Režie:
Tereza NvotováKamera:
Federico CescaHrají:
Natalia Germani, Eva Mores, Juliana Oľhová, Zuzana Konečná, Marek Geišberg, Peter Ondrejička, Noël Czuczor, Jana Oľhová, Iva Bittová, Matúš Ryšan (více)Obsahy(1)
Třicátnice Šarlota se vrací do rodné vesnice hluboko ve slovenských horách. Před mnoha lety odsud za nejasných okolností utekla. Její návrat v místních vzbuzuje podezření, po celou dobu ji považovali za mrtvou. Bojí se, že svým příchodem probudí čarodějnici, která podle legend straší v okolních lesích. (Forum Film CZ)
Videa (1)
Recenze (190)
Šak ako, v kine som to nedal a dobre som spravil. Film ma niekoľko rovín, čo je v konečnom dôsledku na škodu. V momente, ako náhle treba niečo umelecky odprezentovať, jebneme tam drogy a holé cecky. Mohol to byť parádny krimi horor z nehostinného prostredia stredoslovenskej dediny, skvelé postavy, skvelo zahraté. Dorotka si tam však musela jebnúť svoju psycho suvku a ešte aj na konci popreskakovať rozprávanie. Potenciál to malo, cecky tam boli, zaujať ma to zaujalo čiastočne. Dám ako dám, ale nie som s tým uzmierený. Rozhodne to ale lepšie, ako iné naše počiny. Slabulinké 3 z 5 ()
Jednotlivé scény relativně silné, ale pospojováno je to tak nešikové až to bolí. I když se občas podaří vybudovat atmosféru, strašně rychle je utnuta nebo změněna a tento koncept to celé spíše zabíjí než že by něco přinesl. Snahu o horor s přesahem cením, ale výsledek je nekonzistentní a film téma spíše hledá než by ho nějak hloubkově či podvratně prozkoumával. 40% ()
Určitě je to zajímavé jako doklad kvality toho, co produkuje FAMU a co se financuje z veřejných peněz. V obou případech je zjištění dost tristní. Celý film působí dojmem, jako by někdo hodně neměl rad prostředí, ve kterém vyrostl (asi, nevím) a teď se rozhodl ho vykreslit jako karikaturu kde jsou muži zlí, mají pušky a bijí děti a ženy a taky znásilňují ženy, zatímco ženy jsou čisté a spojené s přírodou a proto jsou čarodějnice. Kromě těch, co žijí s muži, ty jsou týrané a jsou s tím smířene a opravdové ženy vnímají jako čarodějnice. Což by se celé i dalo snést, kdyby ten film mel aspoň scénář a jakž takž zajímavý děj. Hlavní klad díla je, ze jsem ho nemusel platit nedobrovolně já, ale Slováci. ()
Na mystický etno thriller je tam na mňa viac šedivej slovenskej reality, než by bolo vhodné. Možno to tak Nvotová chcela, ale mne to prekáža. Pre tento typ príbehu sa hodí dedina, kde líšky (alebo čo) dávajú dobrú noc, nie Stankovany, cez ktoré ide diaľnica a hlavná železničná tepna krajiny. Prekáža mi aj feministický šovinizmus, ktorý je vo filme cítiť. Celý ten koncept bosoráctva a novopohanstva v kontexte Slovenska pôsobí nevierohodne, Slováci sú síce pobožní, ale nie príliš poverčiví, tak ako je to v Írsku. Možno ak by sa to odohrávalo v Poľsku, kde vládne katolícky fundamentalizmus, bolo by to aspoň šokujúce. Citeľným nedostatkom je aj nezrozumiteľnosť dialógov - postavy si mumlajú popod nos a Slovák sa diví, že nerozumie po slovensky, aj keď mal zo slovenčiny samé jednotky. Keďže nie som nedoslýchavý, apelujem na režisérov, aby to s efektom "prirodzenej vravy" nepreháňali. Nvotovej ale ďakujem za to, že nenatočila ďalší politický thriller, pretože na Slovensku od istého času, zdá sa, nevzniká nič iného. Pre slovenských režisérov je angažovaný politický thriller absolútny kinematografický Olymp. A možno ho točia iba preto, že nevedia komédie, horory a mystiku. Nech žije Nvotová! ()
Na prvý pohľad splnený sen slovenského filmu - Nvotová nachádza skvelý úbežník súčasných trendov v alternatívnom filme (znovuobjavenie folk horroru, Midsommar, The Witch) a špecifiká slovenského vidieku s dlhoročnou literárnou tradíciou (Naturizmus, Švantner, realisti..., Žitkovské bohyne). O to viac zamrzí skĺzanie k interpretačných skratkám, frázovistosti a výmene alegórie za obyčajnú hyperbolu. Výber bosoráckych motívov nevedie k rozvíjaniu, ale iba k hrubému podčiarkovaniu autorkiných téz. Svetlonoc plýtva svojím potenciálom a mení sa na vcelku jendoduchú agitku o patriarcháte a stave slovenského vidieka, no zároveň ostáva zaujímavým (a miestami aspoň vizuálne podareným) pokusom o nadviazanie slovenského filmu na súčasné trendy, interagujúce s miestnymi tradíciami. ()
Galerie (22)
Photo © Forum Film
Zajímavosti (5)
- Film je venovaný zosnulej Monike Potokárovej, pre ktorú bola písaná úloha Miry (Eva Mores). (matthew.17)
- Film podpořil Státní fond kinematografie částkou 10 milionů korun. (SONY_)
- Tereza Nvotová a Barbora Námerová vycházely při tvorbě scénáře mimo jiné z knihy Tatiany Bužekové „Nepriateľ zvnútra: Nadprirodzená hrozba v ľudskej podobe“. (Forum Film CZ)
Reklama