě chataře vynášejícího (zřejmě) septik dokresluje kolorit chatové oblasti Kersko, kde skutečně vznikl jeho literární text). Hluboká nostalgie, ale přitom čistočistá krása, nádherná impresivní hudba, výstižná typologizace české povahy, bandaska plná teplé dršťkové polévky vykoupená lidským životem, krásno tragédie, snad nejlépe vykreslený pocit filmového podzimu, slavnosti sněženek... () (méně) (více)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Myslím si, že když se u nás řekne Slavnosti sněženek, tak každý Čech asi ví o čem je řeč. Další Hrabalova klasika převedena panem Menzelem na filmové plátno. Bohužel narozdíl od dalších Menzelových počinů mi tahle komedie nepřipadá až tolik vtipná. Spíše z ní cítím takové napětí. Opravdu luxusní bylo to pánovo vyprávění, co všechno je schopen za jeden den sežrat, to jsem se opravdu s chutí zasmál, ale zbytek je takový spíše posmutnělý. Znovu se však dostávám do bodu, kde musím opět zmínit, že jsem dobu nezažil, a tak jsem dost možná o něco ochuzen. Přesto si myslím, že film spíše než dobu reflektuje samotný charakter českého národa a ten se bohužel až do dnešního dne nezměnil. Dávám takové nějaké poslabší 3*. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Hrabalovské pábení se stalo zhruba od poloviny šedesátých let fenomenem české - a možná nejen české - kultury a doslova životního stylu mladších generací té doby. Do jisté míry bylo únikem, do jisté přesahem doby, která je zrodila. Kersko a osobitost jeho obyvatel je ve SNĚŽENKÁCH povýšena na uměleckou a možná až estetickou kvalitu. Jinak totiž nelze přehršel svérázných postav, osobitých rčení a obratů interpretovat. Ústřední body této mozaiky příběhů jsou dva: spor o kance a Leliho tragický osud (v nezapomenutelném Hanzlíkově ztvárnění). Podobně jako v případě OSUDŮ DOBRÉHO VOJÁKA ŠVEJKA ale i tady prosvítá skutečná podoba českého průměru, chcete-li české malosti. Scény se zasedacím pořádkem, několikerý vznět, hrozící rvačkou a uhašený náhodou, malost a provincialismus, které z toho čiší (až trapná školní scéna po zastřelení kance s učitelkou Šafránkové jako smiřovatelkou dubových hlav) této zdánlivé idyle propůjčuje až satirický "truchlosměšný" ráz. Schopnost - Hrabalova i Menzelova - vidět věci v souvislostech, poetizovat, ale nikoliv idylizovat nebo vědomě lhát, tvoří monumentální typy a znamená skutečné velké umění. A nadčasové - chcete-li i klasické - hodnoty. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (37)

  • V hlášce: „To zas bude v alejích nablito,“ jsou alejemi myšlenky ulice, které se takto nazývají. (griph)
  • Před natáčením filmu musel Jiří Menzel povinně absolvovat několik školení. Ideolog KSČ Pavel Auersperger jej poučoval, jak má zpracovat současnou látku, aby neurážela rodnou stranu a socialismus. Další politruk z vnitra ho zase školil ohledně podoby správného "esenbáka". (raininface)

Související novinky

Zemřel herec Josef Somr

Zemřel herec Josef Somr

16.10.2022

Česká kinematografie v neděli přišla o jedno z velkých hereckých jmen, ve věku osmaosmdesáti let totiž odešel známý český filmový a divadelní herec Josef Somr. Mnozí diváci si na něj vzpomenou jako… (více)

Zemřela Libuše Šafránková

Zemřela Libuše Šafránková

09.06.2021

Z Prahy přichází velmi smutná zpráva. Svět českého filmu dnes opustila filmová, televizní a divadelní herečka Libuše Šafránková. Před pouhými dvěma dny přitom oslavila své 68. narozeniny. O úmrtí… (více)

Zemřel Jiří Menzel

Zemřel Jiří Menzel

07.09.2020

Ve věku 82 let zemřel v sobotu večer český oscarový režisér Jiří Menzel, informaci v neděli prostřednictvím sociální sítě zveřejnila jeho manželka Olga. Světoznámý tvůrce, jenž se v posledních letech… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno