Reklama

Reklama

Poslední Vermeer

  • USA The Last Vermeer (více)
Trailer

Obsahy(1)

Zatímco nizozemský Žid Joseph Piller bojoval za druhé světové války v odboji, chytrý a okouzlující estét Han van Meegeren pořádal hédonistické večírky a prodával nizozemské umělecké poklady Hermannu Göringovi a dalším vysoce postaveným nacistům. Jako vyšetřovatel je Piller pověřen úkolem identifikovat a přerozdělit po válce ukradená umělecká díla. Výbušný van Meegeren je obviněn z kolaborace. Navzdory přibývajícím důkazům je Piller stále více přesvědčen o Hanově nevině a v boji o jeho záchranu se ocitá v neobvyklém postavení. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (16)

Saxos 

všechny recenze uživatele

Každý má máslo na hlavě. Na okupovaných územích se za 2. SV kolaborovalo o stošest a i zde se k tomu dopracujeme. Příběh Han van Meegerena je nám všem znám díky seriálu Dobrodružství kriminalistiky a perfektnímu, tehdy ještě československému, herci Andreji Hrycovi v roli padělatele. Další věc, která vás musí ovlivnit je fakt, že když máte smůlu a nebere váš talent tzv. odborná část lidské populace, máte jedinou možnost. Pořádně je nasrat a to se Hanovi určitě povedlo. Na dílo, kolem kterého se vše točí "Kristus a cizoložnice", jsme se na přelomu roku. 2021/22 mohli kouknout i v pražské NG. Závěr: doporučuji. ()

Rochester 

všechny recenze uživatele

Jistě nejsem sama, kdo mezi světovými malíři má jako"srdcovku" Jana Vermeera. Film je natočen podle zkutečné události kterou jsem již znala a tak jsem byla zvědavá na nové zpracování. Nezklamala jsem se, film se mi moc líbil. A ze závěrečných titulků jsem zjistila, že producentem byl Ridley Skott  . ()

Reklama

PEZ 

všechny recenze uživatele

Film tak štandartne natočený, že by sa dal označiť za nudný. Pôvodne som dal zhovievavé 3*, ale mením na dve. Ono totiž napriek zaujímavej téme natočenej podľa skutočnej udalosti neponúkol film takmer žiadnu dramatizáciu a ani formálna stránka až tak neuohúrila. A dramaturg mohol a mal film skrátiť aspoň o 20 minút. Guy Pearce nepodal zlý výkon, ale nemohol akoukoľvek snahou zachrániť tento nevzrušivý počin. Čiže pozerateľné áno, ale zábavné bohužiaľ nie. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Téma je docela zajímavé, poválečná doba atraktivní a duo Bang-Pearce mě bavilo, ale na můj vkus byl film příliš suchopárný. Najde se tu několik momentů, které dokáží zaujmout a díky slabosti pro žánrovky ze soudních síní mě bavilo i celkem obsáhlé přelíčení, ale na to, že se tu vlastně hrálo o život, mi chyběla naléhavost a především emoce. Čekal jsem víc. 60% ()

marhoul 

všechny recenze uživatele

Tohle mohlo být rozhodně šťavnatější! Příběh, který unikátně zametl se světem umění, se dal zpracovat poutavěji. Nemastné, neslané, kdo kauzu nezná, moc se v tom orientovat nebude, ale  Han van Meergeren v podání Andyho Hryce (16.díl Dobrodružství kriminalistiky) mě tedy pobavil víc. Celý film se točí kolem prací Vermeera, ale o práce Vermeera se ani neotře, na to, o jaký level se v reále jednalo, že v době procesu k Holandsku upírala zrak veškerá světová kulturní veřejnost,  je to ucajdané a nezáživné. Spoiler: Zneuznaný malíř se nasral a z pomsty a ze srandy začal mastit falešné Vermeery jako Baťa cvičky, jednoho střelil za v přepočtu 4 mega liber Hermannu Göringovi, což mu paradoxně zachránilo život, protože zrovna kvůli této transakci byl po válce souzen za kolaboraci s Němci. Šlo mu o krk a tak se přiznal, že on žádné holandské národní poklady nacistům neprodával, že to co prodal, namaloval a kvůli patině pekl v troubě na 110°C sám, že toho spáchal mnohem víc a visí to jako opěvované klenoty všude možně, často jako vlajkové lodi slavných muzeí. Pochopitelně na toto nechtěl přistoupit nikdo. Jeho falsifikáty okamžitě ztratily na ceně, ti kteří je označili za pravé, z toho vyšli jako banda debilů, zničil jim jméno a beztak i zbytek života a ti, kteří nakupovali, vrazili nepředstavitelné prachy do bezcenných pláten, které můžeme obdivovat pouze jako švejkovskou kuriozitu, které se dopustil nejslavnější padělatel umění všech dob. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (7)

  • V čase 01:42:00 si Piller (Claes Bang), pozorovaný zezadu, posunuje sklenku se šampaňským do levé ruky, zatímco pravou rukou přijímá noviny. Když se úhel kamery změní, noviny drží v levé ruce a sklenici v pravé. (Johnny.ARN)
  • Hlavní postavy představují skutečné osoby: Han van Meegeren, Joseph Piller, Johanna Oerlemans, Dirk Hannema. Film se však často odchyluje od historických skutečností: Van Meegeren (Guy Pearce) ve skutečnosti namaloval obraz ve Vermeerově stylu („Ježíš mezi lékaři“) pro soudní proces za přítomnosti svědků jmenovaných soudem. Tím prokázal, že i ostatní údajní Vermeerové jsou padělky, a byl obviněn z padělání a podvodu, což je mnohem menší trestný čin než kolaborace s nepřítelem. Nebyl proto nikdy odsouzen k trestu smrti, pouze k jednomu roku odnětí svobody. Joseph Piller (Claes Bang) van Meegerena zatkl, ale nejednal jako jeho obhájce. Van Meegeren byl uvězněn v květnu 1945, propuštěn v lednu nebo únoru 1946 (po dokončení výše zmíněného obrazu) a před soudem stanul v říjnu a listopadu 1947. Nebyl zadržován na půdě Goudstikkerovy umělecké galerie, ale především v nedalekém velitelství Vojenského velitelství. Svou knihu pro Hitlera nepodepsal. Podle knihy, podle níž je film částečně natočen, byl však van Meegeren sympatizantem fašismu a v roce 1942 poslal Hitlerovi obdivný dopis. Ve filmu je mnoho přehánění ohledně postav a situací, zejména Pillerových a Dekkerových (Roland Møller) metod, stejně jako sváru mezi armádou a ministerstvem spravedlnosti. (Johnny.ARN)

Reklama

Reklama