Frigo na mašině

• USA The General (více)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Recenze (270)

Marze

Frigův vrcholný film. Dokonalé použití filmových technik, struktura filmu, záběry jak Frigo proplouvá nebezpečím, rychlý rytmus, příprava mizantscény...Frigo se snaží proplout nebezpečným světem a nic se mu nestane. To je také hlavní charakteristika jeho postavy. U Chaplina funguje citové propojení s diváky, ale u Keatona je to naopak odtažitost. Velkou roli u něj hraje střih. Je zde sice odcizující svět strojů, ale on se na rozdíl od tuláka Chaplina v něm snaží najít místo a na nový svět se adaptovat. ()

Morien

(1001) ♥♥♥ Jsem si jistá, že jiné Busterovy filmy mám radši, ale tady má určitě nejdelší vlasy, a kdo jsem já, abych to aspoň nezmínila. Škoda, že bojuje za Jižany, a škoda, že jeho milá je taková pipina. Jinak k filmu chovám něžné city i proto, že to byl jeden z prvních inťouškých filmů, který jsem kdy viděla. (10. 9. 2022) ()

Radko

Malý strojvodca, zamilovaný po uši do svojej vyvolenej. Je vojna a ona by si ho želala vidieť, rovnako ako zvyšok mužského osadenstva rodiny, v slušivej uniforme Konfederácie. Odvodový úradník ale rozhodne inak a milenecký rozkol dovŕši zákerné nepravdivé ohováranie. Všetko sa zdá byť stratené: milovaná žena, vojenská česť i vlak, ktorí ukradnú severanskí špióni. V mene lásky k parnej mašine s názvom Generál, v mene lásky k milej pripraví maličký človiečik, neúnavne zápasiaci s nástrahami techniky, či nepriateľa vojskám únie zdrvujúci úder vo filme, ktorý je klenotom nielen grotesky, či nemého filmu, ale kinematografie ako takej. Strhujúci dej s nekonečným množstvom nápadov hravo prekonáva aj po takmer 80. rokoch väčšinu súčasnej "komediálnej" produkcie. ()

Iggy

Friga na mašině jsem si oblíbil už jako malý, když jsem si ho často pouštěl u mého dědy z jedné ošoupané videokazety. Možná i proto je to dodnes můj nejoblíbenější Keatonův film a snad i mně nejmilejší film vůbec. Jeho síla není ani tak v komických situacích plných gagů, u kterých bychom se smíchy za břicho popadali, ale spíš v jeho atmosféře, v náladě jakou v nás vyvolává, v poezii a kouzlu, které obsahuje. „Na tomto filmu je možno obdivovat všechno: jeho jednoduchost i bohatost, jeho uvolněnost i napětí, jeho melancholii i humor. Všechny tyto pojmy vytvářejí celek.“ (Herbert Jhering) Doporučuji verzi se skvělou hudbou Carla Davise. Zajímavosti: Záběr s mostem a padajícím vlakem byl vůbec nejdražším záběrem v historii němého filmu. Delší 107 minutová verze je pouze pomaleji promítaná původní verze 75 minutová. ()

F.man

Frigo na mašině je děsně nadčasový snímek. I když se jedná o němý film, ani dnešní klipové publikum by se u něj nenudilo. Rychlé střihy, stálá akce, gigantické scény (souboj armád, zničení lokomotivy) to všechno drží pozornost diváka po celý 78 minut. No a k tomu samozřejmě šašek Keaton, který ač groteskně, vystŕihává jednu ze svých nejlepších rolí, ne-li nejlepší. Frigo na mašiné stojí za to a já mu dávám s čistým svědomím plný počet hvězd. There were two loves in his life: his engine and... ()

Zajímavosti (30)

• V roce 1972 zorganizoval britský filmový časopis Sight & Sound velkou mezinárodní anketu, ve které měli filmoví historici a publicisté vyjmenovat 10 nejlepších filmů všech dob. Frigo na mašině obsadil 8. místo a byl v této anketě uveden jako nejlepší filmová komedie vůbec. (sud)
  • Do bojů ve filmu zapojil Buster Keaton asi 500 příslušníků oregonské národní gardy, kteří nejdříve postupovali zleva doprava v unionistických uniformách a poté zprava doleva v jižanských uniformách. (Duoscop)
  • Vrak lokomotivy zůstal v řece a stal se po dvacet let turistickou atrakcí. Teprve za druhé světové války byl odvezen do šrotu. Když ale klesne hladina Row River, je v ní i dnes vidět několik kolejí a také želené pláty z lokomotivy. (Duoscop)