Režie:
Lewis MilestoneHudba:
Heinz RoemheldHrají:
Louis Wolheim, Lew Ayres, John Wray, Arnold Lucy, Ben Alexander, Scott Kolk, Owen Davis Jr., Walter Rogers, William Bakewell, Russell Gleason (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Zatímco většina filmů zastarává velmi rychle, neuhlazené a hluboce procítěné adaptaci protiválečné knihy Ericha Maria Remarque od režiséra Lewise Milestona léta neubrala nic z její působivosti. Ještě mnoho let po své premiéře se film nesměl promítat v zemích, které mobilizovaly do války. Film vypráví příběh skupiny mladých německých branců v době první světové války na jejich cestě od mladistvého idealismu k trpkému životnímu rozčarování. Slovy hlavního hrdiny, Paula Baumera (Lew Ayres): Žijeme v zákopech, bojujeme a snažíme se nenechat se zabít. To je celé. Příběh je antologií dnes již klasických scén: Ayers uvězněný v dělostřeleckém kráteru s Francouzem, kterého sám smrtelně zranil; první setkání branců s veterány; krutý masakr pěchoty kulometnou palbou; půlnoční plavání s dívkami z francouzské vesnice; Ayersův pacifistický proslov k ohromeným spolužákům a finální záběr vojákovi ruky, která se ve fatálním pohybu snaží dosáhnout na nedalekého motýla. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (158)
Vážně přemýšlím, že to s tím Erichem Mariou ještě jedenkráte zkusím. Řeč je samozřejmě, jak pozorný čtenář vytušil, o kultovním textu, Na západní frontě klid. Co si vzpomínám, ještě žádný protiválečný film mnou tak dlouho nerezonoval, jako Milestoneova adaptace z třicátého roku. Pacifismus dostal silný výraz! 80% ()
Výtečně zpracovaný protiválečný román E. M. Remarquea. Studenti vyburcováni učitelem se dobrovolně přihlásí do války, aby záhy zjistili, že válka není o hrdinství, ale o nesmyslně promrhaných životech. Ve filmu jsou skvělé realistické bojové scény v zákopech, kdy se režisér nezdráhá ukázat krutost válečného běsnění. Jestli film zestárl těžko říci, ale kdybych se podíval na o 30 let mladší Stezky slávy, tak bych si neodvážil říct, že je tu nějaký rozdíl. ()
[Oscar za nejlepší film č. 3.] * Silná filmařina, skvělá kamera, extrémně přesvědčivá výprava. Jeden z prvních opravdových exteriérových a zvukových velkofilmů, ne-li úplně první -- a nedělá ostudu ani po tolika letech. Drží se hodně důsledně románu E. M. Remarqua -- až moc doslovně, nejspíš by nějaké to zkrácení prospělo kompaktnosti. Smekám nicméně před tím, že takřka nesklouzl do patosu ani prvoplánového pacifismu: Prostě ukázal. A i tam, kde kniha víc meditativně mentoruje, se držel na uzdě a jen ukazoval a nechal diváka domyslet se. ()
Zachycení bojů je v tomto filmu nesmírně dobré, což vede k tomu, že až máte strach z toho, co ještě přijde. Umírání jednotlivých postav je pak trochu mimo, ale ono to ani dnes nemusí vypadat dvakrát realisticky. Jsou zde silné emotivní scény, které se dnes už tolik nevidí, a tak, i když se na filmu podepsal zub času, svou výpověď má nadále. Skvělé zpracování jedné z nejvýznamnějších válečných knih. ()
Určite perfektné prevedenie nie veľmi hrubej knižky, vďaka ktorej sa Remarque stal adept na Nobelovu cenu. Naturalistické zobrazenie osudov vojakov od autora, ktorý to zažil na vlastnej koži. Škoda, že zatiaľ nebol tento príbeh nanovo kvalitne natočený a všetko sa venuje najmä druhej svetovej vojne. Film je verný realite, mnohokrát aj krutejší, ale zároveň tak ľudský. Skvelý komentár tu bol už spomenutý: človek až vo vojne zistí, že nebojuje za nikoho iného, len o svoje holé prežitie. Absolútne vychytaná podstata diela. EDIT: Tak v roku 2022 sme sa konečne dočkali novej verzie. ()
Galerie (105)
Zajímavosti (33)
- Pro vyšší autenticitu hráli většinu komparsistů Němci. (Kulmon)
- Cenzurní radě pro stát Ohio vadila scéna nahých koupajících se mužů v řece, jejich skotačiny a kotrmelce. Druhá scéna, která popudila, byla milostná scéna v podobě záběru na stíny vojáka Paula a dívky, zobrazující se na stěně. Cenzurní rada nařídila jejich vystřižení nebo film nedostane povolení promítat v ohijských kinech. Milostnou scénu dokonce vystřihli i z hlavního negativu a ne jenom z kopií jemnozrnných pozitivů či duplikátních negativů. Když byl snímek v roce 1939 znovu uveden, dotyčné scény chyběly, zato byly přidány dokumentární záběry a komentář. Když se však snímek v roce 1998 vrátil víceméně do své původní podoby, dokumentární scény byly odstraněny a milostná scéna obnovena pomocí jemnozrnných pozitivů. (Zetwenka)
- V mnohých zemích byl film cenzurován. Zajímavé však je, že v Německu byl zakázán jako protiněmecký a v Polsku jako proněmecký. (topr harley)
Reklama