Režie:
Ridley ScottKamera:
John MathiesonHrají:
Russell Crowe, Joaquin Phoenix, Connie Nielsen, Oliver Reed, Richard Harris, Derek Jacobi, Djimon Hounsou, David Schofield, John Shrapnel, Tomas Arana (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Příběh římského generála Maxima začíná v zimě roku 180, kdy v čele římských legií zvítězil nad germánskými kmeny. Po bitvě dorazí do ležení císař Marcus Aurelius se svými dětmi, slabošským synem Commodem a dcerou Lucillou, která byla kdysi Maximovou milenkou. Věčnými boji unavený císař požádá Maxima, aby se po jeho smrti stal protektorem Říma. Generál to však odmítne. Když se Commodus dozví, že ho otec nehodlá jmenovat svým nástupcem, zákeřně ho usmrtí a zmocní se vlády. Maximus se novému vládci odmítne podrobit a je zatčen. Podaří se mu uprchnout a spěchá domů. Svůj dům najde vypálený a manželku i syna zavražděné. Vyčerpán žalem i zraněním omdlí a probere se v zajetí otrokářské karavany. Je pak prodán bývalému gladiátorovi Proximovi. Společně s černým otrokem Jubou projde gladiátorským výcvikem a dostane přezdívku Španěl. Commodus se vrací do Říma a chce rozpustit senát. K tomu však potřebuje získat na svou stranu lid. Rozhodne se proto uspořádat velkolepé gladiátorské hry, kam přijíždí i Proximovi gladiátoři. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (1 635)
Hollywoodsky diamant. Gladiator je zmesou mnohokrat videnych prvkov a postupov, tie su vsak spracovane tak precizne, posobivo a velkolepo, ze ako celok funguju na 100%. Inak povedane, hlavny hrdina je spravny drsniak, ten zaporny je hnusny slizak, pribeh pohlti, herecke vykony su famozne, bitky su bomasticke a hudba vhana do zil adrenalin, ci naopak prebudza emocie. Pre mna jeden z najlepsich americkych filmov vobec. Vzdy ked ho davaju v telke, mam chut si ho cely pozriet znova. (10/10) ()
Velkolepý historický film se vším všudy, tak jak to Hollywood umí. Úžasný příběh od David Franzoniho i hudba od Hanse Zimmera. Jeden z těch mála filmů, který vám vyrazí dech. Film který získal 5 Oskarů za nejlepší film, nejlepší mužský výkon v hlavní roli, zvuk, kostýmy a vizuální efekty. ()
Není lepšího filmu, který by mě dokázal citově vydřít až na morek. Gladiátor to dokázal. A zřejmě bude jediný. Od té doby jsem totiž viděl hodně filmů, ale žádný mě nedokázal rozbrečet. Kdo za to může? Především výborní herci v čele se samotným Maximem Legatem. Dále výborné dialogy. Přesně takové, jaké jsem chtěl slyšet. O to více jsem se tedy těšil na pomstu, která následovala. Krásnější a upřímnější jsem totiž ještě neviděl. Jenže i přesto všecko by tenhle film byl obyčejnou historickou fikcí, kdyby se do ní nepřimíchala absolutně geniální hudba. Co z toho vyplývá? Že to je v mém srdci jednoduše nejlepší film, který jsem měl tu čest kdy vidět. Má to všecko poskládané tak, jak bych si to představoval a přál. Škoda jen, že nedokážu napsat hezčí komentář, protože kdybych to uměl, tak tenhle film by si ho zasloužil. Stejně tak kritiky si smlsly. To je taky jeden z důvodů, proč je AŽ 129. film v žebříčku nejlepších. Někteří lidé totiž nesnesou takovéhle guláše do historických událostí. Jenže si neuvědomujou, že film byl vždy točený pro zábavu, a ne pro to, ukázat, jak to tenkrát bylo. Ale budiž. U mě je to jasné. ()
