Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Společenská komedie o bohatém muži v nejlepších letech, pro kterého je manželská nevěra jen příjemným a pravidelným sportem. Mladá majitelka květinářství, které se její manžel zdá být obyčejně všední a příliš zaměstnaný, však přece jen dokáže odolat nabídkám zkušeného svůdce. Dobře napsaný příběh, jeden z nejzábavnějších filmů posledního roku okupace, který napsala Olga Scheinpflugová pod cizím jménem, poslední film Oldřicha Nového před jeho internací v koncentračním táboře, a také poslední český film Adiny Mandlové. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (49)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Jemně ironické až parodické romantické drama, to je film Sobota. Čistě melodramatický podklad zápletky se sice od samého počátku tváří seriózně a své hrdiny staví do mezních situací partnerských vztahů, ale s postupem času se lehký cynický podtón dere na světlo boží s vehementnější vynalézavostí a s uspokojením se prohrabuje ve svědomí a srdci. Představy se téměř vždy liší od reality a lidská duše s dychtivostí podléhá různým podobám pokušení. Obyčejná všednost touží po pohodlí a obdivu, citová osamělost zase po novém dobrodružství. Život může být hrou, získat lze královský trůn i zmar morálního očistce. Jak sladké je snít a jít představě ideálu naproti! Když někdo nahlédne do rozdaných karet, získává výhodu, či ho přepadnou obavy a zmatek. Hlavní postavou partnerských rozverných hrátek života je Helena Málková (velmi dobrá Hana Vítová), znuděná manželka v domácnosti. Každodenní život má ubíjející povinnosti, ve vyšších kruzích je možné dotknout se blahobytu a pocitu výjimečnosti, ale má také několik maskovacích vrstev a lpění na upřímnosti nabízí jen rozčarování a pocit trapnosti. Hlavní mužskou postavou je Richard Herbert (skvělý Oldřich Nový), továrník s náročným koníčkem zakrývání a sladkých smyšlenek. Život bez finanční starosti a osamělost vkládá veškerý důvtip a elegantní noblesu do her pohlazení a ukájení. Vhodně zvolené verše romantismu stále fungují, ženy jihnou a charismatičtí muži konají svůj povinný úkol. Důležitou postavou je Luisa Herbertová (velmi dobrá Adina Mandlová), Richardova trpělivá a trpící manželka. I blahosklonnost může najít odvahu a bojovat za vlastní představy o životě. Výraznou postavou je Jiří Valeš (dobrý Ladislav Boháč), Helenin rozumnější bratr a provozovatel květinářství. Čelem se staví zkáze, aby v žádném okamžiku neztratil naději na uspokojivé vyřešení. K důležitým postavám patří také Helenin pragmatický a tolerantní manžel a skromný úředník Petr Málek (dobrý František Hanus) a Herbertova bývalá milenka Karla Bartošová (zajímavá Jiřina Štěpničková) s vytrvalou snahou o zjednání celkové nápravy zapeklité situace, i když se vše bere jen jako osobní zadostiučinění. Z dalších rolí: kárající Richardova matka (příjemná Růžena Šlemrová), spolehlivý Herbertův šofér Jindřich (Bedřich Veverka), oddaný a stylový Richardův sluha Josef (vynikající Nora Stallich), či Herbertův nejbližší spolupracovník a právní zástupce John (příjemný Karel Dostal). Není nejšťastnější považovat Sobotu za drama, ironický i smířlivý nadhled je nepřehlédnutelný. Nevěra se může stát kořením života, pokud nejsme zastánci katolické výchovy. Sobota pobaví velmi příjemně a dost nečekaně. Ach, život! Jak tepe při vzestupech i pádech! Byť všichni chtějí nalézt především štěstí. ()

Angerr 

všechny recenze uživatele

Dost vtipná podívaná, pokud si dokážete udržet odstup od postav a jejich slabostí (v takovém případě bude jistě nejsympatičtější postavou osamělý slaďák Oldřich Nový, jehož smích jej brzy prozradí). Ironický odstup usnadňuje nám již vzdálená doba a její společenské a konverzační zvyklosti, a naopak reálnost mnohých situací a rozhovorů, jež vás možná k odstupu přímo donutí. Poněkud smutnější ve chvíli, kdy si uvědomíte, že v životě si odstup udržet nelze. Rozhodně je to jeden z nejpozoruhodnějších starších českých filmů, jaké jsem zatím viděl. 8/10 ()

Reklama

blackrain 

všechny recenze uživatele

Oldřich Nový byl jako vždy velmi šarmantní a elegantní muž, kterému po boku hrály krásné herečky, Adina Mandlová, Hana Vítová a Jiřina Štěpničková. Pro mě docela zásadní film s velkými provorepublikovými hvězdami, které se zde sešli naposled a s nimi se bohužel uzavřela i jedna filmová kapitola. Kapitola, ve které si budu kdykoliv ráda listovat. ()

raroh 

všechny recenze uživatele

Sobota je takovou polemikou (mluvící mi z duše mým životním naturelem) s Kristiánem, podobný námět (tentokrát ovšem romanticky založená manželka a střízlivý manžel) je ovšem vyveden na svou dobu (válečná léta takovým tendencím u nás moc nepřála) velmi realisticky (časté záběry plenéru, interiery jsou velmi věrohodně autentické, nikoliv filmově stylizované, uměřené herecké výkony Boháče, Hanuse a Štepničkové, ubylo i ironie u Nového a Mandlové) a a řekněme i emancipačně - zklamaná bývalá Nového milenka Jiřina Štěpničková si najde práci, postava Nového je demaskována jako účelově ulhaná (nikoliv sympaticky ulhaná jako v Kristiánovi). ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Film je malinko těžkopádný, ale vzhledem k době jeho vzniku přimhouřím obě oči. Adina Mandlová je ve své poslední české roli okouzlující a stále velmi sebevědomá. Jiřina Štěpničková tentokrát ve své roli ucházející, tj. nepřehrává. Hana Vítová má roli nejméně atraktivní, smutná puťka domácí se na první pohled zamiluje do proutníka. Oldřich Nový tentokráte spíše proutník než elegán. Celkem neznámý český film, psychologické drama o manželské nevěře. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (7)

  • Ve filmu se objevila zpěvačka Jiřina Salačová, která zároveň zazpívala píseň "Opona padá", jejímž skladatelem byl Jiří Traxler. (Marthos)
  • V záběrech natáčených na spořilovské konečné stanici č. 19 se v dětském komparsu "mihl" i tehdy třináctiletý Jiří Suchý. (MahYa)
  • Premiéra filmu proběhla 12. ledna 1945 v kinech Kapitol, Lucerna a Fénix. (Cucina_Rc)

Reklama

Reklama