Režie:
Ridley ScottScénář:
Gerald Vaughan-HughesKamera:
Frank TidyHudba:
Howard BlakeHrají:
Keith Carradine, Harvey Keitel, Albert Finney, Edward Fox, Cristina Raines, Tom Conti, John McEnery, Diana Quick, Alun Armstrong, Hugh Fraser (více)Obsahy(1)
Dramatický film o dvou důstojnících napoleonské armády, kteří jeden na druhého útočí v nelítostných soubojích. Jejich spor začal maličkostí, ale vzrostl v posedlost, která ovládla životy obou mužů na dlouhých 30 let. Film natočený podle povídky Josepha Conrada vypráví o vášni, cti a nenávisti. Na Vás čeká úchvatně vizuálně zpracovaný příběh s nečekaným koncem. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (236)
Líbí se mi, že režisér Ridley Scott hned na začátku kariery odmítl jít vyšlapanými cestami hollywoodské produkce a že i v tak jednoduché zápletce dovedl zajímavě vykreslit odvěkou touhu pomsty v pojetí oplývající nádhernou obrazovou malbou kamery, čímž dosahuje zvláštních neskutečně působících barev. Nesporným přínosem filmu je herec krutosti Harvey Keitel, který věrohodností zapadá do role napoleonského důstojníka Ferauda skvěle. Z tohoto hlediska bych připomenul, že ani protihráč Keith Carradine hrdina bez bázně a hany, který se umí postavit do všech důsledků na obranu cti, se nemusí stydět za svůj herecky nevšední výkon a možná i nejlepší životní roli v postavě důstojníka d'Huberta. Z filmu si určitě budu pamatovat úžasné záběry krajinných barev. ()
Jako Ridleyho takřka prvotina to bylo velice dobré. Bez ohledu na tento fakt jsem však neměl pocit, že bych sledoval něco kdovíjak úžasného. Muži jsou od přírody ješitná stvoření. Spor, který vznikl z ješitnosti postupně vyrostl v posedlost obou mužů. I přes nedlouho stopáž působil film šíleně rozvlekle. Ano, snímek má působivou vizuální stránku i dobře zachycenou dobovou atmosféru v husarské armádě, ale přeci jen toho i tak nabízí docela málo. Když se zrovna nemečovalo, tak jsem se nudil. Lepší dva kousky. ()
Nejvíc mě bavil ten čas, ty dějiny, které ve velkých skocích nezastavitelně míří kupředu, v kontrastu k nehybnosti vztahu mezi ústřední dvojicí. A pak taky vykreslení jejich povah: v dobrém slova smyslu individualistický realista kontra z principu umanutý umanutec. Vizuálně perfektní, až na pro mě trochu úsměvnou ruskou epizodu. A škoda, že Francouzi mluví anglicky. Ale závěrečné záběry vše vykoupí. ()
Ridley Scott ve svém debutu více „maluje“ než vypráví, což je vzhledem k atraktivnímu historickému kontextu trochu škoda, mrazivé dokonalosti obrazů (obzvlášť těch zimních) to ale nijak neškodí. Trojhvězdičkový základ za slast vizuální bych rád obohatil hvězdičkami za slast zvukovou (invenčnější hudba) a slast intelektuální (méně monotónní zápletka). Bohužel nemohu. 70% Zajímavé komentáře: tron, Shaqualyck, Sheldra, tartan ()
Scottovi se v celovečerním debutu o celoživotní rivalitě dvojice husarů podařil husarský kousek. Natočil totiž velmi dobrou (takřka) televizní inscenaci, která však po sobě stejně zanechá pachuť promarněného terna. Soupeři mají své momenty. Jak ty silné, tak i ty slabé. Ty první nastanou vždy, když se proti sobě postaví velmi dobře obsazené ústřední duo a nastanou souboje samotné. V tu chvíli by se atmosféra dala krájet. Mezi ty horší momenty patří nepřítomnost tempa a vůbec celkově prapodivná dějová upachtěnost. Je to taková beta verze francouzských klasiků, akorát bez té osudovosti. Tady se dalo ještě zapracovat, ale možná je to tím, že jsem tak nějak čekal, že si v průběhu let D'Hubert s Feraudem nevědomky prohodí motivace. Scott je rozpočtem držen hodně u země a co v něm vizuálně je, ukáže vlastně až v předposledním záběru. Tam už by ho člověk i poznal. ()
Galerie (25)
Photo © Cinema International Corp.
Zajímavosti (15)
- Meče byly při natáčení připojeny na baterie kvůli tomu, aby při soubojích od nich létaly jiskry. Harvey Keitel potom přiznal, že několikrát dostal ránu elektřinou. (becki_tu)
- Do filmu byli původně obsazeni Michael Moriarty a Michael York. Ti byli však potom, co byly podepsány všechny smlouvy a navýšen kapitál na produkci, vyhozeni samotným režisérem Ridley Scottem. Nikdy však nebylo podáno žádné vysvětlení ohledně důvodu, proč byli Moriarty a York vyhozeni. (becki_tu)
- Ridley Scott získal na filmovém festivalu v Cannes cenu pro nejlepší debutní film. (Terva)
Reklama