"Father to a murdered son. Husband to a murdered wife. And I will have my vengeance, in this life or the next." Ridley Scott se rozhodl oživit tradici výpravných historických "sandálových" snímků a ač z toho vyšla spíše taková antická pohádka, tak díky dokonalé výpravě, strhujícím akčním scénám, nádherné vizuální stránce, burácející hudbě Hanse Zimmera, skvostné režii a charismatickým hercům se mu to podařilo nadočekávání dobře. A to i navzdory podprůměrnému scénáři a takřka nulové historické věrohodnosti. ()
(1001) Film jsem neviděla v době vzniku, ale teď můžu s klidem říct, že úplně šíleně zestárl. Ani původní "meč a sandály" filmy mě nijak zvlášť neberou, respektive údiv z kinematografie si představuji jinak než jako snahu filmařů postavit co největší kulisy, a Gladiátor není schopen projevit jakoukoliv reflexi, posun či sebeuvědomění oproti svým předchůdcům. Ten recyklovaný soundtrack je pěkná ostuda (i když si samozřejmě uvědomuji, že technicky vzato Piráti z Karibiku vyšli později a tím pádem jsou oni ti vykrádači, ale obecně mi pirátský soundtrack přijde slavnější a znám tu hudbu lépe, ostuda tak prostě padá na Zimmera a Badelta a je jedno, kvůli kterému filmu), plus podle dalších rozčílených fanoušků hudby kopíruje ještě alespoň tři další skladatele: Morriconeho, Holsta a Goreckiho. Navíc se film příšerně vleče, nedovedu si představit, jaké rozhodnutí vedlo k vydání prodloužené verze, která filmu rozhodně víc ubírá než přidává. Začínám mít podezření, že Ridley Scott kromě prvního Vetřelce nenatočil žádný film, za který by si zasloužil status legendárního režiséra. P.S.: Oliver Reed je bůh, Tommy Flanagan je cool, Joaquin Phoenix tady vypadá a mluví úplně přesně jako Jonathan Rhys Meyers a proč má David Hemmings v každém filmu to rozcuchané špičaté obočí? P.P.S.: Aha, tak po krátkém výzkumu jsem zjistila, že je tak nosil v osobním životě běžně a nebyla to maškaráda pro film, proto je tak má tady i v Equilibriu a jinde. ()
Galerie (115)
Photo © DreamWorks & Universal Pictures
Zajímavosti (153)
- Projev majitele školy Proxima (Oliver Reed) ke svým gladiátorům před první bitvou: „Ultimately, we're all dead men. Sadly, we cannot choose how but, we can decide how we meet that end, in order that we are remembered, as men," použila kanadská deathmetalová kapela Kataklysm jako intro k titulní písni na desce s příznačným názvem „Shadows and Dust“ z roku 2002. (J.e.r.e.c)
- Režisér Ridley Scott v časech premiéry Napoleona (2023) vzpomínal, jak si Joaquina Phoenixe poprvé doopravdy všiml "v tom filmu s Nicole Kidman" (Zemřít pro…, 1995). Přemýšlel, jakou roli by pro toho zajímavého herce, který se mu neustále vracel do myšlenek, mohl vytvořit… a nakonec ho během příprav Gladiátora napadlo, že by z něj mohl být skvělý Commodus: "Byl dost hubený a většina lidí by v něm asi římského císaře neviděla, ale mě cosi fascinovalo v jeho obličeji a očích… je to hodně vážný člověk. Nakonec bylo to rozhodnutí na mě a já ho udělal, i když se mi to lidi ze studia snažili vymluvit a docela dost mě kritizovali. Ale když pak viděli denní práce, rychle otočili." Scéna Commodovy konfrontace s jeho otcem Markem Aureliem (Richard Harris) pak prý díky hercově výkonu vehnala režisérovi slzy do očí. (NIRO)
- Úvodní scéna filmu, kdy Maximus (Russell Crowe) kráčí po poli a jeho ruka pročesává trsy pšenice, byla natočena jako jedna z posledních. Scénu neztvárnil Russell Crowe, ale jeho dublér Stuart Clark. (FIBO)
Reklama