Historický velkofilm je inspirovaný skutečným příběhem jednoho z nejvyhledávanějších hudebních skladatelů druhé poloviny 18. století – Josefa Myslivečka. Zavede diváka do slunné Itálie, kde Mysliveček žil, tvořil, stal se legendou, ale také zemřel v zapomnění. (Pilot Film)

Recenze (269)

FrankSusta

Vskutku mě u českých filmů z jakékoliv (české) doby fascinuje, jak zcela v klidu pracují s ratingem 12+ u věcí do takového kategorie zcela nevhodných. A to všechno proto, že Češi jsou vskutku otrlý národ. Jen se zamyslete, jak to asi bude vypadat v takových USA? Okamžitých 15+, né-li o stupnici výše rovnou na 18+. A to všechno kvůli tomu všemu explicitnímu obsahu, jako jsou sexuální scény (ve kterých vskutku skvělý Karel Roden exceluje) či upadlý nos, či nějaká věštba z nočníku. V takových chvílích celé kino zatajovalo dech a bylo jaksi zaraženo do sedaček. A mě to samozřejmě bavilo... Tož je vskutku vyjímečný český film, už jen proto, že tam mluví skoro 99% času italsky/německy. Už proto, že seznam produkčních společností na začátku filmu trvá představit dvě minuty. Svoji přednominaci (či jak se tomu říká) si vskutku zaslouží (a dost možná by mohl vyhrát). Vojtěch Dyk hraje opravdu dobře, stejně jako zbytek osazení... nejvíce mě ovšem zarazil výkon skvělé Barbari Ronchi, který byl vskutku zarážející a okamžitě vryt do paměti (a tu facku jsem jí tak přál). Tady jediná škoda na tom filmu (která je asi zároveň záměrná, ale občas trochu otravuje) je to, že práce se clonou je občas taková trhaná a nesouvislá (mám na mysli kupříkladu úžasné scény z opery, kdy kamera dělá detail na obličej, však se stále všichni hýbou a je to takový lehce nepřehledný). Jinak se jedná o téměř dokonalý film, u kterého jsem po půl hodině zjistil, že už to vlastně sleduju hodinu a půl. Opravdu to je velice povedené filmové řemeslo, které se z českých parametrů úplně vymyká (a v porovnáním s Janem Žižkou je toto lepší a dokonce tam nějaké peníze vidět jsou, což se legendě nejdražšímu filmu bohužel nepovedlo). A postava krále je z celého filmu asi nejlépe obsazena. 8/10 ()

HonzaBez

Film Petra Václava o pozoruhodném hudebním skladateli druhé poloviny 18. století Josefu Myslivečkovi je výjimečný už tím, kolik prostoru v něm má nádherná hudba tohoto skladatele (ve výjimečné interpretaci souboru Collegium 1704) V tomto směru je film určitě nabitý velkou energií a silnými emocemi. Ve chvílích, kdy film přepne z vyprávění o Myslivečkovi coby autorovi geniální hudby do módu vyprávění o něm coby člověku, těch emocí znatelně ubyde, ale ono to asi pro Petra Václava ani úplně jednoduché nebylo, pokud (třeba jako Forman v Amadeovi) nechtěl jít do roviny čirých spekulací a fabulování. A to on úplně nechtěl (až na spoustu těch sexuálních scén). Místo toho nabízí velmi zajímavý vzhled do sociálního prostředí italské smetánky 18. století (viz scény z divadla, kde se v ložích jí i souloží zatímco se na scéně hraje a zpívá). Autenticita je jednoznačně jeden z hlavních plusů tohoto Václavova počinu a tím, co z něj podle mě dělá nikoliv českým ale světovým filmem. Mimo to nelze opomenout herecký výkon Vojtěcha Dyka v hlavní roli, který doslova "nesleze" z plátna. Divák tak má možnost jej pozorovat jednak v počátcích jeho skladatelské dráhy, která, jak Václav nezastírá, vedla hodně přes "postel" jeho četných obdivovatelek, ale i v časech chmurných, kdy jej stále více trápila jeho nemoc (patrně syfilis). Výborná je v tomto směru úvodní scéna, kdy divák sleduje (za zvuků Myslivečkovy hudby) v krátkém sledu jednak totálně znetvořenou skladatelovu tvář a k tomu mladistvou uhlazenou tvář hlavní Myslivečkovi múzy (sopranistky Cateriny Gabrielli). Mezi povedené momenty určitě patří i scéna s mladým Mozartem, přičemž vůbec nevadí, že se trošku podobá scéně ze zmiňovaného Amadea. Zatímco totiž Formanův Salieri se cítí být Mozartovými improvizačními kousky na jeho skladbu dotčen, Václavům Mysliveček toto přechází se zjevnou velkorysostí. Pokud jde o vztah Mysliveček Mozart, možná mě trošku překvapilo, že se toho do filmu v tomto směru nevešlo o trošku víc (přeci jen o Myslivečkovi toho hodně víme právě díky jejich vzájemné korespondenci s Mozartem). Po druhém shlédnutí snad i proto snižuji z 5 hvězdiček na 4. Hlavně ale proto, že je tu na mě až moc sexuálních scén, které z Myslivečka dělají pěkného proutníka, což si nejsem jistý zda úplně odpovídá realitě. Škoda, že film tak ve vysílání v televizi musel nést upozornění, že není vhodný pro děti do 15 let. ()

Rimsy

Petr Václav nerezignoval na sociální témata ani v prostředí italské smetánky 18. století a předkládá starosvětský, zároveň však unikavý životopis o jedné pozapomenuté osobnosti. Výsledkem je zdařilý, i když v řadě ohledů poněkud neuspokojivý snímek. Více zde. ()

berg.12

Film pro ty, co se rádi ponoří do dobové atmosféry, doprovázené vynikajícím soundtrackem Collegia 1704. Podobnost s Amadeem mohou sugerovat jen ti, co rozeznají, že jsou ve filmu kostýmy a zpívá se opera. Není to film o genialitě, archetypech, vášni či hloubce, ale fragmentovaný vhled do muzikantské kariéry, ve které mezi tucty stejně talentovaných rozhoduje štěstí, známosti a osobní šarm. Abyste si mohli těch pár sezon na výsluní užít, než vás semele historie a syfilis. Oscara fakt ne, ale v našich podmínkách je to unikátní počin. ()

filmfanouch

Il Boemo je film, který patří na velká plátna a nevidět ho v kině by byla škoda. Právě na velkém plátně se definitivně uzavřou pochybnosti o tom, zda Il Boemo nevypadá jako předražený televizní film a utvrdí se, že vznikl film, který si zastoupení České republiky na Oscarech dokáže obhájit. Konkurence je již letos sice silná,  nikdo se ovšem nemusí obávat, že by v rámci výběru zástupce udělali soudruzi z ČR někde chybu.... více zde ()

Zajímavosti (14)

• Petr Václav je také režisérem dokumentu Zpověď zapomenutého (2015), pro který namluvil komentář Karel Roden. Na základě této spolupráce Karel Roden dostal také malou roli v tomto filmu. (NinadeL)