Režie:
Joel SchumacherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Robert ElswitHudba:
Mychael DannaHrají:
Nicolas Cage, Joaquin Phoenix, James Gandolfini, Peter Stormare, Anthony Heald, Chris Bauer, Catherine Keener, Jack Betts, Amy Morton, Norman Reedus (více)Obsahy(1)
Soukromý detektiv Tom Welles (Nicolas Cage) vede se svou manželkou (Catherine Keenerová) a novorozenou dcerou poklidný život v pensylvánském Harrisburgu, kde tráví většinu času nad rutinními případy nevěrných manželů. Když je však pověřen úkolem, který se týká malého, neškodně vyhlížejícího 8mm filmu, zabředne do nejtemnějších zákoutí lidské společnosti. Neúnavné pátrání po osudech nezvěstné dívky z filmu, která zcela pohltí jeho mysl, jej zavádí přes chodníky slávy v Hollywoodu až do newyorské čtvrti Meatpacking district. Posedlý Welles, jemuž pomáhá protřelý prodavač knih pro dospělé v podání Joaquina Phoenixe, opustí rodinu i svůj dosavadní život poté, co si uvědomí, jak smrtící může být jeden osmimilimetrový film. (HBO Europe)
(více)Videa (1)
Recenze (729)
Joel Schumacher je kýčař. Není to kvalitní režisér a pro mě navždy bude tím, kdo zabil Batmana. Zde byl však asi osvícen a natočil skvělý novodobý noir film. Pravděpodobně byl scénář tak dobrý, že snad ani nešel pokazit. To jak se hlavní postava propátrává k závěru a rafinovaně rozplétá neřešitelný případ je natočeno vskutku na úrovni. A závěr s Mašinou, kde nechybí ani trocha toho napětí je prostě pecka. 5 dávám, protože si myslím, že film je narozdíl od přeceňované Telefoní budky neprávem opomíjený. ()
Tohle je zřejmě áčkový hollywoodský film s tou nejtemnější a nejdepresivnější atmosférou a svým tématem i vyzněním přesahuje rámcově mimo běžnou produkci hollywoodských studií. Nabízí se sice srovnání s Fincherovým Sedm, ale není to plnohodnotné srovnání. Fincher vybudoval, sice brilantně, ve svém filmu obraz masového vraha a jeho zvrhlého světa a chování, ale celý snímek je koncipován jen na efekt, je natočen sice mistrně, jako vrchol daného žánru, ale bez zjevných známek postihnout nějaké celospolečenské či minoritní téma. Joel Schumacher buduje sice také temný obraz světa té nejpokleslejší pornografie, ba spíše toho, kde pornografie jako taková končí a začíná potřeba zúčastnění se, svět perverzity a normativů, které jsou pro konzervativně či liberálně (jedno jest) smýšlejícího diváka odpuzující, ale evidentně kdesi ve struktuře naší (každé) společnosti temné proudy existují a na povrch vyplouvají v mezních dobách - je to odpověď na to, kde se berou fanatičtí sadističtí dozorci z koncentračních táborů. Nepřináší je totiž jenom doba... Jak uvádí závěr americké sociopsychologické studie na toto téma: Malý fašista je v každém z nás... A zlo, které má tu nejnevinnější podobu a tvář tichého a jinak spořádaného souseda, se dá tak lehce přehlédnout. Vede k němu totiž jen bolestná a těžká cesta. Svědčí o tom třeba dopadení a usvědčení pedofilové, tišší a spořádaní lidé, navenek s poklidným a harmonickým životem... ()
