Režie:
Sidney LumetScénář:
Paul DehnKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
Richard Rodney BennettHrají:
Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller (více)Obsahy(2)
Albert Finney jako Hercule Poirot v nejslavnějším detektivním případu Agathy Christie. Britský film, oceněný Oscarem. Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou - od Istanbulu až po Calais - se jedné prosincové noci roku 1930 stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho cestujícími, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v jugoslávském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického milionáře - a jaký byl její motiv...
Námět tohoto románu poskytl A. Christie skutečný případ - únos v rodině světoznámého letce a amerického národního hrdiny Charlese Lindbergha. Oscara získala Ingrid Bergmanová jako nejlepší herečka ve vedlejší roli, snímek byl nominován v dalších pěti kategoriích (A. Finney jako nejlepší herec, scénář, kamera, kostýmy, hudba). Získal také řadu cen Britské filmové akademie. Za zmínku stojí jeho hvězdné obsazení - kromě jmen, uvedených v noticce, např. ještě: Jean-Pierre Cassel, Wendy Hillerová, Sean Connery, Martin Balsam, Vanessa Redgraveová nebo Anthony Perkins.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (353)
Po chvilce váhání dávám nejvyšší počet hvězdiček, protože Sidney Lumet opět dokázal, že umí. Vražda v Orient expresu je klasickou detektivkou, kde se postupně odhaluje motiv, provedení vraždy a identita vraha. Snímek má mysteriózní atmosféru, skvělé herce již podle jmen a i přes svoji delší stopáž dokáže diváka stále bavit a udržet v pozornosti. Pouze rozjezd filmu je takový slabší. Konečné sezení v jídelním voze pak ovšem nemá chybu. ()
Škoda, že som si niekedy z mladosti pamätal šokujúcu pointu známeho kriminálneho príbehu. Tým pádom som bol ochudobnený o solídne záverečné prekvapenie. Na druhej strane sa tak divák môže sústrediť na iné aspekty filmu, napríklad hviezdnych hercov a porovnávať film s inými adaptáciami, prevažne televíznymi. Ja som videl iba tento film a ťažko môžem Lumetovi niečo vyčítať, natočil ho presne tak, ako si to príbeh vyžadoval. ()
Na příbězích Agathy Christie mě nejvíc fascinuje moment, kdy detektiv všechny rozesadí do jedné místnosti a všem řekne, jak přišel na to, kdo je vrah. Nebýt psychopatického Poirota (Suchet mi taky sedí víc) by to byl naprosto úžasný film, ale Finneyho podání ve mně neustále vzbuzovalo dojem, že se dívám na obtloustlejší verzi jednoho mého profesora. --- Protože jsem ale knížku nečetl a nevěděl, jak to dopadne... to byla vážně síla! ()
Přestože nejsem kdovíjaký fanda Agathy Christie, tento snímek jsem si vychuntal, i přes jeho možná až příliš za vlasy přitažený závěr. Myslím, že lépe, už se s kriminálními příběhy Hercula Poirota snad ani vypořádat nelze. Krom skvělé detetkivky můžeme sledovat i vynikající filmařské řemeslo. Lumetova režie je opravdu nadstandardní. Scény výslechů, často prostříhané různými flashbacky se "dívají samy". Vždyť už jen první minuty, znázorňující případ únosu malé Daisy, si nezadají s atmosférou těch nejlepších hororů. "Šlechtická" amtosféra Orient expresu je také úplná. Lesk filmu dodávají i herci. Takový Anthony Perkins si zde zrekapituloval Normana Batese. Albert Finney zde herecky triumfuje a krade si film pro sebe. ()
Od Agathy Christie jsem dosud nečetla žádné dílo a ani samotný Hercule Poirot mě nikdy příliš "nebral." Pod jeho jménem se mi vždy vybaví David Suchet, který bude zřejmě navždy s jménem Poirot spojován. Sidney Lumet je skvělý režisér a Orient Expres je zase legendární vlak. Do toho ještě Agatha Christie a "hvězdné" obsazení. Předpokládaným výsledkem je napínavá a propracovaná detektivka odehrávající se v "mrazivé" atmosféře vlaku zapadlého ve sněhu. Herecké legendy pěkně pohromadě, zatímco se do nich s diplomacií, profesionalitou a inteligencí pouští Albert Finney. Vysoce mě potěšila přítomnost Anthony Perkinse, který vypadá pořád stejně, jakoby od roku 1960, kdy obýval svůj tajemný dům na kopci, neuběhla žádná doba. Své postavě opět propůjčil onu "Normanovsky" roztomilou nervozitu, vystrašený pohled a cukání v obličeji i ústech:) Při scéně, kdy jej Hercule vyslýchá a Anthony jako pan McQueen hovoří o své matce, jsem se musela zasmát. Vypadá to, že se jejího stínu nikdy nezbaví:) Závěrečné, mistrovské rozluštění záhadné vraždy je intelektuálně naprosto vyčerpávající. A přesto jsem neměla pocit, že bych se v Herculeových dedukcích (miluju to slovo) nějak ztrácela. Sice jsem pak zvažovala, kdo že to vlastně nakonec "bude," ale to je jen drobná vločka, která dopadla na "vyčištěná" kupé:) ()
Galerie (126)
Zajímavosti (28)
- Kromě skvělých kostýmů a kamery se podařilo ještě umocnit nádech autenticity vypůjčením skutečných vagonů ze slavného Orient-expresu v mezinárodním muzeu lůžkových vozů. (Agatha)
- Film měl premiéru v kině ABC v Londýně a seznam těch, kteří se zúčastnili, byl plný samých významných osobností, včetně samotné královny Alžběty II. (Agatha)
- Richard Widmarck souhlasil s rolí v tomto filmu jen proto, aby se setkal s jinými hereckými hvězdami. (Kulmon)
Reklama