Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Zatímco většina filmů zastarává velmi rychle, neuhlazené a hluboce procítěné adaptaci protiválečné knihy Ericha Maria Remarque od režiséra Lewise Milestona léta neubrala nic z její působivosti. Ještě mnoho let po své premiéře se film nesměl promítat v zemích, které mobilizovaly do války. Film vypráví příběh skupiny mladých německých branců v době první světové války na jejich cestě od mladistvého idealismu k trpkému životnímu rozčarování. Slovy hlavního hrdiny, Paula Baumera (Lew Ayres): Žijeme v zákopech, bojujeme a snažíme se nenechat se zabít. To je celé. Příběh je antologií dnes již klasických scén: Ayers uvězněný v dělostřeleckém kráteru s Francouzem, kterého sám smrtelně zranil; první setkání branců s veterány; krutý masakr pěchoty kulometnou palbou; půlnoční plavání s dívkami z francouzské vesnice; Ayersův pacifistický proslov k ohromeným spolužákům a finální záběr vojákovi ruky, která se ve fatálním pohybu snaží dosáhnout na nedalekého motýla. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (158)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Neskutečná síla, tolik pravdy v dialozicích jsem už dlouho neslyšel. Co je však vlastně nejvíc silné, že ten film je stále aktuální a měl by být promítán po celým světě všem mladým klukům a holkám, protože zdá se mě, že bojechtivosti za vydatného popichování mocipánů, kteří, ale nikdy nebudou v první, ve druhé, ale ani v poslední linii, za to my všichni ostatní budeme chcípat, pro jejich ego. Ten film ve mě pořád roste. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Zachycení bojů je v tomto filmu nesmírně dobré, což vede k tomu, že až máte strach z toho, co ještě přijde. Umírání jednotlivých postav je pak trochu mimo, ale ono to ani dnes nemusí vypadat dvakrát realisticky. Jsou zde silné emotivní scény, které se dnes už tolik nevidí, a tak, i když se na filmu podepsal zub času, svou výpověď má nadále. Skvělé zpracování jedné z nejvýznamnějších válečných knih. ()

Reklama

Douglas 

všechny recenze uživatele

Nejlepší adaptace proslulého protiválečného románu Ericha Maria Remarqua letos vznikla v roce 1930, ale její stáří jí nesebralo ani drobet z její geniality. Extrémně působivý film Lewise Milestona vyvolává mrazení v zádech a perfektně zprostředkovává šílenství a nesmyslnost války, kterou poznáváte skrze skupinku německých studentů v čele s Paulem Bäumerem, jež naverbovala do první světové ještě před maturitou a dostala se do nejhorší situace vůbec... do zákopové války na západní frontě. Nemyslete si, že když byl film natočený roku 1930, nemá vám dnes už co říct... Válečné sekvence jsou nelítostné, krvavé, nehezké na pohled (např. detaily utržených rukou na ostnatých drátech) a navzdory tomu, že zvukový film byl teprve v plenkách, i brilantně ozvučené. Ale tento film není o bitvách, ale o lidech, kteří jsou nuceni v nich umírat. Nakonec totiž není důležité, jakou barvu má čí uniforma, protože největším a vlastně jediným skutečným nepřítelem je samotná válka (jak dokazuje velmi „remarquovská“ scéna, v níž je nucen Paul sdílet zákop společně s vojákem nepřátelské armády). Hrdinové postupně umírají nebo šílí... a buďte si jisti, že ani vám nedá toto mistrovské dílo zapomenout. ()

