Režie:
Miloš FormanScénář:
Michael WellerKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Randy NewmanHrají:
James Cagney, Brad Dourif, Moses Gunn, Elizabeth McGovern, Kenneth McMillan, Pat O'Brien, Donald O'Connor, James Olson, Mandy Patinkin (více)Obsahy(2)
Psychopatický vrah, rozvodové intriky, tvrdohlavý pianista a zběsilý čas nových přeměn v adaptaci románu E. L. Doctorowa. Ragtime - neboli roztrhaný čas. Takový je i příběh zachycující hroutící se životní styl 19. století a nastupující čas proměn počátku 20. století (jenž později ústí do šokujících zkušeností 1. světové války). První chvíle filmu otevírá vražda, kterou má na svědomí milionářský floutek. Jeho žena se stává "hlavní" figurou v následných rozvodových intrikách. Třetí důležitou postavou příběhu je náhle úspěšný černošský pianista, který není ochoten se dál krčit před manýrami některých omezených bělochů a chce vzít zákon do svých rukou... Románový bestseller spisovatele E. L. Doctorowa se stal předlohou čtvrtého amerického filmu režiséra Miloše Formana. Za kamerou přitom stál další náš úspěšný filmový tvůrce Miroslav Ondříček. Jejich společnou zásluhou zůstal v literárním přepisu důraz na vykreslení dobové atmosféry i na herecké obsazení (za pozornost stojí především James Cagney ve své poslední roli komisaře Walda). V malých rolích se ve filmu mihnou Jan Tříska a Pavel Landovský. Snímek byl nominován na Oscara v osmi kategoriích, nezískal však ocenění v žádné z nich. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (192)
Skvěle podaný žánr. Forman dobrou hodinu vykresluje hlavní postavy a divák neví, kam se bude děj dál odvíjet a už vůbec nemá ponětí, co a kdo je ve filmu podstatné. Svádí to k psychologickému dramatu, jenže po památné scéně před hasičárnou film nabere úplně jiný směr. Nejdříve tu je rasový legální boj, pak ilegální a ke konci se z původního dramatu stává akční film téměř ve stylu Vyjednavače. Nám vykreslené postavy se dostávají do situací, ve kterých člověk nikdy neví, jak se rozhodne, dokud nenastanou. Naši hrdinové (někteří legitimně zásadoví, jiní méně a jiní absolutně bezzásadoví) se možná rozhodují překvapivě, ale o to více jim přejeme, aby vyhráli. ()
Nie som plne stotožnený s netradičnou dramaturgiou tohto filmu, na druhú stranu ale tie dve a polhodiny ubehnú ako voda a je to zrejme dané aj tým, že nás čakajú tri rozdielne tretiny, i keď stále ide o tie isté príbehy. Nejde však o klasickú mozaiku, kde sledujete paralelne a pravidelne prestrihávané dejové línie, ktoré sa prepletajú alebo na konci pretnú. Téma je stále aktuálna, je zbytočné hovoriť, že dnes ešte viac, pretože je tu stále. Mal som trochu problém s motiváciou pomsty, kedy sa Walker začne mstiť tak trochu bez rozmyslu, pričom reálne mu malo ísť iba o dve osoby, vtedy by som s ním viac súcitil. Ragtime pôsobí veľmi sebavedomo, je to historický veľkofilm, ktorý si najviac vychutnáte na veľkom plátne a osobne mi najviac utkvel v pamäti Brad Dourif. ()
Výborný Formanov americký film, ktorý ma oslovil aj keď sa o americké dejiny veľmi nezaujímam. "Rag time", teda vo voľnom preklade čas rozháraný, neistý... a takýmto štýlom sa film odvíja i po formálnej stránke, prvú polovicu stopáže vykresľuje niekoľko rôznych dejových línií, ktoré vyvrcholia v ústredný konflikt. Viac ako samotná problematika rasizmu a diskriminácie černochov v USA na mňa zapôsobila predovšetkým skvele vybudovaná historická atmosféra New Yorku začiatkom 20.storočia... mesta vo svojej dobe plného originálneho umenia od vytvárania optických knižiek pre deti cez kabaretné a variétne večierky až po vznik prvých experimentálnych filmov, ale taktiež mesta plného intríg, kšeftov, podvodov, zločinov a nespravodlivosti. Úsmevný vystrelený žart spojený so žiadosťou zaplatenia fiktívneho mýta a pošpinením sedadla vozu sa postupne stupňuje do vážnej štvanice až vyústi do veľkolepého politického zločinu. Napriek všetkým kvalitám snímky vrátane hereckých výkonov a Formanovej réžii a napriek strhujúcemu obsahu ku konci na môj vkus príliš naťahované a trochu zdĺhavé. Po umeleckej stránke ale ešte musím spomenúť aj krásny úvodný a záverečný rámec v podobe komorného tanečného čísla na titulnú skladbu. 85% (Challenge Tour 2018: 30 dní so svetovou kinematografiou) ()
Forman skvěle přesvědčuje, že je režisérem světového formátu. Velice věrně a výstižně zachycuje realitu Ameriky 20.let i s jejím pohledem "na věc". Pohledem, který přetrvával ještě velmi dlouho... až do příchodu Martina Luthera Kinga, černých tygrů, květinových dětí a vůbec myšlenkové revoluce 60. let. Tandem Forman - Ondříček je zárukou barvité podívané, herci se do svých postav převtělili na výbornou. Ragtime sice nikdy nezaznamenalo takový divácký úspěch jako Přelet nad kukaččím hnízdem nebo Amadeus, ale o to víc stojí za to mu těch 155 minut života věnovat. ()
Ona je to především taková spatlanina, co americký dům dal. Výprava dostala hromadu peněz a je vidět, že se na filmu vyřádila, o to nic, tehdejší doba jako by znovu ožila. Ale pak zjistíte, že koukáte 2,5 hodiny na naprosto prostoduché sdělení, které asi nejlíp shrnul ve svém <a href=https://www.csfd.cz/film/2984-ragtime/recenze/?comment=464427&page=8>komentáři Jack.Pott</a> a jež je vlastně naprosto nezajímavé... I když možná v dnešní době poklekání a BLT, kdo ví? ()
Galerie (57)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (26)
- James Cagney byl při natáčení invalidou na vozíčku. K natočení scén ve stoje byl použit náhradník. (D3VIL)
- Původně měl režírovat Robert Altman. (D3VIL)
- Natáčelo se od 4. srpna do 19. prosince 1980. Točilo se ve státech USA – New York, New Jersey, Connecticut a v Anglii. (Varan)
Reklama