Naprosto spickovej thriller a jeden z nejlepsich Schumacherovo filmu. Film nespoleha na nejakej sokujici konec, ale celou dobu se deje neco napinavyho, ma to paradne temnou atmosferu, vygradovanej konec a i pribeh je celkem originalni, snuff se v moc filmech neresi. Navic zaporaci v podani Gandolfiniho a Stormarea jsou naprosto libovy. Taky me potesil uchylackej potetovanej Phoenix. Co se tyce Cage, ten rozhodne hraje nadprumerne, i kdyz za oskarovej vykon se to fakt oznacit neda. Mam k nemu jen jednu drobnost, kdyz poprve sleduje snuff, tak se tvari, jak kdyby ho nekdo mlatil do kouli. Pak mam jeste jednu vytku a ta se tyka postavy Catherine Keener, zatimco ze zacatku jsou jeji dialogy s Cagem lehce pripitomneli a je to furt dokola ve stylu miluju te a podobne, v druhy puli filmu najednou otoci a zacne vyhrozovat, ze utece a podobny kecy, protoze ji nezavolal nebo co, fakt sem doufal, ze ji Cage propleskne. Celkove krome techhle dvou malinkejch vytek jsem u filmu jinej problem nenasel a celou dobu jsem byl paradne napnutej, takze jasnejch 5*. ()
"8 MM" je můj TOP 3 film, který jsem kdy v životě viděl. Ve třech prvních filmech mám naprosto jasno ... První "SEDM", druhý "KLUB RVÁČU" a třetí tento ... 8MM je úžasným mixem více žánrů, které nelítostně zaplétají diváka, stejně jako hlavního hrdinu, do totálně zvráceného světa pornografie, úchylek, peněz, prostituce, násilí, korupce, kriminality, brutality a tak bych mohl pokračovat ještě dlouho ... ovšem zkrátit bych to mohl jako "nechutné peklo". Film je "dostatečně" natočen a i když nevsází na "gore", nebo snad něco takového, jasně sází na DOKONALOU atmosféru, jednu z nejlepších, co jsem kdy u filmu mohl zažít ... Cage se pouští lehkovážně do případu, který mu nekompromisně přeteče přes hlavu a sešrotuje jej tak, že z něj udělá vyšinutého, agresivního maniaka, který naprosto nelítostně, brutálně, napůl v sebeobraně, napůl z pomsty, v šíleném návalu hrůzy, děsu, nevěřícné agónie a vzteku rozstřílí, umlátí, rozseká a upálí partu "pornotvůrců", kteří se společně podíleli na vytvoření ultimátního pornofilmu - "snuffu". Úžasné je řešení jednotlivých postav, kdy každá měla naprosto jiný důvod pro tento odporný zločin, vyjasnění tak mnoha původů zla a zvrácenosti v nás lidech obecně, a nakonec možnou přeměnu decentního a velmi inteligentního detektiva ve vraždící monstrum ... Pro mne naprostá bomba, která mi ve všech ohledech naprosto sedla...Měl jsem pocit, že jsem pochopil naprosto každý detail filmu, každou větu a že i v nic neříkajících dialozích se skrývají velká moudra o životě, zlu a nás lidech ... ()
Rozhodně slušný thriller s tématikou snuffu a Nickem Cagem v hlavní roli. Buduje atmosféru, napětí, odsýpá. S patnáctiletým odstupem mě ale přímo neoslnil. Zdá se být už malinko zastaralý, po stránce explicitního zobrazení zvěrstev je to pořád Hollywood, ne všechny motivy jsem hlavní postavě uvěřil. ()
Galerie (33)
Photo © 1999 Columbia Pictures
Zajímavosti (24)
- Skladba hrající z vinylu v domě, v němž Tom Welles (Nicolas Cage) hledá Mašinu (Chris Bauer), se jmenuje Come to Daddy (1997). Složil ji a nahrál britský hudebník Richard David James (uměleckým jménem Aphex Twin). (mchnk)
- Filmu byla občas vytýkána až příliš velká podobnost s filmem Hardcore (1979). V něm si muž najme soukromého detektiva, aby našel dceru, která utekla z domu a byla viděna v 8 mm pornofilmu. (don corleone)
- V severoamerických kinech film nastřádal 36,7 milionu dolarů, součet celosvětových tržeb byl 96,6 mil. (NIRO)
Reklama