Režie:
Ivan ZachariášScénář:
Ondřej GabrielKamera:
Jan VelickýHudba:
Petr MalásekHrají:
Táňa Pauhofová, Martin Myšička, Jan Vlasák, Martin Hofmann, Lenka Vlasáková, Petr Lněnička, Hattie Morahan, David Nykl, Kristýna Ryška, Attila Mokos (více)VOD (1)
Epizody(6)
Obsahy(1)
Rok 1989. Marie je profesionální houslistka, která před 12 lety se svým mužem, pronásledovaným disidentem Viktorem, uprchla z totalitního Československa do Británie. Teď se ale vítr začíná pomalu obracet a ve vzduchu visí změna. Marie by toho ráda využila a po letech konečně navštívila svou rodinu. Jenže brzy po návratu do Prahy se ukazuje, že to byla osudová chyba. Viktor za dramatických okolností zmizí a není jisté, zda je vůbec naživu. Marie chce za každou cenu zjistit, co se s ním stalo. Co když však není na pravdu připravena? Ukazuje se totiž, že Viktora nehledá jen ona, ale i tajné služby několika států. A čas utíká čím dál rychleji, protože pád železné opony se blíží... (HBO Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (288)
Zajímavý pohled na konec reálného socialismu. 1) Spoiler. Vidím dvě zajímavé skutečnosti, kvůli kterým stojí za to seriál vidět. Špionážní film z konce 80. let (první), kde mají větší uplatnění postavy estébáků (druhá)._____ 2) Bohužel, oč jde bylo víceméně jasné už někdy po druhém díle._____ 3) Za zmínku stojí i dobrá dobová (i když poněkud stylizovaná) atmosféra i téma samotné: děj odehrávající se kolem listopadu 89._____ 4) Na druhé straně zpracování příběhu těžko označím za lepší, než průměrné. Rozhodně mě nepotěšila jednoduchá snadno uhodnutelná zápletka. ()
Výborné, po všech stránkách - kamera, scénář, herci, režie, scéna. A tak skličující, že jste okamžitě vděční, že vy nic takového prožívat nemusíte. Nebo že o tom radši ani nevíte. Nedalo mi to a hledala jsem si, kdo je Ondřej Gabriel - myslela jsem si, že je to jen někoho přezdívka. Ale překvapivě je to úplný zelenáček. Proto mi vážně připadá neuvěřitelné, že se mu hned napoprvé povedl takový vyzrálý scénáristický megazásek, k němuž se drtivá většina jeho kolegů za celý život ani nepřiblíží - moje gratulace směřuje tedy hlavně k němu. ()
HBO ukazuje, že vlastní tvorbu umí na světové i globální úrovni. Výsledek sice není dokonalý, ovšem i to stačí, aby byl o dost kvalitnější než produkce ČT i jí produkovaných filmů. Tohle je špionážní thriller a tak jsem k tomu přistupoval. Je mi jasné, že některé věci jsou tam zjednodušené a realita by byla složitější nebo by i některé věci nešly. Co je super je dobová atmosféra. Auta, účesy, lokace na Praze 7 nebo třeba v Sokolovně v Polské, vnitřek bytů, oblečení... To všechno sedí. Herci taky vesměs výborní. Kromě toho tu není ani Áňa, ani Táňa, ani Dušek, což mě vždycky zahřeje u srdíčka. ()
Na rozdíl od předešlého projektu HBO Pustina má Bez vědomí výrazně pevnější logiku, veškeré součástky do sebe ve finále zapadnou bez pachuti krkolomných náhod a motivací. Tmou, deštěm a marností pohybují výhradně ztrápené bytosti s tragickými výrazy. Severská poetika se tu ocitá až na hraně manýry.„Domácká“ Lenka Vlasáková přehrává Pauhofovou v nevděčné roli jediné světice. Naštěstí jinak se postavy vyznačují zajímavou nejednoznačností. Naopak blahobytní veksláci či zlověstní zabijáci sahají ke karikatuře. S výjimkou dobově věrných rekvizit si slabší chvilku vybírají reminiscence z éry Charty 77, sloužící jako učebnice pro zahraničí. ()
Už jsem se několikrát vyjádřil v tom smyslu, že jsem realista, takže směrem k české filmové a seriálové tvorbě nemám velká očekávání. O to větší mám radost, když se u nás nějaký ten počin opravdu vydaří. A v poslední době mám asi nějaké šťastné období. Nejdříve jsem byl nadšený z Devadesátek, teď jsem narazil na Bez vědomí, a i když ve mě seriál nevyvolal přímo nadšení, bavil mě a hodně jsem si ho užil. Pokud mi tady něco vadilo, byly to spíš detaily a obrovský přešlap ve třetí epizodě, ale jinak jsem byl nečekaně spokojeným divákem. Vždycky mě potěší, když se znovu ujistím, že se tady, i přes tu záplavu sraček, které se u nás točí jako na běžícím pásu, pořád najdou scénáristé, kteří umí napsat smysluplný příběh. No, a když se přidá schopný režisér a samozřejmě i schopní lidé v ostatních profesích, pozná se to nejen na atmosféře, ale taky na hereckých výkonech. Najednou divák vidí, že to ty herce opravdu baví a že si jen nepřišli znuděně oddeklamovat nějaký text, aby bylo na složenky. / Poučení (pro mladší uživatele): Složenky byly určitým druhem upíra, jen místo krve sály peníze. Dnes už živoří jen v temných, vlhkých místech, protože evoluce nespí, a svět upírů ovládly QR kódy. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (24)
- Ve filmu zobrazovaná šedivost, ušmudlanost a zanedbanost odráží tehdejší reálný socialismus. To jediné, co kazí dojem tehdejší reality, jsou čistá a nablýskaná auta. (sator)
- Hanka (Lenka Vlasáková) usíná u televize u tehdejšího populárního soutěžního pořadu Videostop (od r. 1985). (sator)
- Garáže Flora, kde je opravována černá Volha, jsou vtipným odkazem na film Kamarád do deště (1988). (lucaser)
Reklama