Režie:
Martin ScorseseScénář:
John LoganKamera:
Robert RichardsonHudba:
Howard ShoreHrají:
Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Kate Beckinsale, John C. Reilly, Alec Baldwin, Alan Alda, Ian Holm, Danny Huston, Gwen Stefani, Jude Law, Adam Scott (více)Obsahy(1)
Postava legendárního průkopníka letectví, podnikatele a filmového režiséra Howarda Hughese (1905–1976) už mnohokrát posloužila literárnímu i filmovému zpracování. Neúnavný dobrodruh, který miloval rychlost a nebezpečí, jeden z nejbohatších Američanů své doby, ale také nenapravitelný sukničkář a psychicky nemocný člověk posedlý nejrůznějšími fobiemi – tato komplikovaná osobnost dvacátého století se v roce 2004 stala předmětem nákladné filmové biografie Letec. Režisér Martin Scorsese je známý svojí zálibou v hollywoodské historii a také patří k jejím největším znalcům, takže jeho volba byla víceméně logická (původní režisér Michael Mann si ho vybral jako náhradu, když se mu nechtělo dělat třetí biografii po sobě). Scénář Letce, jehož autorem je chicagský dramatik John Logan, se soustředil na bouřlivé dvacetiletí (1927–47), ohraničené počátkem natáčení ambiciózního leteckého snímku z první světové války Pekelní andělé a zkušebním letem Hughesova legendárního letadla Herkules. Značné prostředky byly věnovány vystižení dobové atmosféry (scény ve známém nočním podniku Cocoanut Grove) i angažování předních hereckých představitelů. Vedle Leonarda DiCapria v titulní úloze se tu objevují např. Cate Blanchettová v roli Hughesovy přítelkyně Katharine Hepburnové, Kate Beckinsaleová jako jiná filmová hvězda Ava Gardnerová a Jude Law jako bouřlivák Errol Flynn. Ve spolupráci se svým stálým kameramanem Robertem Richardsonem zvolil Scorsese pro jednotlivá období odlišné barevné ladění, např. na začátku se zcela obešel bez červené, přesně ve stylu dvoupásového technicoloru používaného na přelomu dvacátých a třicátých let, a postupně barevnou škálu doplňoval. Snímek nakonec získal z jedenácti nominací pět Oscarů, za kameru, výpravu, kostýmy, střih a ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Cate Blanchettová). Režisér Scorsese znovu vyšel naprázdno a sošku si odnesl až za svůj následující film, gangsterské drama Skrytá identita (2007). (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (811)
Těžké hvězdičkování. Naprosto přesně mezi čtyřmi (úchvatná vizuální stránka) a třemi hvězdičkami (rozvleklý příběh s opakujícími se peripetiemi). Rozpačitý souboj mezi Scorseseho obrazovou genialitou a poloprázdným (navíc notně natahovaným) portrétem Letce. Ani skvělí herci v čele s „životním“ DiCapriem, úžasná kamera a vypiplané retrokulisy neudrží film na očekávané úrovni - a tak jsme se dočkali pouze myšlenkově neurovnaná studie sympatického magora, bez odvahy, bez koulí, s jasným tahem na Oscara. Pořád sice nadprůměr v kontextu řadové produkce, ale doby Casin, Mafiánů, tím spíš Zuřících býků a Taxikářů jsou nejspíš definitivně fuč. ()
"Zapomenutelný film s nezapomentulnými scénami".. tak nějak zněl výsledný ortel recenze v časopise Premiere, kterou jsem četl předtím než jsem tenhle snímek viděl. Je to pravda, ale těch scén tam zas tak moc není, abych z tohoto snímku byl nějak zvlášť zpovykanej (nepočítaje některé herecké výkony)... Pro mě je to bohužel zapomenutelný film s jakž takž mlhavými vzpomínkami na některé scény... Nic víc nic míň... Snad jen, že jsem rád, že si Oskara nakonec odnesl Clint.... jeho film byl prostě lepší... ()
