Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mladičká Anka odjíždí ze Slovenska pracovat jako služka do panského domu v Praze. Toto třpytivé velkoměsto rakousko-uherské monarchie v sobě skrývá nadpozemský život, který ale Anka nikdy neokusí. Místo toho ji čeká služba v domě vysoce postaveného státního úředníka a jeho rodiny. Atraktivní barevné salóny ostře kontrastují se špeluňkami, ve kterých den za dnem přežívá neviditelný personál. Anka sleduje vznešený svět, ve kterém je jejím úkolem prát špinavé prádlo a vynášet ranní moč. Ale ani na druhé straně žebříčku není svět růžový. Jeho hlavní představitelku Resi, dceru pána domu, s Ankou spojuje jen společný rok narození. Resi sotva přestala být dítětem a už se ocitá v kolotoči společenských norem. Dohodnutá svatba s „dobrou partií” měla být vysvobozením ze zlaté klece, ale realita manželského soužití není taková, jak si ji Resi představovala. Anka a Resi, dvě stejně staré dívky z opačných pólů společnosti v sobě najdou spřízněné duše. Stanou se nejlepšími kamarádkami, milenkami a jsou si vzájemně jediným světlým bodem v přísně vytyčených hranicích společensky akceptovatelných norem v období 1. světové války a skomírající rakousko-uherské monarchie. (Cinemart)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (109)

salalala 

všechny recenze uživatele

Na zdejší poměry solidní historické drama, které jde trochu jinou cestou, což je třeba ocenit i přes veškeré neduhy. Marianě Čengel Solčanské se podařilo vystihnout dobovou atmosféru, která funguje po celou dobu a dokreslují ji nenápadná, ale zcela přesná výprava a slušné kostýmy, které sice nejsou nijak velkolepé, ale povětšinou výrazné. Taktéž některé záběry jsou opravdu krásné, za což ale můžou i efektně zvolené pražské lokace. Největší devízou autorky ale je precizní zachycení běžného života své doby, v níž se na pozadí velkých dějin odehrávalo spousty osobních příběhů, na které ale dějinné události měly mnohdy drtivý dopad, sympatické je, že se nebojí otevírat ani netradiční témata v podobě nechtěného těhotenství, těžkého údělu žen a existující homosexuality. Pozitivem budiž i obsazení klíčových rolí ne tak známými tvářemi, protože Dana Droppová a Radka Caldová jsou výborné, i zbytek odvádí velmi dobrou práci a k nikomu z nich nelze mít větších výtek. O to větší je škoda, že po příběhové stránce snímek tolik nefunguje, protože zejména vztah dvou hlavních postav vznikne z ničeho nic a u některých zásadních momentů (jako třeba právě lesbický vztah) jde jen těžko věřit tomu, že by je všichni jen tak přešli, vůbec neřešili a pro žádnou z účastnic z něj nic neplynulo. Taktéž osud některých postav je nedořečený a nechává diváka v nejistotě. Služka nicméně rozhodně není špatný film a je dost sympatickým pokusem o poctivé drama, selhává ale po příběhové stránce a absencí jakýchkoli výrazných scén. 60 % ()

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele

Možno keby to malo lepšieho zvukára, nemusel by som si polku dialógov v celom filme domýšľať, boha jeho! Lesbo romanca je dríst, lebo pokiaľ mladá kurva mala takéto chúťky už dávno, skúšala by to na každú a určite by sa chytili niektoré skôr, nie až blbá dedinčanka z slovenskej rite. Aristokratská rodina v Prahe bola super, ich život bol veľmi fajn, škoda len, že sa človek neskôr dozvie, že v knihe to bola Viedeň, čo by dáva zmysel. A celý dej je vlastne len balast okolo lgbt agitky snaha podsúvať, žej to v pohode a prirodzené. Výraz Mauréry v kúpeľni hovoril za všetko. Len za cecky. 1 z 5 ()

Reklama

fabecc1222 

všechny recenze uživatele

Chápu, že vzhledem k tomu, kolik se na Slovensku točí filmů, je zázrak najít někoho, jako je paní režisérka Solčanská, která je schopna vyprodukovat větší množství filmů, ale je třeba si přiznat, že ona prostě není dobrá režisérka a ještě se jí nepodařilo natočit aspoň nadprůměrný film. Ani Služka z její tvorby nijak nevybočuje. Postupem času vše sklouzne k poměrně lacinné červené knihovně, která nemá nic moc co nabídnout, kromě všudypřítomné sázky na ženskou kartu a místy přehnaně nereálný dobový feminismus. Přitom z námětu šlo vytřískat velmi zajímavé dobové drama. Neznám knihu, tak nevím, jak moc je jí film ovlivněn, ale je tu prostě cítit režijní ruka ženské režisérky a očekávám, že kniha na tom bude podobně. Podobně jako u jiných projektů paní režisérky, i tady umí prodat fajn vizuál, či v tomto případě i dobové kostýmy a interiéry, ale práce s gradací děje či napsáním zajímavých postav jí pořád nejde. ()

