Kamera:
Roger DeakinsHudba:
Carter BurwellHrají:
Frances McDormand, William H. Macy, Steve Buscemi, Harve Presnell, Peter Stormare, Kristin Rudrüd, Tony Denman, Gary Houston, Sally Wingert (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Když je na zasněžené silnici v Severní Dakotě nalezen chladnokrevně zavražděný strážník a dva nevinní kolemjdoucí, Marge Gundersonová, policistka v pokročilém stadiu těhotenství, zahájí vyšetřování, které odhalí nebezpečnou hru chamtivosti a břídilství. Jerry Lundegaard, manžel, otec a obchodník s auty z Minneapolisu, který dlouho trpěl v područí svého bohatého šéfa a tchána, vymyslí propracovaný plán, jehož nedílnou součástí je únos vlastní ženy. Chce za ni výkupné ve výši jednoho milionu dolarů, aby mohl splatit nahromaděné dluhy z hazardu. Jenže všechno, co se může pokazit, se nakonec skutečně pokazí. Pod skrovným a přátelským zevnějškem policistky Gundersonové se totiž skrývá bystrá mysl a nelítostné morální postoje, díky nimž lehce prokoukne odfláknutý a mizerně zahlazený zločin, spáchaný zmatenými, ale velice nebezpečnými únosci. (HBO GO)
(více)Videa (2)
Recenze (1 068)
Dal jsem Fargu tři hvězdy. Ale poslední dva dny o něm přemýšlím, a tak soudím, že film, který ve mně zanechá takový dojem, si přece jen tu čtvrtou zaslouží. Skutečně nesouhlasím, že by byl film dokonalý, a docela mě překvapuje jeho vysoké hodnocení. I při kratičké stopáži je spousta scén skutečně nadbytečná a narušující jinak hutnou atmosféru. Buscemi a McDormand tedy hrají skutečně jako o život, ale taky nějak nechápu vychvalování Macyho, který dostal zřejmě nejzajímavější roli, a vyšlo z toho divné cosi (asi jako tenhle můj komentář...). Rozporuplné..... ()
Ethan Coen a Joel Coen. Bratské filmárske duo. Ich tvorba je jedinečná, originálna, nenapodobiteľná a geniálna. Dokážu bravúrne manévrovať naprieč rôznymi filmovými žánrami a výsledný efekt je vždy ohromujúci, okúzľujúci a nezabudnuteľný. Stačí, keď si spomeniem na ich snímky ako sú napríklad "Zbytočná krutosť", "Zmätky v Arizone", "Big Lebowski", "Braček, kde si?", "Muž, ktorý nebol", "Táto zem nie je pre starých" a vždy mi srdce zaplesá. Moja divácka duša pookreje. Presne tak je to i pri spomienke na titul "Fargo", ktorý títo súrodenci natočili v roku 1996. Je to niečo výnimočné a dokonalé vo všetkých smeroch. Scenár, kamera, herecké výkony, strih, dialógy, atmosféra, réžia. Drsný, absurdný, dramatický kriminálny thriller odohrávajúci sa v zamrznutej, zasneženej Severnej Dakote. "Fargo" je päť hviezdičková špecialita pre filmových gurmánov, ktorú precízne naservírovali bratia Coenovci. ***** ()
Hulvátsky patetickej, buranskej nátěr, a setsakramentsky účinnej. Selská logika, pokaždý pětkrát trpělivě zopakovaná, kdyby snad někdo neslyšel dobře napoprvý, ačkoli nic důležitýho se neříká. Všechno prostě jenom nad smaženými vajíčky, horkým kafem a mezi vaťáky a sněhulema spěje ke svýmu završení, stejně jako těhotenství, a stačí dělat si svý bez oslnivýho glamouru a na zbytek počkat, protože boží mlejny melou hlavně mezi prosťáčkama a nejnebezpečnější věty jsou ty bez plnovýznamových slov: ou jéah, aha-a! ***** Mimochodem, skvěle vybalancovaný výsměch i pocta vidláctví, obracející hroty vidlí i vůči všem sofistikovaným thrillerům, načančaným zápletkám a oslavám hrdinství, když se tu předvádí, že stejný mechanismus šlape prostě v každém prostředí, jen někde se s tím míň nadělá: těhulka milá ženuška a shodou okolností místní policistka jde bez cavyků sama s pistolí zatknout zabijáckého Frankensteina, kterýho bez cavyků vystopovala