Trevor 

všechny recenze uživatele

Skvelá adaptácia nemenej skvelého románu. Filmu nie je čo vytknúť. Aj keď som si pri jednotlivých scénach postupne spomínal na to, ako som knihu povinne na strednej škole musel prečítať ( a aj vďaka nej som sa stal vášnivým čitateľom) a teda vedel, ako sa bude dej a jednotlivé scény vyvíjať, napriek tomu som si film vyslovene užil. Je ťažké vybrať, či bola najlepšou scénou hneď tá úvodná a nadšenie mladíkov po prejava fanatického nemeckého nacistu ( a áno, viem že vo veľkej vojne ešte nemci neboli nacisti oficiálne, ale oni sú nacisti odjakživa ) a ich odchod na front, ich zúfalstvo v zákopoch počas delostreleckého útoku, rozhovor o ich plánoch po návrate z frontu, Muellerove nové čižmy, Bäumerov čas strávený v jame s jeho prvou francúzskom obeťou, jeho pobyt v poľnom lazarete, návrat k matke a následný chvíľka strávená doma či pomoc Katczinskému na konci filmu. Najlepšiu scénu nie je možné vybrať, pretože celý film je jednou skvelou protivojnovou scénou. Z filmov s protivojnovou tématikou toto prekonal zatiaľ iba Kubrick. Ak nástupu nacizmu v Nemecku nezabránili takýto film a román, určite v dnešnej dobe pomôžu Facebookové stránky bojujúce s extrémizmom... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Už pri jednej z prvých scén, keď sledujeme rozdielnu odozvu matky a otca pri pohľade na syna v uniforme ma napadlo, že tomuto filmu budem máločo vyčítať. Prvá bojová scéna, pri ktorej mi spadla čelusť, znesie porovnanie so začiatkom Ryana, avšak skôr by som tento film porovnal s ešte nemým The big parade, kde tiež sledujeme dvoch nepriateľských vojakov v zákope, ktorí si uvedomujú absurditu celej situácie, pretože vojna je ako horúčka, nikto ju nechce, ale nečakane príde a po ťažkom priebehu ustúpi. Pri tých najkvalitnejších vojnových drámach si uvedomíte, že čím je film realistickejší, tým je viac antimilitaristický. To možno badať aj na reakciách civilistov, s ktorými sa Paul dostáva do konfrontácie a ktorým márne vysvetľuje, o čom vojna je. Možno je jeho postava spočiatku trochu teatrálne napísaná, ale ku koncu už dostáva dostatočný priestor, aby sa jeho predstaviteľ Lew Ayres predviedol. V tomto, čiže v podaní hlavného hrdinu je The big parade o niečo silnejší. Záverečná pasáž a hlavne záverečný záber ale všetko vynahradzuje. Vo vojne ide o jednotku, o priateľstvá v nej, o prežitie, je o tom, že jedeň deň je vás 150, ďalší 80, ale občas máte tak aspoň čo jesť. ()

Galerie (105)

Zajímavosti (33)

  • Film bol v roku 1930 v Nemecku zakázaný a štúdio Universal vydalo okamžite novú, upravenú verziu, ktorá bola v súlade s "nemeckým cítením". Keďže bol film v tom istom roku zakázaný aj v Rakúsku, boli vypravované špeciálne "kino-vlaky" na trati Viedenskej električky, ktoré zaviezli Viedenčanov do Bratislavy, kde sa film premietal a po skončení filmu ich zvážali späť do Viedne. (Raccoon.city)
  • Ve své době byl film považován za nadmíru brutální, se zjevným protiválečným vyzněním. Když byl film promítán v Německu, sabotovali nacisté film tím, že do sálů vypouštěli krysy. (Witta)
  • Při natáčení byl použit obří 17,5 m dlouhý jeřáb, který byl postaven pro účely natáčení filmu Broadway z roku 1929. (raininface)

Související novinky

Na západní frontě klid v nové adaptaci

Na západní frontě klid v nové adaptaci

15.02.2020

Přestože pacifistické literární dílo Na západní frontě klid pochází od německého spisovatele E. M. Remarquea, kniha se dodnes nedočkala adaptace v domácí němčině. To se ale brzy změní. Režisér Edward… (více)

Reklama

Reklama