Režie:
John WooKamera:
Oliver WoodHudba:
John PowellHrají:
John Travolta, Nicolas Cage, Joan Allen, Alessandro Nivola, Gina Gershon, Dominique Swain, Nick Cassavetes, Harve Presnell, Colm Feore, John Carroll Lynch (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Čínský režisér John Woo (nar. 1946) se prosadil v osmdesátých letech sérií akčních filmů (Lepší zítřek, Killer, Hard-Boiled aj.), jež mu vynesly hollywoodské angažmá. Svou zálibu v pečlivě choreograficky připravené akci a ve zpomalených scénách brutálního násilí zdařile přenesl s výrazně vyššími rozpočty do západního prostředí. Ve svém třetím americkém snímku Tváří v tvář (1997) proti sobě postavil člena protiteroristické jednotky FBI Seana Archera (John Travolta) a psychopatického zločince Castora Troye (Nicolas Cage). Jejich vzájemný souboj, jenž je živený letitou nenávistí, ozvláštňuje speciální lékařský zákrok, při němž si oba protagonisté v podstatě vymění své totožnosti. Režisér se spoléhal především na vlastní vyzkoušené postupy (např. působivá akční scéna s holuby v kostele) a také na herectví obou hlavních představitelů, kteří přesvědčivě zvládají obě polohy svých rolí. Nicolas Cage tímto titulem uzavřel volnou trilogii, v níž ztělesnil neohroženého akčního hrdinu (předtím Skála a Con Air). Není bez zajímavosti, že motiv transplantace nové tváře zločinci byl využit už před lety v českém fantastickém filmu Ztracená tvář (1965), natočeném režisérem Pavlem Hoblem podle námětu Josefa Nesvadby. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (844)
John Woo je pro mě odjakživa áčkový režisér béčkových filmů, které se snaží prodat v poněkud luxusnějším balení. A mně se tenhle jeho styl docela líbí. Operace: Zlomený šíp či Živý terč jsou dnes již klasikou a Tváří v tvář řadím k těm úplně nejvíc nejoriginálnějším sci-fi snímkům, které jsem dosud viděl. Strašná blbost, ale tak lákavě zábavná! ()
Nejlepší americký film Johna Woo. Dva protivníci, kteří si v průběhu filmu vymění identitu - to neuvidíte v každém druhém akčním filmu. Originální zápletka a dokonalé zpracování, především po té vizuální stránce. Jediný jeho film natočený v Americe, který se celý nese v duchu jeho nezaměnitelné hongkongské akce. Zběsilá akční jízda a pro mne nejlepší akční film hned po Skále. ()
Až do zhliadnutia Face/Off som mal pocit, že neviem doceniť akčné filmy. Die Hard, Speed, The Rock... všetky tito masovo uznávané pecky žánru mi pripadali obsahovo príliš jednoduché. Boli efektne natočené, dalo sa pri nich príjemne odreagovať, ale neboli vťahujúcim zážitkom. A potom prišiel Face/Off a moje obavy z nekompetentnosti hodnotiť akčné filmy opadly. John Woo ma presvedčil, že aj efektný akčňák môže disponovať silnou dramaturgiou s prepracovanou psychológiou postáv a že aj pri akčnom filme, hoci sa v ňom zrovna nestrieľa, môžem cítiť záujem o príbeh a byť ním strhnutý. ___ Face/Off má fantastický námet výmeny tvárí, elegantne zasadený do súčasnosti tak, aby nevyznel smiešne nerealisticky. Má nepredvídateľný príbeh s prekvapujúcimi zvratmi a v rámci žánru unikátne herecké výkony. A to všetko prekladané famóznymi wooovskými akčnými scénami, ktoré sú už samé o sebe pohľadením po duši každého milovníka efektne štylizovanej akcie. Keďže som pred Face/Off videl iba Wooove hollywoodske začiatky Hard Target a Broken Arrow, tonto jeho majsterštyk je pre mňa tým, čím sú pre niekoho iného Hard Boiled a The Killer. Face/Off je najlepší hollywoodský akčňák ever. ()