a kterej právě na samotě u lesa dělá ze svýho parťáka jelita, protože to holt k její práci patří, a čím dřív s tím pohne, tím dřív bude doma, aby se mohla stulit k paťatému mužíčkovi a sledovat na National Geographic příhody ze života hmyzu, protože mezi všema těma rekvizitama obalů od čipsů, vyšívaných deček a mastných pohlazení má pocit nefalšovaný jistoty domova a ví svý, aniž by o tom uměla rozvitýma větama vyprávět. ***** A hlavně: tohle je poprvé, co pamatuju, aby úvodní předznamenání, že nějaký film je natočený podle skutečné události, bylo organickou součástí jeho cynického humoru - bravurní je, jak to je hned na začátku jasné, ještě bez obrazu, jak to samotné prohlášení rozesmívá čistě tím, jak je formulováno, jakou patetickou melodií podkresleno a jak provokativně a sebejistě vyzařuje z plátna, na němž víme, že se bude odvíjet film bratrů Coenů, takže je rovnou jasné, že to je drsný vtip, který se celý filmem ponese, aby ho správně zabarvil: a taky že ano, s každým dalším záběrem rozměry toho cynického žertu úctyhodně nabývají a palčivě nabírají na síle, připomínáte-li si během sledování, že "na přání pozůstalých byla sice jména postav změněna, ale z úcty k obětem byly jinak události zachyceny přesně tak, jak se odehrály". Geniální tah, který měl konečně koule někdo využít, a další políček filmovému průmyslu, který z podobných triků tak rád těží u senzacechtivého publika. ()
Frago se dá zařadit k úplně nejlepším krimi thrillerům všech dob. Sice se děj jen tak pozvolna vleče, ale tim dochází k ještě větší působivosti a hudba, která má podbarvovat atmosféru sice neni nikterak výrazná, ale je stejně působivá jako scény ke kterým hraje a můžu říct, že ty scény až skoro berou dech. Stejnětak berou dech i herecký výkony, tady se snad nedá označit kdo z herců je nejlepší. Jak dvojice zabijáků Steve Buscemi a Peter Stormare, přičemž Stormare je snad jeden z nejkrutějších psychopatů/zabijáků co jsem kdy viděl, tak i Macy nebo Frances McDormand jsou prostě úžasný. Výbornej scénář + skvělá režie Coena už jen dává tu pomyslnou třešničku na dort, aby se to dalo označit za excelentní dílko. A skutečnost, že je příběh podle události, která se opravdu stala , dává filmu ještě větší nádech realističnosti. ()
"Zavři už tu hubu! Nebo tě přestěhuju do kufru." V únosech mám jistý rezervy, takže pokud bych chtěl někoho unýst, tak bych se s důvěrou obrátil na odborníky. Třeba na takovýho legračního Carla a mlčenlivýho Gaeara. To by určitě dopadlo skvěle. Ti dva byli fantastičtí už při "dokonale promyšleným" únosu, ale i potom ukázali svý přednosti - vraždy, sex a zahradní drtič. Já se s nimi skvěle bavil, styděl jsem se za naivního koumáka Jerryho a fandil Marge, aby při zatýkání nezačala rodit. A taky jsem se rozhodl, že nikoho unášet nebudu, protože mamonem opovrhuju a vězeňská móda mi nesluší. Stejně by to dopadlo nějak takhle. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (63)
- Scéna se štěpkovačem byla inspirována skutečným případem vraždy Helle Crafts, která se udála 19. listopadu 1986, kdy byla zavražděná svým manželem Richardem – ten se jejího těla následně zbavil tak, že ho nechal rozdrtit ve štěpkovači. (Miriam)
- Obrazy kachen, které jsou krátce vidět v domě Gundersonových, jsou malby bratrů Hautmannových, o kterých je ve filmu zmínka jako o konkurentech Norma (John Carroll Lynch) pro výběr motivu na poštovní známky. Jejich malby se skutečně často objevují na poštovních známkách v Americe. (Witta)
- Do role Jerryho (William H. Macy) bol zvažovaný aj Richard Jenkins. (Astonko)
Reklama