Reklama

Reklama

Příběh z napjatého sklonku 60. let minulého století, kdy ve Spojených státech vrcholila hnutí za občanská práva a v čele FBI stál radikální J. Edgar Hoover (Martin Sheen). Informátor FBI William O'Neal (LaKeith Stanfield) se infiltruje do illinoiské pobočky Strany černých panterů, aby sledoval jejich charismatického vůdce Freda Hamptona (Daniel Kaluuya). Obratný O'Neal snadno manipuluje svými kolegy i těmi, pro které pracuje, zejména se zvláštním agentem Royem Mitchellem (Jesse Plemons). Hampton posílí svůj politický vliv, když se zamiluje do revolucionářky Debory Johnsonové (Dominique Fishback). V O'Nealově rozervané duši mezitím zuří morální boj. Měl by se postavit na stranu dobra, nebo má Černé pantery za každou cenu zničit, jak to požaduje sám ředitel FBI J. Edgar Hoover? (HBO Europe)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (84)

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Zhlédne-li člověk (jako například já) Chicagský tribunál a Judas and the Black Messiah dva dny po sobě, dostane se mu solidního a autentického pohledu na hnutí Black Panther a jejich konfrontaci s policií na sklonku 60. let. Film stojí hlavně na přesvědčivých hereckých výkonech - po právu na Oscara nominovaní Daniel Kaluuya a Lakeith Stanfield a vedle nich i Dominique Fishback - a silném a v této době velmi aktuálním námětu, vezme-li člověk v potaz současnou situaci v USA. První polovina měla pomalejší a upovídanější tempo, zatímco druhá byla o poznání o akčnější a temnější. Rozhodně se jedná o živěji natočený životopisný film, který se netáhne a nenudí. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Jako již tradičně u životopisných filmů by celou tíhu situace bylo možno lépe ocenit, kdyby herečtí představitelé byli ve věku svých postav (Hamptonovi bylo v době jeho vraždy 21, O'Nealovi 17). Už jen tím, že jsou herci o generaci starší, filmaři vytvářejí obraz reality, která nikdy neexistovala. Jinak jsem Jidáše celou dobu podvědomě i vědomě srovnávala se Sorkinovým Chicagským tribunálem, a nutno říci, že Sorkin na celé čáře prohrává, respektive Shaka King z tohoto srovnání vychází jako vítěz. Sorkin je manipulativní, vědomě zavádějící populista, aka váš klasický stereotypní biopic. King sice taky na některých místech trpí životopizací, například si najme britského herce, aby imitoval výrazný přízvuk svého skutečného předobrazu a potom za to sbíral ceny hráběma (nicméně je ve své roli super, ne že ne), nebo trochu podivně mixuje dohromady povrchnost a odcizenost s intimními momenty, aby vznikl zmatený/nedůsledný character-driven příběh. Pro mě je to signál, že jeho režisérské schopnosti ještě nejsou úplně vytříbené, ale povětšinu času působí jeho snahy o syrovost a odstup (alespoň) upřímně a nechají tak depku z šílenosti celého sběhu událostí nastoupit zcela přirozeně a naplno bez sklonů k emocionálnímu vydírání. ()