Arsenal83 odpad!

všechny recenze uživatele

Lesbo smutno dráma, ach jaj či len jediná slzička vyšla! Fajn kostýmy a akože dobová atmosféra, ale najviac trefný je názov. Slúžka. Presne tak. V rámci filmu ich je niekoľko, vlastne celá halda. Lasicová, čo ťaží len z mena, sa potrebuje uplatniť, tak čo napíše? Niečo o LGBT, lebo to je trendy a in. Takže áno, slúžka. Slúžka systému. Solčanská ako réžia, to obsadíš hneď, veď tá je slúžkou systému už od začiatku kariéry. Inak by vlastne ani žiadna kariéra nebola. No a tie "herečky". Prepánajána, má ta Kerekes vôbec súdnosť? To jej vôbec nevadí, že v každom filme je len za handru, za slúžku akéhokoľvek scenára, v rámci ktoré sa musí vyzliekať, ukazovať kozy, nechať sa po nich chmatať, nechať sa furt iným chlapom jebať? Tomu ona hovorí herecký výkon? Nikdy žiadny neukázala. Podobne je to aj s inými slúžkami a tá hlavná dostala svoju rolu len pre atribúty už spomenuté: budeš sa lesbiť, ukážeš všetko? Tak šup ťa do hlavnej roly, nech máš na splátku hypotéky. Takže áno, Slúžka je trefný názov. Len mal byť v pluráli. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Nečekaně příjemné překvapení v nabídce Netflixu, které mě nadchlo jak zobrazením některých aspektů, které dobové filmy obvykle přehlížejí (defekace a vynášení nočníku, menstruační krev, široce rozšířený c. k. multilingvismus, atd.), tak hereckým obsazením a povedeným soundtrackem. Navzdory tomu, že to má skoro 2 hodiny, mě to dějově strašně bavilo, a byl jsem překvapený, jakým směrem se to postupně vydalo (o zápletce jsem předem nic nevěděl, což je můj preferovaný přístup k většině filmů) - začíná to jako Anna Proletářka, ale brzy se to přehoupne do jiné roviny, která například může vzdáleně připomenout Deník komorné, a celé to ústí v překvapivý závěr, který mě zarazil informací, že titulní postava měla skutečný předobraz, což opět snímku jen dodává na zajímavosti. Místy slabší dialogy (např. o politice mezi mužskými postavami) sice asi nezapřou, že knižní předloha Lasicové pravděpodobně nebude žádné veledílo (alespoň soudě dle kritických čtenářských ohlasů, co jsem tak letmo koukal), ale stejně si nevybavuji, kdy mě nějaký domácí film tak moc bavil tím, jak z ohraných kulis dokázal vytvořit něco, co působí tak svěžím a invenčním dojmem. ()

Galerie (48)

Zajímavosti (19)

  • Film vznikal takmer 10 rokov, o čom Simona Bago Móciková povedala: "V našich podmienkach sú umelci aj producenti zvyknutí na dlhé doby vzniku filmov, hoci v priemere je to možno 4-5 rokov, nie 10. Európska kinematografia je závislá od dotácií z rôznych fondov a iných inštitúcii, rozhodovanie o „priklepnutí” financovania zvykne trvať aj niekoľko mesiacov a nie vždy grant dostanete, čo vás vráti o krok či dva späť. Pri medzinárodných koprodukciách je s každou zapojenou krajinou toto riziko ešte vyššie." (Arsenal83)
  • Zuzana Mauréry o filme: „Film sa mi veľmi páčil, hlavne z obrazového hľadiska. Je to pekný film. Podľa mňa všetci dobre hráme, všetci sme veľmi dobre vybratí. Jednotlivé emócie muža v rodine, ženy v rodine, dcéry v rodine, slúžok, ktoré sú tiež niekoho dcéry, ich vnútorný život bol pekne vyobrazený. Bolo to také, ako to žijeme aj my, film ukázal, že sú rodové hranice, čo treba splniť, ako sa to patrí, a tragédie plynúce zo zošnurovanej doby.“ (Arsenal83)

Související novinky

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

13. ročník cen Slnko v sieti ovládl Invalida

26.04.2024

V pátek 26. dubna 2024 se v bratislavské budově Slovenského rozhlasu uskutečnil 13. ročník předávání slovenských národních filmových cen Slnko v sieti, na nichž byly oceněny výrazné počiny a tvůrčí… (více)

Reklama

Reklama