Frigo na mašině

• USA The General (více)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Recenze (270)

Kothy

Tento film není ani tak zajímavý díky svému ději, ale spíš zpracováním. Celé to totiž stojí na šílených kaskadérských kouscích, které tu Buster Keaton neustále předvádí. Je to také můj první němý film, takže oceňuji i práci s hudbou. Celé je to vlastně o člověku, který se snaží dostat do konfederační armády a zároveň zachránit svou milou. Na své cestě zažívá dost šílená dobrodružství. Je to i dost akční. Zaujalo mě hlavně to, co všechno s těmi vlaky dovedli... ()

Douglas

FRIGO NA MAŠINĚ je jedním z těch mistrovských děl, do nichž tvůrci vložili veškeré svoje ambice, schopnosti, peníze… a leckdy i budoucnost. Pro pochopení jeho významu je podstatné uvědomit si zvláštní paradox: Keaton tvořil bez detailních scenáristických příprav a jeho obrovskou kreativitu burcovaly především konkrétní problémy a výzvy, kterak se vyjevovaly během vzniku filmu. Současně ale patřil a patří mezi nejvíce perfekcionistické, důsledné a konceptuální filmaře americké kinematografie. ___ A právě FRIGO NA MAŠINĚ nejlépe demonstruje, jak marné je ho zaškatulkovat – jako režiséra i jako herce. Film má mnohem blíže k historickým velkofilmům a dobrodružným spektáklům než k dobovým komediím. Zároveň ale historické filmy přesahoval mírou pečlivosti při rekonstrukci konkrétní události americké občanské války a dobrodružné spektákly neokázalým stoicismem, s nímž inscenuje náročné kaskadérské kousky, opulentní sekvence s velkými stroji a davové scény snímané nevídanými šesti kamerami.  Současně jde však o vysoce konceptuální film, o umělecký experiment s vypravěčskou symetrií, s rozvíjením prvků v opakováních a variacích – jenž zas a znovu zcela inovativním způsobem využívá pronásledování jako schéma, které žene celý film kupředu na cestě tam a zase zpátky. ___  I tady ovšem můžeme vidět i konkrétnější kontinuitu v Keatonově práci, a sice zapojení centrálního dopravního prostředku coby scelujícího motivu provázejícího (nás) napříč sérií situací, leč s opačným akcentem. Kupříkladu ve filmu FRIGO VE ČLUNU používal lodě jako rozcestníku ke spoustě tzv. nemožných gagů v okouzlující demonstraci strašně vtipných věcí. Oproti tomu ve FRIGOVI NA MAŠINĚ využil lokomotivy jako rozcestníku ke komedii, která činí věci strašně vtipnými, aniž by přestala být působivým filmem o věcech, které jsou venkoncem především strašné. ()

Madison

Uznávam, že na daný rok vzniku Buster Keaton natočil žánrovo vtipnú zmes romanticko - vojnovej komédie, no ja osobne, čo som vyrastala na Jurských parkoch, sa do nemej snímky z roku Pána cez vynaloženú snahu, nedokážem vžiť. Pričom Keaton je vážne skvelý režisér a herec a svojím talentom vniesol do snímky švih a pestrosť. Bol by hriech nespomenúť unikátnu scénu s rozpadnutým vlakom na moste, ktorá si nezaslúži 1*, ale hneď 3*, no i tak filmu nemienim prilepšovať len preto, že je všetkými možnými filmovými inštitútmi považovaný za doslovný kult v oblasti filmu. ()

Iggy

Friga na mašině jsem si oblíbil už jako malý, když jsem si ho často pouštěl u mého dědy z jedné ošoupané videokazety. Možná i proto je to dodnes můj nejoblíbenější Keatonův film a snad i mně nejmilejší film vůbec. Jeho síla není ani tak v komických situacích plných gagů, u kterých bychom se smíchy za břicho popadali, ale spíš v jeho atmosféře, v náladě jakou v nás vyvolává, v poezii a kouzlu, které obsahuje. „Na tomto filmu je možno obdivovat všechno: jeho jednoduchost i bohatost, jeho uvolněnost i napětí, jeho melancholii i humor. Všechny tyto pojmy vytvářejí celek.“ (Herbert Jhering) Doporučuji verzi se skvělou hudbou Carla Davise. Zajímavosti: Záběr s mostem a padajícím vlakem byl vůbec nejdražším záběrem v historii němého filmu. Delší 107 minutová verze je pouze pomaleji promítaná původní verze 75 minutová. ()

Webb

[8/10] (Buster Keaton, United Artists) (Němý, čb. tónovaný /// Produkce: Buster Keaton, Joseph M. Schenck /// Scénář: Al Boasberg, Clyde Bruckman, Buster Keaton /// Kamera: Bert Haines, Devereaux Jennings /// Hudba: Robert Israel, William P. Perry) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

Zajímavosti (27)

• Kvůli vysokým produkčním výdajům a diváckému neúspěchu – film nebyl přijat zřejmě kvůli tomu, že diváci čekali jednoduchou komedii a místo toho dostali historické drama s gagy – byl Buster Keaton donucen podepsat nevýhodnou smlouvu se společností MGM, která mu sebrala prakticky veškerou tvůrčí svobodu. (Rosana)
  • Jeden čas se zdálo, že film, sestříhaný z 200 000 stop (téměř 61 km), nebude zachován. Po 2. světové válce se nepodařilo nalézt žádnou kopii, až herec James Mason po koupi Keatonova (Johnnie) domu našel ve skříni filmové pásy. Díky tomu mohl být Frigo na mašině v roce 1989 zařazen do Národního filmového registru jako kulturně, historicky nebo estetický významný film. (classic)
  • Film stál na svou dobu neuvěřitelných 750 tisíc amerických dolarů, z toho scéna padající lokomotivy vyšla na 42 tisíc dolarů. Jde o nejdražší scénu z éry němého filmu. (sator)