Reklama

campix 

všechny recenze uživatele

Kdyby jenom tak Judas and the Black Messiah byl tak úderný a nekompromisní jako jeho trailerová kampaň. Ta dokázala slušně nalákat. Výsledný film je sice velmi dobře natočeným pohledem na dění kolem Černých panterů a jejich neslavného konce skrze informátora v jejich řadách, kterého měla policie v hrsti, ale chybí tomu ve druhé polovině větší drive a osudovost. Řemeslně a herecky je to fenomenální, celkové vyznění ale pro Kaluuyu a Stanfielda tak pozitivní není. Herecká cena by z toho za určitých okolností mohla klapnout, nic víc ale asi ne. ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Judáš a čierny Mesiáš” , keď by som začal s troškou histórie na samý úvod, aby som následne o čosi viacej taktiež priblížil i samotný zámer filmárov, podľa čoho a vlastne koho nazvali svoj počin ? V bibli ho teda poznáme konkrétne pod pomenovaním "Iškariotský" , to jest jeden z dvanástich apoštolov a podľa Nového Zákona i zradca Ježiša Krista, vo filmovom ponímaní sa jedná o informátora Federálneho úradu pre vyšetrovanie, ktorý sa vykúpil informáciami spojenými s udavačstvom, a k tomu sa tento zradca volal William "Bill" O'Neal. Pod Mesiášom si automaticky predstavím židovského spasiteľa, osloboditeľa poslaného Bohom, pričom radikálny americký aktivista, ďalej by som ešte doplnil aj o: marxisticko-leninský a revolučný socialista, či zároveň aj ako - predseda Illinoisskej kapitoly strany Black Panther Party a podpredseda národného BPP, čo je v podstate pre neho dosť nadnesené pomenovanie, ale nakoľko Malcolm X s Dr. Martinom Lutherom Kingom, boli už nejaký ten piatok po smrti, a tak Afroameričania zrejme potrebovali nového lídra, ktorý by sa krvopotne bil priamo za ich občianské práva, že práve Fred Hampton, by mohol byť ďalším nasledovníkom svojich predchodcov... ? Zatiaľ, čo prví dvaja citovaní, legendárni páni, boli skôr mierumilovnejšej povahy, tak Hampton je ich pravým opakom, kde ako zapálený komunista, je navyše i tŕňom v oku riaditeľovi F.B.I. J. Edgarovi Hooverovi, ktorý sa asi neštítil úplne ničoho ? Títo revolucionári sú najčastejšie na konfrontáciách s chicagskými policajtmi, ktorých oslovujú svojim vlastným žargónom „prasatá” . Billa spoznávam najprv, ako falošného agenta, či malého zlodeja áut, ktorý pravdepodobne disponuje s dostatočne veľkou sebadôverou, ináč by sa asi neodvážil na takto prešibanú raziu v otváracej sekvencii, kde mu to takmer ani nevyšlo, že aby toho ešte nebolo zrovna málo, cajti ho prichytili pri čine. Teraz mu hrozí 18 mesiacov vo väzení za krádež auta + päť rokov za vydávanie sa za federálneho agenta. Asi si už nebude ťažké domyslieť, či nakoniec prikývne na exkluzívnu ponuku od špeciálneho agenta Roya Mitchela, a to je začiatok konca alebo koniec začiatku Freda Hamptona... / Kingov filmový prírastok mi pripomenul snímok podľa skutočnej udalosti: „Zavraždenie (Spáchanie atentátu na) Jesseho Jamesa zbabelcom Robertom Fordom” , s Bradom Pittom a Caseyom Affleckom v hlavných úlohách, pod režisérskou taktovkou Andrewa Dominicka, nakrúteného v roku 2007. V podstate sa tiež Bob Ford votrel do priazne Jesseho Jamesa rovnako, ako Bill O'Neal do priazne Freda Hamptona, ale či to z jeho strany zašlo napokon až tak ďaleko, prezradiť nemôžem. Medzi týmito dvomi prezentovanými udalosťami, je rozdiel 87 rokov, a tak by som ich vari nemal vedľa seba porovnávať, iba mierne prirovnávať, veď predsa každý z nich žil v inom storočí, a živil sa inou činnosťou. Počin má menšiu nevýhodu v tom, že disponuje množstvom najrôznorodejších postáv, z ktorých som sa časom strácal, kedy som mával problém si ich priradiť, kam konkrétne patria. Našťastie sa to netýkalo ústredných protagonistov, to jest Daniela Kaluuyu s Lakeithom Stanfieldom. Herec, ktorý sa predtým zaskvel vo fenomenálnom hororovom thrilleri Uteč, tentokrát podáva nemenej fascinujúci, strhujúci, herecký výkon, za ktorý by mal obdržať Oscara, jednoznačne ! To je tak neuveriteľne dynamické a energické stvárnenie reálnej postavy, že asi najväčším kameňom úrazu, je tak maximálne len desaťročný, vekový rozdiel, pretože už tridsiatnik Kaluuya, vonkoncom nevyzerá na 21-ročného Hamptona vo svojej poslednej fáze života. Nad výslednou podobou by som sa ani príliš nepozastavoval. K obsadeniu, trebárs dve Dominiky, mi sú neznáme, za to „dvojníka” Matta Damona, Jesseho Plemonsa, veľmi dobre poznám, ktorý stúpa čoraz vyššie po hereckom, kariérnom rebríčku. Režisér Shaka King by mal do budúcnosti dostať ďalšie filmové zákazky, keďže sprostredkoval vskutku zaujímavý snímok, ktorý má čo povedať. Za mňa osobne prevláda spokojnosť už len z toho hľadiska, že predtým som nemal ani páru, kto to bol vlastne Fredrick Allen Hampton, alias zarytý prívrženec komunizmu... ? () (méně) (více)

Remedy 

všechny recenze uživatele

Další lekce z amerických dějin na téma utlačování afroamerické komunity, leč v tomto případě se silným akcentem na „black power aspect“ a pokusem o zdánlivou vyváženost rasových otázek – ať už si pod tím chcete představit cokoliv. Cením totální absenci patosu (vyjma té obnovy vypáleného ředitelství, ale ani to není podáno pateticky) a (ne)příjemně nesmířlivý závěr, který dramatično rozhodně nepostrádá. S ohledem na současný společenský diskurz jasná oskarovka, která je naštěstí i docela dobře natočená a vyjma bezchybných hereckých výkonů zaujme i zvláštně neurotickým soundtrackem, který je zároveň nádherně minimalistický. [75%] ()

Galerie (21)

Zajímavosti (7)

  • V době natáčení představitelé hlavních postav Daniel Kaluuya a LaKeith Stanfield byli ve věku 31 a 29 let, zatímco během zobrazených událostí Fredu Hamptonovi a Billu O'Nealovi bylo pouhých 21 a 17 let. (Kuzmik)
  • Natáčení probíhalo od 21. října do 19. prosince roku 2019 v americkém státě Ohio, konkrétně ve městě Cleveland. (Kuzmik)
  • Jedná se již o druhý celovečerní snímek ve 20. letech 21. století zobrazující postavu Freda Hamptona a hnutí Černých panterů. První film byl Chicagský tribunál (2020), kde se objevila postava Freda Hamptona, ztvárněná hercem Kelvinem Harrisonem Jr., u soudního procesu Bobbyho Seala. (Kuzmik)

Související novinky

Nejlepší letošní filmy podle Baracka Obamy

Nejlepší letošní filmy podle Baracka Obamy

19.12.2021

Jako každý rok, i letos si bývalý americký prezident a zároveň obří filmový fanoušek Barack Obama sedl, aby sestavil své oblíbené kulturní žebříčky. Vedle knížek tak došlo pochopitelně i na filmovou… (více)

Nominace na Oscara zveřejněny

Nominace na Oscara zveřejněny

15.03.2021

Dnes ve 13:15 místního času začal přímý přenos vyhlašování kompletních nominací pro 93. ročník Cen americké Akademie filmového umění a věd, během nějž manželský pár Priyanka Chopra Jonas a Nick Jonas… (více)

Reklama

Reklama