Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh dvou kamarádů, kteří provozují prosperující půjčovnu dronů, se odehrává v současné Praze. Majitel firmy přezdívaný Plech (Jiří Mádl), ve volném čase rapper, sní o velkých penězích a neochvějných jistotách. Chemik a vynikající letecký navigátor Pavel (Kryštof Hádek), který se právě vrátil ze zahraničí, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Drony jsou pro bývalé spolužáky ze střední školy propustkou do mnoha oblastí lidského konání, kam by se jinak nepodívali. Mezi jejich klienty patří prezidentský kandidát i výtvarníci pořádající happeningy. Drony ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Když se však jeden z hrdinů rozhodne využít dron k něčemu úplně jinému, situace ve firmě se začne komplikovat. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (316)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Bohužel se naplnily mé obavy a i Modelář je dost nepovedený film. Respektive, má, dvě nebo tří zajímavé myšlenky, ale všechno ostatní, to stěžejní, zoufale nefunguje. Celých 105 minut se to plácá odnikud nikam, aby to celé překvapivě i nijak skončilo. Pořád jsem čekal, co z toho vypadne, jelikož zhruba tři čtvrtě filmu to načrtne několik vzájemně nesouvisejících dějů (atentát na Zemana, celá linie se Zavadilem, pomsta Bushovi za (asi) 11. září, společná práce Plecha a Pavla (u které jsem za celý film nepochopil, co je vůbec jejím cílem), vztah sestry Pavla...), z nichž některé to načrtne víc, jiné míň ale ani jeden aspoň trochu pořádně. No a nakonec se to celé upne na toho Bushe, SPOILER neúspěšný pokus o atentát jednoho z těch Američanů, co to má na svědomí a následně zastřelení Pavla KONEC SPOILERU, takže z toho nic stejně není, pointa není žádná a celkové poselství filmu mi zůstává neznámé. Navíc co to je sakra za téma, řešit 11.září a Bushe v Česku? Odsoudit ho v Česku je úplně šílená myšlenka, protože aby ho za něco velkého odsoudili v tak malém státu, to je snad víc nepravděpodobné, než kdyby tu zítra přistáli mimozemšťané. A co mi vadí snad úplně nejvíc je to, že ten film není psychologický ani náhodou. Tváří se tak, ale přitom Pavlovo chování je úplně nahodilé a naivně vykreslené, jako by jednal ze scénáristického kalkulu, ale ne přirozeně a u ostatních postav se o psychologii nedá mluvit ani náhodou. Možná fakt maličko u Plecha, ale s tím se vůbec nepracuje. Herecké výkony jsou taky docela slabé, Mádl přehrává a Hádkovi to sice docela jde, ale kvůli tomu, že jeho postava je blbě vykreslená, nemá moc co hrát a dobře mu to jde jen v pár scénách. Modeláře vlastně zachraňuje jen skvělá kamera (tak Šurkala...) a až na jednu, dvě výjimky i skvělá hudba + místy i jakž takž ucházející atmosféra. A to, že se pár scén odehrává na poli, to u mě bude mít plusové body asi vždycky. Nebýt těchto kladů, je Modelář naprosto špatný, mdlý a těžce nepovedený film. Nepromyšlenost scénáře a chabá práce s ním a s postavami z toho přímo přetéká, ale i tak - a strašně mě mrzí že to musím psát - se jedná o jeden z lepších českých filmů roku 2020. On byl totiž fakt dost slabý, ale tady aspoň je záchvěv nějakého možného (ale nevyužitého) potenciálu - viz. těch pár zajímavých myšlenek, které kdyby dostaly pevný, nepřitroublý tvar, mohly by fungovat - ale ten třeba Krajina ve stínu, Havel nebo Bourák nemají ani náhodou. Ale stejně musím Petra Zelenku za něco pochválit - ačkoli je celý film o politice, dost se vyhnul nějakému prvoplánovému rýpání do Zemana, Babiše, Okamury atd. a naštěstí na tom nepostavil celý film. Toho jsem se totiž u Modeláře obával nejvíc, protože žádný jiný český režisér nedává tak okatě najevo svůj politický postoj, jako právě Zelenka. Lepší 2* ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Jako někteří i já přidávám jednu hvězdu za odvahu, ale ani s ní mi to u Zelenky nestačí na tři. Pokud jde o téma a základní nápad, jak ho rozpracovat, Zelenka zase nezklamal a skvěle vyhmátl, co by mohlo mít výbušný světový i tuzemský potenciál (české právo na mapě světa a jeho teoretické možnosti už od časů Charty dosahovat mezinárodní spravedlnosti versus pragmaticky tristní aktuální domácí realita, konzistence občanských či politických postojů a jejich naplňování činy, reálné dodržování lidskoprávních úmluv, možnosti a limity realizace občanských svobod, korupce, eroze hodnot a ideálů etc.). *** Co se ale týče samotného provedení, pak už to bylo jen samé zklamání vzbuzených očekávání, jako by se ta kritizovaná bezzubost promítla i do filmu samotného. *** Zelenka umí až s neurochirurgickou soustředěností pracovat s chytře zvoleným tématem napříč rovinami jako s nepříjemně ostrou, nepříjemně hluboko pronikající vývrtkou (Ztraceni v Mnichově, Karamazovi, ale i Knoflíkáři nebo Rok ďábla), takže nechybí odraz jak na povrchu, tak ve složitějších vrstvách pod ním, osobních i celospolečenských, jenže tentokrát je jeho vývrtka stejně jako to české právo a odvaha k reálné svobodě v praxi tak přizpůsobivá a ohebná, že působí zcela neškodně až jako gumová atrapa. Přičemž to samé se tentokrát dá říct jak o obsahu, tak i o formě. Když už si tedy vybral drony, celé to mělo být natočené mnohem svižněji a odvážněji, tak virtuózně, aby to zamotávalo hlavu a vyvolávalo euforii, závrať i mrazivé trnutí. Ale ono jako by to nesmělo ani naznačovat osvobodivou chuť skutečně svobodných možností, ani u práva, ani u dronů. *** Přemýšlím, proč to Zelenka natočil takhle umírněně a bez drajvu. Rezignace? Připadalo mi, jako by mu ze scénáře mocný byznysman-producent vytrhl sto stran v místech, kde se děj začne zahušťovat a na scénu nakráčí plnokrevné hlavní postavy, s cynickým poukazem, že by to platící většina neocenila, a tak Zelenka natočil místo svého bolavě ostrého filmu jen banálně směšné povrchní pozadí, kontrastní druhý plán osazený místo hrdinů komicky naivními jednoduchými karikaturami, celou dobu tak neživotnými, že nás jejich osud ani nemůže zabolet. A jestli je to od Zelenky pragmatická autocenzura, tím s námi hůř. *~ ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Zelenka asi točí tie najoriginálnejšie filmy spoza hranice, respektíve s tými najzaujímavejšími námetmi, ktoré dokonca pôsobia dojmom, že nemôžu dávať zmysel. Ale dávajú a sú aj husto ambiciózne. Modelář akosi mimochodom aj výborne vyzerá, stále svieti slnko, zákutia Prahy, obrovský interiér Pavlovho príbytku a tak podobne. Uberá sa to taktiež zaujímavými smermi, má to netradičných hrdinov a cieľ potencionálneho atentátu vyznieva buď ako od Monthy Python, alebo ako z veľkorozpočtového thrilleru zaoberajúceho sa islamským terorizmom. Zelenka vyjadril svoj politický svetonázor, za čo ho možno viacerí premúdrelí pokrytci odsúdia, ale doporučujem mu, aby mu to bolo úplne ukradnuté. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Vnímám ten film poněkud rozporuplně. Na jednu stranu mě vcelku bavil, duo Hádek & Mádl nemá chybu (Kubařová je ovšem trapná a překvapivě zde vypadá i nějak staře, na to, že jí bylo jen 32), podobně jako všechny ty scény s drony (které mě doteď nikdy nezajímaly), a je z toho znát, že scénář byl hodně promyšlený. Potěšila mě tam také Elizaveta Maximová v malé roli ruské písničkářky (a to jsem ji doteď moc nemusel). Na druhou stranu mi repliky některých postav přišly trapné (právnička, Pavlova sestra, prezidentský kandidát...) a děj mi přišel nevěrohodný, stejně jako vysvětlení Pavlovy motivace k jeho finálnímu činu - v Taxikářovi, jehož podobnost se Zelenkovým filmem je nepřehlédnutelná, do sebe všechno zapadalo a dávalo to dokonale smysl, ale v Modelářovi mi to přišlo na sebe naroubované poněkud násilně, a moje myšlenky utíkaly do úvah typu, kde na to Pavel bere peníze, když nemá žádný stálý zdroj obživy, a zda je vlastně psychicky příčetný a nakolik ho poznamenal ten izraelský traumatický zážitek s výbuchem a proč se po celý film chová tak zvláštně, a tak všelijak podobně. Ztraceni v Mnichově se mi líbili hodně a přišli mi myšlenkově obohacující, ale Modelář mi přijde asi příliš tezovitý, zkratkovitý a nevěrohodný, navíc mi tam silně vadil product placement (zcela stupidní scéna s politickým meetingem v centrále AAA Auto) a samotný titul Modelář podle mě nedává vzhledem k obsahu filmu moc smysl; na druhou stranu zcela chápu lidi, kteří ten film vynášejí do nebes, protože v českém kontextu je to rozhodně výjimečný počin, i se všemi negativy, které tam osobně mám tendenci vidět. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Mám s filmami tohto druhu zásadný problém. Nie všetko, čo sa v nich prezentuje, má logiku, respektíve, že by bol zachovaný zdravý úsudok. Aj v tomto prípade sa dá poukázať na toľko nezmyslov, že by z nich bolo možné natočiť nezávislé pokračovanie. Keď však budem samotný snímok hodnotiť bez hlbšieho zmyslu, ale len ako bohapustú zábavu pre diváka, ktorá má za úlohu vyplniť jeho voľný čas, tak "Modelár" plní svoju štandardnú úlohu. Na záver už len dodám, že by sa šiklo doplniť žáner "komédia", lebo tá forma komunikácie, dialógy, respektíve samotný výkon Mádla, na to všetko doslova poukazuje. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (22)

  • Film získal finanční podporu od Jihomoravského filmového fondu a na natáčení v Brně a okolí spolupracovala filmová kancelář Brno Film Office. (SONY_)
  • Závodní drony, které se ve filmu prohánějí závodní drahou v průmyslovém komplexu, jsou vyrobené na míru. (TheSlezy)
  • Natáčelo se i v opuštěném nákladním nádraží na Žižkově. Petr Zelenka zde natáčel také seriál Dabing Street (od r. 2018). (mar48)

Související novinky

28. České lvy vyhrál Šarlatán

28. České lvy vyhrál Šarlatán

06.03.2021

Dnes večer byly v rámci svého 28. ročníku uděleny výroční ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA), Český lev. Komorní ceremoniál se tradičně odehrál v pražském Rudolfinu, nicméně z důvodu… (více)

Reklama

Reklama