Slavný film o zradě, kolaboraci a především o morální odpovědnosti jednotlivce, se odehrává na malém městě v době začínající heydrichiády. Sledujeme osud tří nevinných maturantů, kteří se stanou obětí msty, jež v dané době nemůže mít jiné, než tragické vyústění. (Filmexport)

TV spot 1

Recenze (755)

Boss321

Geniální převedení povídky Jana Drdy na filmová plátna. Výborné vykreslení atmosféry a strachu v době heydrichyády. Vynikající herecké výkony v čele s "Vyšším principem" Františkem Smolíkem. Při vyslovení legendární věty: "Z hlediska vyššího principu mravního, vražda na tyranu není zločinem." mi přeběhl mráz po zádech. Nejlepší český film, který vystihuje dobu heydrichyády a všeobecně jeden z nejlepších českých snímků. Kdo neviděl měl by rychle napravit...... ()

Malarkey

Tenhle film nám prezentovali už na základní škole, abychom věděli, jaké zvěrstvo v naší zemi pobývalo. Hlavně nás připravovali na jednu zásadní scénu, kdy třídní učitel posílá své žáky na smrt...a to tedy panejo byla síla. Ona je pokaždé kdy se na ten film znovu dívám a není se čemu divit. Líp a jednodušejc ztvárnit nacistickou sviňi totiž ani nešlo. ()

Dudek

Jak se zdá, tuzemská kinematografie je a ještě dlouho bude zejména doménou přihlouplých komedií, a přitom se to vyvíjelo tak pěkně. Drama, to je totiž ten žánr, který Čechům dříve šel nejlépe. Vyšší princip to rozhodně dokazuje, povedený film, ve kterém se na pozadí příběhu několika studentů odehrává temné válečné drama je rozhodně zlatou perlou národní kinematografie. I když je pravda, že pokud by se filmaři pokusili natočit něco obdobného v dnešní době, nejspíše by nevniklo tak úspěšné dílo. Pak je však důležité ptát se, kde nastala chyba, neboť jen jejím odstraněním bude možné opět začít točit opravdu kvalitní filmy. 100% ()

gogo76

Vynikajúci český film z vojnového obdobia, v ktorom dostal jednu z hlavných úloh aj slovenský, už nebohý herec Ivan Mistrík, ktorého som tu nečakal. Film kladie dôraz hlavne na psychologické rozpoloženie postáv, no a verte, že to v ich situácii nemajú ľahké. Za zmienku stojí jednak výborný herecký výkon F. Smolíka, ale i jeho celkový ľudský prejav, pretože tu naozaj pôsobí ako stelesnenie dobra. Oceňujem otitulkovanú nemčinu, čo filmu dodáva pocit reálnosti a nemecký, slizký veliteľ, ktorému sa lení dvihnúť telefón, vám pekne dvihne tlak. Trošku zamrzí ako to zodpovednému hladko prešlo, ale v skutočnom živote to takto chodí. Záver je šokujúci a dnešnej mládeži, ktorej je história zväčša ukradnutá, by bodlo takéto zoznámenie. Možno neuveria ako blízko mali kedysi ľudia k nešťastiu...Právom jeden z najlepších československých filmov. 100%. ()

Gemini

František Smolík svým brilantním výkonem dominuje sugestivnímu dramatu o morální síle člověka. Klasické dílo české literatury převedené do filmové podoby způsobem bez nejmenších pochyb důstojným, ba rovnocenným. Z věty "Die Sache ist erledigt." mrazí podobně jako z o několik let mladšího "Fsdejte se, nyc se fam nestane." 90% ()

Zajímavosti (19)

• Povídka zaujala režiséra Krejčíka již v roce 1945, hned poté, jak byla publikovaná v novinách. Filmový scénář vznikal postupně 15 let a byl třikrát přepsán. Nakonec Krejčík přizval ke spolupráci také autora povídky, Jana Drdu. Společně se jim podařilo scénář napsat. (zdeny99)
  • Při závěrečné scéně, kdy latinář přichází do třídy a má k třídě proslov, je vidět, že jsou tři místa volné a ve druhé lavici sedí student vlevo. Při střihu a detailním záběru na lavice však sedí student ve druhé lavici vpravo. (Horryx)
  • V poslední scéně, kde profesor Málek (František Smolík) pronese větu: „Vražda na tyranovi není zločinem,“ pustili při natáčení československou hymnu „Kde domov můj“, aby herci-studenti měli slzy v očích, což se povedlo napoprvé. (kosticka7)