Epizody(10)
-
Currahee (E01)
-
Den všech dnů (E02)
-
Carentan (E03)
-
Nováčkové (E04)
-
Křižovatky (E05)
-
Bastogne (E06)
-
Bod zlomu (E07)
-
Poslední hlídka (E08)
-
Proč bojujeme? (E09)
-
Body (E10)
Obsahy(2)
Bratrstvo neohrožených představuje zásadní počin v historii HBO i televize samotné. Jedná se o desetidílnou minisérii natočenou na motivy bestselleru spisovatele Stephena E. Ambroseho, jenž pojednává o elitní jednotce americké armády z 2. světové války známé jako Easy Company. Minisérie začíná v přísném výcvikovém táboře v Georgii v roce 1942 a vypráví o pozoruhodných úspěších této dobrovolnické střelecké roty, která se časného rána v osudný den "D" roku 1944 účastnila výsadku ve Francii. Stála v čele operace Market-Garden a prodělala ofenzívu na Rýně, zaútočila na nacisty v Bastogne i v Bulge a v roce 1945 pomáhala dobýt Hitlerovo "nedobytné" Orlí hnízdo v Berchtesgaden. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (1 258)
TV/// Obsazení 6/10 Děj 10/10 Hudba 8/10 Efekty 9/10/// +reálnost, formát, příběhy vojáků, jejich osudy, detailní záběry -herecké obsazení, nepřehlednost vojáků=nutnost vidět napodruhé/// Vyjímečný počin, který sleduje cestu a osudy vojáku roty E od jejich výcviku, přes výsadek v Normandii až po úplný konec války. Ze seriálu máte pocit, že vám ukázal kompletní pohled a průřez druhé světové z pohledu jedné jednotky z mnoha. Za velké plus se dá považovat reálnost všech záběrů, až vás marzí. A přiznám se, že jsem se vůbec nenudil a to u tak rozsáhleho dílka je rovněž podstatné. Navíc každý díl se rámcově odehrává v jiném prostředí. Je fakt, že některé díli jsou méně zajímavé nadruhou stranu některé skutečné výtečné, ale celkově není co vytknout, tedy snad jen to herecké obsazení neznámími tvářemi (pravděpodobně účel) a především, měl jsem problém zjistit kdo je vlastně kdo. Takže je třeba tento seriál zhlédnou napodruhé, i když vadí to tak moc?/// Celkem 95%/// Pozn: mému názoru je ještě blíže komentář od Marigolda a HoneyBunny ()
Dlouho jsem měl ze seriálu obavu a záměrně jsem se mu vyhýbal hned z několika důvodů: 1) vysoké hodnocení, které mě spíše odrazovalo 2) neustálé srovnávání se Zachraňte vojína Ryana, jehož závěrečný patos sráží kvality celého díla zbytečně dolů, 3) obecné nadhodnocování válečných filmů/seriálů, zejména z II. světové války, 4) velmi nízké hodnocení některých mých oblíbených uživatelů (i odpad! se objevil), 5) téměř neustále přítomný americký patriotismus a nekonečně recyklovaná klišé. Důvodů je samozřejmě více, ale tohle jsou ty hlavní. Obavy se naštěstí z velké části nenaplnily. Bratrstvo neohrožených pracuje na podobném konceptu jako Zachraňte vojína Ryana, kdy každý díl (v Ryanovi celý film) začíná vzpomínkami (poslední část je vzpomínkami uzavřena) skutečných válečných veteránů a končí vysvětlovací titulkovou sekvencí k dané události/problematice. Seriál tak narozdíl od Zachraňte vojína Ryana získává punc jisté dokumentárnosti a reálnosti. Jména veteránů jsou přitom odkryta až v úplném závěru seriálu, divák tedy od úplného počátku neví, jestli jsou vyprávějící hrdinové právě z roty E 506. pluku 101. vzdušné výsadkové divize, o které celý seriál je, nebo z úplně jiného oddílu. I přes fakt, že je Bratrstvo neohrožených natočeno na základě skutečných událostí, nevyhnulo se mnohým klišé. Při poslechu sugestivních výpovědí jednotlivých veteránů, které časem sice mohou být trochu zkreslené, ale zjistíte, že podstata všech podobných "otřepaných frází" musí být nutně pravdivá a události se i přes svou určitou pokřivenost takhle nějak udály, ať už jde o celé operace jako vylodění v Normandii, Market Garden, bitvu v Ardenách nebo o konkrétní útoky americké armády resp. roty E (zničení německých děl na statku Brecourt) či události jiné (především v dechberoucí 9. díl Why We Fight). ()
