Obsahy(1)
Snímek, který vznikl v česko-francouzské koprodukci společností Negativ, Alegria, České televize a ARTE, je uceleným životním portrétem jednoho z předních českých režisérů Miloše Formana, sumarizuje jeho životní cestu, na níž se prolíná přízeň s ranami osudu, osobní pátrání i tápání. Snímek je koláží často neviděných soukromých oficiálních archivů i autobiografického vzpomínání, které namluvil režisérův syn Petr. (Negativ Film Productions)
(více)Videa (1)
Recenze (85)
Mega osobnost Miloše Formana bych mohl poslouchat celé hodiny, celé dny. Neskutečně silné osudy a srdce na pravém místě. Dokument je výborně sestříhaný, doplněný záběry z natáčení jeho filmů jak u nás, tak v Americe, spoustou archivních záběrů z Formanových soukromých videí a obsahově nabitý informacemi, které leckrát už zazněly jinde, ale o to tady nejde. Jako ukázka charakteru Miloše Formana je to skvěle odvedená práce. Pár jeho vzpomínek v dokumentu namluvil Milošův syn Petr. ()
Pro někoho, kdo neví o Formanovi vůbec nic, může být tento film dobrým úvodem k životu a dílu, ale z širšího hlediska (tj. bez nějakého obecného přínosu, objevnosti atd.) je to neúspěch a zklamání. Paní Třeštíková se spokojila s pouhou rekapitulací bez nějaké hlubší reflexe nebo snahy říct něco ještě nevyřčeného (k čemuž lákal slibný název s konfliktní předložkou "versus", který se ale ukázal být jen pouhou neobsažnou referencí na mnohem zajímavější dokument Chytilová vs. Forman). Výsledkem je tedy pouhý sestřih známých záběrů; výsledkem je kompilace, v níž mluví jen Forman (ať už sám nebo prostřednictvím textu čteného jeho synem, což je navíc paradoxní vzhledem k úvodní poznámce, že se Forman nerad soustředí sám na sebe) a na jejímž vzniku mají největší podíl již zmíněná Chytilová, Vojtěch Jasný a další primární autoři, bez nichž by Třeštíková neměla co stříhat. Paní Třeštíkové se sice podařilo vytvořit poměrně ucelený kompilát, který drží tvar a sám o sobě dal jistě hodně práce, ale nejsem si vůbec jistý, jestli takto vynaložené úsilí stálo za to. A vlastně i ti, kdo o Formanovi neví vůbec nic, budou tímto filmem ochuzeni, či dokonce oklamáni, protože Formanův život se zde omezuje rokem 1996: I když některé filmy byly doslova odbyty alespoň kratičkou zmínkou (Ragtime), Muž na Měsíci a Goyovy přízraky byly vynechány úplně (a stejně byla ignorována Dobře placená procházka). Tím se vlastně jen zvýraznila bezradnost závislosti na práci předchozích dokumentaristů a odsoudilo tento dokument k bezvýznamnosti. ()
Měl kufr a střídal rodiny příbuzných. Komunismus zapříčinil, že velká režisérská jména a velcí intelektuálové nesměli točit, a tak je nechali s těmi studentíky z FAMU, ať si tam společně plkají. A to byla naopak výhra. Forman trpěl při sledování filmů plných z prstu vycucaných nesmyslů, chtěl ukazovat skutečný svět a reálné postavy. Čelní představitelka české dokumentaristiky si odskočila od tradičních časosběrných dokumentů a pokusila se o jednom z největších Čechů 20. století říct něco nového. Velký vypravěč s minimem režijních přešlapů se střídá s hlasem svého syna Petra (který mi přišel takový nemastný neslaný), dostaneme se do množství situací, všedních i stěžejních momentů Formanovy kariéry, vesměs jde ale o po sobě jdoucí montáž s několika sympatickými zajímavostmi. Takové tradiční poslepování všeho možného… Nějaká snaha o ozvláštnění či kreativitu tak chybí, ale nijak mi to ale u tvůrce neustále sžíraného pochybnostmi nevadilo. Navíc do hloubky se místy přeci jen dostaneme, třeba při Formanově samotě v hotelu Chelsea či při návratu do vlasti při natáčení legendárního Amadea. Škoda opomenutí nejnovějších filmů. ()
S dokumentom o Milošovi Formanovi som bol veľmi spokojný. Nie je nudný, ale tiež neobsahuje nič bombastické. Plynie si takým príjemným tempom a dokumentuje život a tvorbu tohto najväčšieho českého filmového režiséra. Páčila sa mi snaha tvorcov nájsť leitmotív, ktorý Formana hnal dopredu. Rovnako zaujímavé bolo aj odhaľovanie momentov, kedy sa zo zdanlivého konca dovtedajšieho života a tvorby dokázal vymaniť. Dokument ani zďaleka nie je komplexný a úplný, ale vôbec mi to neprekážalo, aby som si ho užil. ()
Definitivním vítězstvím tvůrců dokumentu je fakt, že do dokumentu dokázali zakomponovat názory slavných režiséru na maestra Formana, který český/československý film ve světě pozvedl o tři patra blíže k Olympu. Dokumentu nelze formálně nic vytknout, tedy možná vyjma Formanova sexuálního života, který vyprodukoval několik párů dvojčat. 80 % ()
Reklama