Režie:
Radek BajgarScénář:
Radek BajgarKamera:
Lukáš HyksaHudba:
Jiří HájekHrají:
Iva Janžurová, Martin Hofmann, Tatiana Dyková, Pavel Liška, Eva Holubová, Jana Plodková, Kristína Svarinská, Terezie Holá, Jan Vondráček, Jaromír Dulava (více)Obsahy(1)
Hlavní hrdinkou černé komedie Teroristka je Marie (Iva Janžurová), učitelka na penzi, která si jednou řekne, že už si nechce připadat jako kráva. Když jí proti arogantnímu strůjci lokálního zla (Martin Hofmann) nepomůže ani starostka (Tatiana Vilhelmová), sežene si zbraň a rozhodne se udělat to, co většinu z nás občas napadne, ale hned tu myšlenku rozumně zapudíme. Brzy však zjistí, že stejně, jako je vražda složitá morálně, je nesnadná i prakticky – přesto, že jí bývalý žák, momentálně v podmínce (Pavel Liška), dává cenné životní rady: „Kriminalita jenom vypadá jednoduše, paní učitelko, ale pak se dycky něco posere.“ (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (564)
Postava Janžurové je vynikající. Zábavně dojemná i dojemně zábavná hrdinka jako vystřižená ze světa Agathy Christie. Když si chodí stěžovat na hlasitou hudbu nočních mejdanů, je mírná, zdvořilá, ale tak neústupně spravedlivá, až se na zabití jeví spíše ona sama než únavně jednobarevný padouch. Místní kápo, podnikatel a nadsamec, který čachruje s pozemky, využívá starostku a řídí domobranu: větší klišé komunální politiky snad neexistuje. Daleko působivěji přitom vystihuje třaskavé napětí mezi vetřelci na motorkách a starousedlíky z osady zaprvé vyladěná filmová výprava, zadruhé řetězec vzájemných sousedských schválností. Vrchol podívané představuje ozbrojená konfrontace, která by se dala pojmenovat Dívka s pistolí na třetí. Najednou se rodí divadelní veselohra jako vyšitá, se situačními gagy, vtipnými slovními přestřelkami i stupňovaným černým humorem. Stačí zmínit kouzelnou etudu Janžurové s puškou a telefonem či její starosvětskou omluvu příští oběti „Neberte si to osobně“. Právě pro takový okamžik z rodu břitké konverzační frašky stojí Teroristka za investici do vstupného. Bohužel poté znovu spadne do kazatelské morality, kterou zčásti zachraňuje už jenom úsměvná rebelie zahrádkářů vůči cyklistům odkazující k Sedmi statečným. Dvě úzce související vady na kráse zkrátka Teroristka ani pod hereckou bravurou neschová. Jednak vratkou dramaturgickou stavbu, kvůli níž film zahodí takřka celou úvodní část, jednak polovičatou žánrovou stylizaci. Kdyby se posunula ostřeji k bizarní komedii, pomohla by jak omezené zlodušské postavě Martina Hofmanna, tak dírám v logice. Protože motivace veškerých mstitelů jsou na vražedné melodrama přece jen dost chabé, kdežto pro bláznivější nadsázku by stačily bohatě. ()
Situační komedie, černá komedie? Nápad na bakalářskou povídku? Radek Bajgar se zřejmě rád zabývá nereálnými situacemi v typicky českém prostředí. Už jeho seriálová tvorba odkazuje na crazy normalizační komedie a pokud v jeho celovečerním projektu je pozornost opět upřena na ikonickou tvář Ivy Janžurové, není o čem. Jako námět na malý televizní film by snad Teroristka mohla i zazářit, ale takto je to zbytečné povýšení banality na celovečerní film. ()
Dost a hlavně nepříjemně mě překvapilo, jak dokázal režisér jednoho z nejlepších českých filmů posledních dvou dekád (Teorie tygra) natočit, tak nevýrazný, nudný a v některých ohledech i hloupý film, jako je právě Teroristka. I přes výborné obsazení je film až překvapivě nudný a absolutně nevtipný a po celou dobu jsem nechápal tvůrčí zájem. ()
Teroristka zaujme zejména černohumornou atmosférou a nepředvídatelným scénářem. Celému filmu vévodí (v nejednom slova smyslu) ostřílená Iva Janžurová, paní Herečka, jejíž postava se na stará kolena rozhodne vzít spravedlnost do svých (lehce se třesoucích) rukou, ať to stojí, co to stojí. Nicméně i ostatní členové hereckého ánsámblu předvedli přesvědčivé výkony, od arcišmejda Hofmanna, přes rajdu Vilhelmovou, až po na smrt nemocnou a děsivě vypadající Holubovou. Vrchol filmu byla rozhodně konfrontace mezi Marií s Machem, následovaná nevyhnutelným koncem. V závěrečné třetině jsem si nemohl nevšimnout nepřehlédnutelné podobnosti s Univerzální uklízečkou - Janžurka alias česká Maggie Smith. ()
TV/// Obsazení 10/10 Děj 9/10 Hudba 9/10 Akce 8/10/// PLUS: naprosto excelentní "Janžurka", výborný Hofmann, který v poslední době předvádí jeden lepší výkon za druhým, dobře napsaná postava pro Kristínu Svarinskou, Liškova postava překvapivě sedí do filmu, skvělá hudba dobře dotváří "žánrovou" atmosféru, třebaže tím jasně napovídá a vede diváka, od toho hudba ostatně taky může být MÍNUS: v závěrečné třetině je to víc parodie, než cokoliv jiného (ale alespoň jsem se nasmál), Dyková děsné přehrává, v závěru se vlastně prazvláštně chovají všechny postavy/// Shrnutí: První český revenge western? Opravte mě, jestli se mílím, ale tohle je čistá žánrovka, tedy skoro čistá, nebýt to výrazná komedie, skoro parodie. Nicméně jako komedie to působí skvěle, nasmál jsem se a pobavil ohromně moc a jako drama - i když opět spíš černohumorné - je to funkční. Scéna, kdy učitelka vejde do domu místního mafiána (divák ví), vytáhne krabičku se zákuskem, pod níž jsou náboje (divák tuší) a obě postavy toto dění komentují je fantastické a napětím jsem nedýchal. Skvělé, jen víc žánrových filmů prosím./// Celkem 90%/// ()
Galerie (36)
Zajímavosti (16)
- Film pokračuje ešte po záverečných titulkoch. (figis20)
- Tatiana Vilhelmová si do smlouvy zanesla odstavec o tom, že veškeré fotky, jež budou souviset s propagací filmu, chce nejprve vidět a odsouhlasit. V praxi to znamená, že na akci, při niž se na film přijeli podívat vybraní novináři, bez výjimky museli před opuštěním areálu ukázat herečkám všechny fotky a cokoliv se jim nelíbilo, byli nuceni přímo před nimi smazat. (Duoscop)
- Rozstřelená kytara je semiakustická kytara Oscar Schmidt OE30 od výrobce Cherry Stain. (sator)
Reklama