Některé díly jsou "jenom" skvělé, některé jsou přímo mistrovským dílem. Zejména části šest, sedm a devět - BASTOGNE, BOD ZLOMU a PROČ BOJUJUEME. Ten posledně jmenovaný mi doslova vyrazil dech. Mimochodem, pátý díl KŘIŽOVATKY režíroval sám Tom Hanks a používáním zajímavých prostřihů mezi dvěma časovými rovinami a používáním neobvyklých pohledů kamery dokazuje, že je nejen skvělý herec, ale i režisér. Celkově se skláním v hluboké úctě před tvůrci této desetidílné geniality - za dokonalou filmařinu, za absenci otravného patriotismu a za hluboké lidství, které prostupuje všemi díly. Pánové a dámy, tady ani 5 hvězdiček nestačí!!!! ()
Jsem rád, že se tolik dolarů investovalo právě do tohoto projektu. Peníze jsou na Bratrstvu opravdu vidět pomale v každém políčku. Díky tomu a zručné práci celého filmového štábu jsem si mohl plně vychutnat postup spojenců v Evropě. Každý díl doprovází i úvodní slovo členů "Éčka", které spolu s výtečnou hudební znělkou Michaela Kamena startuje 50 minut válečného běsnění - hrdinství, odvahy, proher, výher, nefalšovaného kamarádství... Hned se na ten život díváte jinak. Dalším výrazným plusem je, že každý díl je trochu jiný nejen obsahem, ale i způsobem vyprávění, myšlenkou atd. Zkrátka neexistuje snad nic kromě délky (10 hodin dá opravdu zabrat), co bych mohl vytknout. ()
Vlastně ten seriál poškozuji, když dávám pouhé čtyři hvězdičky, protože jde v každém ohledu o vynikající řemeslo a jeden z vrcholů žánru. Realisticky podané válečné drama, skvěle obsazené s dobře nastíněnými charaktery, bez laciného patosu a zároveň s dostatečně velkým rozpočtem, aby vznikl divácky atraktivní seriál. V zásadě mi vadí jen ten americky zkreslující pohled na 2. světovou válku, který si naplno uvědomí snad jen dobrý znalec historie. I když Bratrstvo neohrožených je v zásadě civilní, absentuje tam ten tradiční nechvalně známý patriotismus, divák se pochopitelně při sledování seriálu nedoví, jak nízká byla bojová morálka amerických jednotek na západní frontě, jak nízká byla vůbec podpora války na evropském kontinentě mezi americkou veřejností. Spojené státy byly dlouho ve vleku politiky izolacionismu, částečně díky špatné zkušenosti ze svého angažmá v 1. světové válce. Evropská válka nebyla populární a vlastně až drastické záběry z koncentračních táborů a líčení německých zvěrstev na sklonku války dodatečně odůvodnily v očích veřejnosti vstup do války a válečné ztráty. Proto taky protižidovské pogromy přitáhly tak silnou pozornost. Americké velení s ohledem na veřejné mínění doma chtělo minimalizovat ztráty a vedlo válečnou kampaň nesmírně opatrně. Obvyklá taktika byla intenzivním bombardováním a dělostřeleckým ostřelováním zdecimovat protivníka tak, aby nekladl pokud možno žádný odpor. Ještě v posledních měsících války, kdy stály americké jednotky proti demoralizovanému nepříteli, kterému docházely pohonné hmoty a proviant, postupovaly v průměru o 3-5 km denně, i když měly drtivou převahu. Spoustu těchto věcí se prostě divák seriálu nedoví nebo se je přinejmenším nedoví v plném rozsahu. I když i na západní frontě se umíralo a strádalo, je to nesrovnatelné s tím, jaká dramata probíhala na východní frontě nebo během partyzánské války. Celkový dojem: 90 %. ()
Reklama