Skála, Cliffhanger, Terminátor 2: Den zúčtování, Matrix, Con Air, Pravdivé lži, Poslední skaut, Nepřítel státu, Nelítostný souboj.. a právě Tváří v tvář. Totální vrcholy akčního žánru poslední dekády minulého století. Zlatá éra, která bude dlouho čekat na svého pokračovatele, respektive se ho nikdy nedočká. Místy úsměvné, místy šílené, pořád ale podmanivé. Legendární John Woo odkazuje na své asijské skvosty, je velkolepý, poetický a nápaditý. Travolta versus Cage a Cage versus Travolta. Agent FBI a psychopatický terorista. Ten hodný použije tvář toho zlého, ač ho k smrti nenávidí, aby se infiltroval do podsvětí a zhatil poslední ďábelský plán. Prověřovat věrohodnost zápletky je zbytečné, jásat nad oběma herci rozhodně ale můžeme. Protože jsou skvělí. Na akční thriller přímo mimořádní. Chápu mnohé výtky, ale já si tuhle lahůdku nenechám vzít. ()
Čo sa týka čistokrvného žánrového zaradenia (bez zmesi fantasy alebo sci-fi), ide o najlepší akčný film 90tych rokov a zároveň môj najobľúbenejší akčný film vôbec. Skala je vykrištalizovanou ne-emocionálnou akčnou zábavou a jej hlavného záporáka ani nemôžeme nazývať záporákom, pretože Ed Harris čoby vodcovský silný generál len napráva nezaslúžené krivdy, zatiaľ čo Nicholas Cage je vo Face off dokonalým stelesnením (perfektný herecký výkon) bezcharakterného úlisného psychopata, ktorý si svoje šialenstvo vychutnáva všetkými desiatimi. Face off je znamenitým príkladom toho, že akčný film nemusí byť nutne zaškatuľkovaný ako žáner bez hutného scenára a aj akčný film je schopný - pod vedením skutočných filmových majstrov, ovládajúcich rovnocennú schému "obsah-forma" - obsahovať príbeh a dramatické vyústenie a zároveň si v ňom divák nájde postavy, ktoré za tú dvojhodinovú chvíľu stihne milovať alebo nenávidieť. Film disponuje parádnou akčnou jazdou, skvelými "wooovskými" vychytávkami (holuby, spomalené zábery), prekrásnou dynamickou hudbou Johna Powella, ktorá svojou emocionalitou (zvončeky v pozadí:-) tromfla samotného hudobného kráľa akčných filmov, Hansa Zimmera a koniec koncov, v rámci žánru priam geniálne zvládnutý obsahový potenciál - pri strielacích scénach vám na tých postavách fakt záleží. Po dlhom čase som oprášila starú nostalgiu a definitívne som sa utvrdila v tom, že Skala padá na druhú priečku. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (34)
- Ve filmu Skála (1996) říká Stanley Goodspeed (Nicolas Cage), že jezdí béžovým Volvem. Když v tomto filmu Castor Troy (Nicolas Cage) ukradne po útěku z vězení na placeném parkovišti auto, je to béžové Volvo. (Okurka89)
- John Woo si pro roli Eve musel Joan Allen prosadit proti vůli studia, které si přálo mladší herečku. (NIRO)
- Scéna, v níž má Adam (David McCurley) na uších sluchátka, z nichž zní písnička "Somewhere Over The Rainbow", zatímco kolem probíhá přestřelka, nebyla ve scénáři a studio na ni nechtělo dodatečně uvolnit prostředky. John Woo ji zaplatil z vlastní kapsy a své peníze dostal zpět až poté, co měl film veliký komerční úspěch. (NIRO)
Reklama