Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na panství Josefov přinese roku 1781 hejtman zprávu o patentu císaře Josefa II., podle kterého se ruší robotní povinnost sedláků. Vrchnost se však rozhodne patent před sedláky utajit. I tak se však lidé o císařském výnosu dozvědí. Mezi sedláky se začne schylovat ke vzpouře. Rychtář Jan Výrava se ujme jednání s panstvem, avšak marně: správce panství dá do sedláků střílet. Tím však jen přileje oleje do ohně. Povstání už nelze zabránit. Obranu panství proti rozlíceným sedlákům má na starosti kromě jiných i mladý Výravův syn Jeroným. Ten je zamilovaný do komtesy Sylvie a nedokáže splnit slib, který dal otci, že přijde ochránit sedláky...

Český historický film režiséra Vladimíra Borského vznikl podle starší divadelní hry Františka Adolfa Šuberta (1886). Snímek patří mezi zapomenutá díla české kinematografie. Na televizních obrazovkách se objevil pouze jednou. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (17)

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Poměrně nudný a dost schématický film, na který asi brzy zapomenu. I výkony herců byly mdlé, navíc technická kvalita zřejmě utrpěla dlouhým uložením v archivu. Borský se pokusil zfilmovat Šubertovu hru, ale tím, že se navyužilo exteriérů, zůstal na poloviční cestě, oproti hře provedené na jevišti není vidět žádný rozdíl. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Rozhlasová éra DUMu, tedy Divadla u mikrofonu, jak se jí začalo posměšně říkat, měla své předchůdce i ve filmu. Zejména ve třicátých letech byly biografy doslova zaplaveny divadlem, či lépe řečeno adaptacemi původních divadelních her. Záměr byl jasný – seznámit mimopražské diváky prostřednictvím filmu s aktuálním jevištním repertoárem, který zahrnuje jak klasiku, tak soudobou tvorbu. Šubertova hra byla ve stejné době (1937) uváděna na prknech pražského Národního divadla a film ji zachycuje v téměř identické podobě, snad jen s tím rozdílem, že Jaroslava Vojtu před kamerou vystřídal Zdeněk Štěpánek. Tyto otrocky přejímané divadelní inscenace se shodným dějem jsou pro současného diváka dávno mrtvé, ale stojí za to si je čas od času připomenout – jako důkaz houževnatosti českých filmařů, kteří nevynechali žádnou příležitost, jak se připomenout dychtivému obecenstvu v kinech. ()

Reklama

ilclassico 

všechny recenze uživatele

Divadelní hra, podle které vznikl film, byla zastaralá již v době natočení. K tomu byl přidám jako režisér Borský, známe to herecké dřevo (také režisérské) a divadelní ansámbl na čele s patetickým Štěpánkem. Co jiného z toho mohlo vzniknout? Posuďte sami. Pozn. Co lze Štěpánkovi závidět je hlasový fond. Když ve filmu zařve, podskočí i skleničky v sekretáři. V rámci žánru za 2,5. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Takhle se překrucovaly dějiny a vytvářela nacionalistická čecháčkovská mýtologie dávno let před oním >vítězným< úmorem... Co dodat k téhle pseudohistorické fresce (frašce?), jak komentovat cosi, z čeho se vám zdvíhá žaludek a ta nevolnost přehluší i jakési dobově-umělecké kvality filmu... Dvě hvězdičky jako maximum za některé herecké kreace a jistou režijní snahu... ()

Snorlax odpad!

všechny recenze uživatele

Borský nepatřil k režisérské elitě, ale tohle je slabota i na něj. Tenhle film je natolik špatný, že mi na něm tuny patosu vadily nakonec nejméně. Štěpánek přehrává, až z toho jdou oči i uši kolem. Navíc má na hlavě naraženou jakousi parafrázi paruky, takže vypadá jako lehce mentálně retardovaný. Film se stal parodií sebe sama především díky neskutečně zábavné dvojí scéně návštěvy starého Výravy u syna vartujícího v okně zámku. Borský tyto scény zestylizoval jako kompilát lesního porostu z Lucerny, z nějž jukne Štěpánek a hledí vzhůru na balkon, společně s Romeem a Julií lehce říznutými Cyranem. Rostand, Shakespeare i Jirásek jsou v tom však nevinně, i když u toho posledně jmenovaného si nejsem tak zcela jista., neb minimálně tématem si je Lucerna s Výravou blízká. Některé filmy měly zůstat zapomenuty v archivech. Mé negativní postoje k tomuto snímku nedokázal zmírnit ani fakt, že v jeho závěru strhali pochopové ze Štěpánka košili. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (1)

  • V titulkoch, ktoré vznikli až pri povojnovej obnovenej premiére, je chybne uvedené, že film pojednáva o zrušení poddanstva v roku 1848, no v skutočnosti rozpráva o zrušení nevoľníctva v roku 1781. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama