Režie:
Tereza NvotováScénář:
Barbora NámerováKamera:
Marek DvořákHudba:
Jonatán PastirčákHrají:
Dominika Morávková, Anna Jakab Rakovská, Róbert Jakab, Anna Šišková, Luboš Veselý, Patrik Holubář, Juliana Oľhová, Monika Potokárová, Ela Lehotská (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Lena je sedmnáctiletá holka z obyčejné rodiny. První zamilování, tajné noční dobrodružství, magická rána nad Dunajem... Její svět plný snů a touhy rozbije znásilnění. Je to jako špína, která se nedá smýt. Lena si musí projít cestou, která už není jenom obyčejným dospíváním, ale spíš bojem se sebe samou. Okolí ji nechápe a už nikdy úplně nepochopí. Je to Lena, kdo se musí změnit, dospět a pochopit, že není obětí a trest si nezaslouží ona, ale ten, kdo jí to udělal. (Falcon)
(více)Videa (1)
Recenze (238)
3* sice toto slovenské drama se aktuálně drží na hraně 70%, ale mí oblíbenci ho spíš chválí a vyzdvihují a tak jsem chtěl posoudit sám jeho kvality, i když jsem se bál deprese, která z něho čpí od začátku. Nakonec jsem to zvládl a můžu docela pochválit, i přesto že jsem musel těžce překousnout uvěřitelnost znásilňovacího aktu doma. Jedná se o pomalé komorní drama, které hodně stojí na hereckých výkonech a překvapili tentokrát i neherci. Taky palec nahoru je za způsob, jakým se hlavní hrdinka se svým těžkým údělem poprala, což bylo nakonec nejlepší pro ni i její okolí. Není to film na reprízu, ale jinak docela poučný. [ PŘÍBĚH: 1 /// SMYSL: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 0 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 0 /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()
„NECHCEŠ MI ŘÍCT, PROČ JSI TO UDĚLALA?…“ Drama ze života mladý holky, která neví, jak vyřešit „zprznění“ učitelem. Asi realistický. Stejně jako nakouknutí do slovenskýho psychiatrickýho léčebnýho systému pro mladistvý. Hlavně tam je ta filmařina fakt odvážná a autentická. Složitý téma, který by mělo oslovit náctiletý holky a jejich rodiče. /// -------------- POD ČAROU: ------------------------------------------------ 1.) Jde o režisérčin celovečerní debut. Zároveň se jedná o její absoloventský snímek na FAMU. 2.) Ve filmu hraje Anna Šišková, která je matkou režisérky Terezy Nvotové. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ ** ()
Scenár stojí na veľmi jednoduchých základoch ( mlčanlivosť Leny) vzťahy v rodine, samotný akt znásilnenia, ktorý je vykonaný za veľmi odvážnych podmienok ( chápem tomu, že narušenie niečoho čo vnímame, ako domov je tu dôležité pre vývin postavy, ale predsa len). Ale aj napriek tomu je to herecký na veľmi vysokej úrovni a režijne si je Tereza veľmi istá tým, čo chce povedať a ako to chce povedať. Film vďaka tomu funguje a núti k zamysleniu. Často vyčítam slovenským filmom chladnosť a neschopnosť preniknúť do postáv. Tereze sa to darí.Nie vždy, ale rozhodne viac, než by som od takéhoto filmu čakal. Nie je to dokonalý film, ale je to dôležitý film. Nie len témou, ale aj tým, že prekračuje hranice. Pôsobí európsky a aj napriek množstvu vulgarizmov vyspelo. ()
Velmi silný a sebevědomý celovečerní debut! Film i scénář záměrně hnaný na samou hranu, ve výsledku čirá deprese a obraz světa černého jako noc a obnaženého na dřeň. Zpočátku jsem měl sám problém filmu uvěřit, možná obrazně jako nevěří okolí oběti znásilnění, učitel, který znásilňuje při doučování doma v dívčím pokojíku, no dobrá, pak navíc uvěřit vykreslení status quo slovenské ústavní psychiatrické péče, když jeho vyznění se asi nejvíce blíží soft verzi Formanova Přeletu nad kukaččím hnízdem i s postavou vrchní sestry Ratchedové převtělené do paní doktorky vedoucí terapeutickou skupinu, ale nakonec jsme filmu uvěřil vše a zcela a přestal jsem si myslet, že je to jen další z módních projektů vezoucích se na vlně kampaně MeToo... A možná je to obecnější postřeh, dříve bych takovýto snímek přijal apriori otevřeně, ale tím, jak aktivistky dostaly svou hysterickou kampaní tohle téma do veřejného prostoru tou přehnanou mírou a nezvyklou intenzitou, dívám se na jakoukoliv zmínku o násilí vůči ženám předpojatě, jako na něco, co se se mnou snaží mediálně manipulovat. Což je zjevně chyba. Zajímavé rovněž je, jak se Špína svým tématem podobá loňskému slovenskému filmu Pirko, přičemž svorníkem mezi oběma projekty je i představitelka hlavních rolí Dominika Morávková-Zeleníková...jejíž dvě role se podobají jako vejce vejci... Tereza Nvotová každopádně maximální respekt! ()
Vynikajúci herecký výkon Dominiky Morávkovej nemohol vyvážiť tú pachuť prezentovanej drsnej reality súčasnej kultúry a života mladých - často ochudobnených o hodnotné duchovné a emocionálne dedičstvo rodičov. Vnútorné zranenia, prázdno, beznádej, plytké názory a dialógy točiace sa okolo sexu (akoby iné témy neexistovali) okorenené sústavným vulgárnym slovným prejavom.... Bože, aké úbohé! Kultúrne sme klesli kdesi na dno, dobrovoľne sme odhodili tradičný kvalitný "morálny kompas", opičiac sa po "vyspelejšom svete".... Čo s tým ?! Nie, film nie je žiadnym hlbokým umením, ktoré povznáša a prináša túžbu po dobre, kráse a nádeji.... Napriek tomu je vo svojej depresívnosti aspoň burcujúci k zamysleniu. A to vidím ako jediné pozitivum. ()
Galerie (60)
Zajímavosti (7)
- V závere snímky sa otec hlavnej protagonistky po tom, čo sa dozvie o znásilnení dcéry, vymkne vo vchodových dverách bytového domu. Celý nešťastný okamih je podčiarknutý tým, že sa stál na ulici s číslom 13. (Biopler)
- Pri filmovaní scén so skupinovou terapiou vedeli čo sa bude diať iba herci, ktorí v scénach rozprávali. Predstavitelia ostatných pacientov nemali predstavu, ako sa budú terapie vyvíjať. (slavo_held)
- Dominika Morávková-Zeleníková (Lena) bola počas natáčania tehotná. (Lucjen)
Reklama