Dramatický příběh dobrodruha, filmaře a svůdce těch nejkrásnějších žen předválečného Hollywoodu nepostrádá výborné herecké výkony v čele s působivým DiCapriem. Scorsese má energie na rozdávání a šperkuje film působivými detaily. Jedinou slabou stránkou filmu je jeho délka, zvláště několik konců působí rušivě. Celkově velmi silný film, který možná budete mít při opakovaném shlédnutí ještě radši. ()
(1001) Ó můj bože, jestli se za takovéhle přízvuky udělují Oscary a Zlaté glóby, tak si naše civilizace opravdu zaslouží zaniknout. Jen co si u mě Scorsese trochu napravil reputaci, tak to jde zase všechno do kytek. Předně ho podezřívám z toho, že tenhle film není nic jiného než proklatě drahý a naleštěný bulvár, žádný ponor do šílenství a obsese se nekoná. Za druhé mi chybí absence dramatického oblouku: film vyloženě vypadá, jako že si zcela libovolně a nepodloženě vybírá jednotlivé epizodky Hughesova života a na první dobrou je ukazuje tak, jak to co nejširší okruh diváctva od dobového spektáklu očekává, žádná invence nebo interpretace, nedejbože názor, se nedostavuje. Když si taky člověk o Hughesovi něco přečte, tak zjistí, že byl třeba obviněný z toho, že ve svém autě srazil a zabil člověka, a zbaven obvinění byl až poté, co očitý svědek zázračně změnil výpověď. Taky byl dvakrát ženatý (s ne tak supr kůl filmovými herečkami, takové vztahy asi nejsou pro plátno dost dobré) a vyváděl i různé jiné skopičinky. Mně třeba přijde zajímavé, že když vešli zaměstnanci do hotelového apartmá, kde devět let bydlel, zjistili, že měl po celou tu dobu zatažené všechny závěsy a ty mu tam dokonce začaly hnít. To by mě bavilo sledovat mnohem víc, než jak zakazuje svojí patnáctce jíst zmrzlinu. No a za třetí, k vlastnímu překvapení zjišťuji, že vážně docela hodně nemám ráda Lea. Rozhodně ne, když se snaží hrát charismatické nekompromisní zmrdy. Hughes taky prý měřil 193 centimetrů, proč jsme nedostali nějakého pořádného čahouna? ()
Marty nám zreje ako víno. Od krvavých, drsných až živočíšnych príbehov z ulice cez občasné mierne zakopnutie až k filmu, ktorý z hľadiska štýlu rozprávania možno brať za jeho najčistejšie dielo. Voľba jeho ako režiséra Aviatora, ktorý rozpráva životopis človeka s vášňou pre lietani a film, bolo tým najlepším rozhodnutím. Svoje cinefilské nadšenie prenáša na plátno už od prvého záberu a my, rovnako "postihnutí ľudia" mu to s radosťou a nadšením kvitujeme. Pomaly budovaný, ale o to precíznejšie vrstvený charakter (čo niektorým môže vo výsledku pripadať ako zbytočné naťahovanie stopáže) človeka, ktorý nepozná slovo "nie", rovnako ako aj vývoj ostatných postáv, stojí vo veľkej miere na hereckých výkonoch zúčastnených. Snáď až na Kate Beckinsale (ktorá mne osobne do úlohy Avy Gardner nesadla) odvádzajú všetci špičkový výkon. Po formálnej stránke filmu nie je čo vytknúť a možno iba s radosťou sledovať, ako detailná štylizácia obrazu a zvuku - zasadzujúca dej do kontextu svojej doby, príbehu iba napomáha (pričom v sebe kĺbi šikovne výtvarné aranžovanie a rámcovanie záberov filmov tedajšej doby s možnosťami dnešnej trikovej techniky). Skvelá práca Marty a ĎAKUJEME! :-) ()
Galerie (120)
Zajímavosti (62)
- Kate Beckinsale (Ava Gardner) přibrala pro svou roli 10 kg. (HellFire)
- Roli Avy Gardner (Kate Beckinsale) mohla hrát Gwyneth Paltrow. (HellFire)
Reklama