Hrdina

• Írán Ghahreman (více)

Rahim je ve vězení kvůli dluhu, který nebyl schopen splatit. Během dvoudenní propustky na svobodu se snaží přesvědčit svého věřitele, aby odvolal svou žalobu na zaplacení části dlužné částky. Věci však nejdou podle plánu… (Pilot Film)

Recenze (29)

Willy Kufalt

Samotný námět a scénář otevírají zajímavé téma, film má určitě skvělou kameru, hlavní herec je od pohledu sympatický, náhled do reálií současného Íránu asi dost věrohodný... těch kladů pro 3 hvězdičky bych našel víc, ale abych je sám úpřimně dokázal filmu věnovat, to by mě nesměl z velké části naprosto nezaujatě, tak příšerně nudit. A nezachrání to ani těch pár momentů, kde se chvílemi rýsovala společenská výpověď, chvílemi zas náběh na psychologický portrét vězně, toužícího po lepším životě, ale věčně se topícího v průšvizích, protože ani v tomto směru zpracování na víc, než lepší průměr nevydá. Příběh s množstvím zvratů kolem jednoho případu fingovaně nalezené tašky se tu ve dvou hodinách neskutečně vleče a ve výsledku jsem v něm navrch necítil ani trochu emocionální zaangažovanosti ze strany režiséra, ani pořádnou atmosféru a psychologie postav zřejmě hodně pokulhává, pokud jejich jednání jako divák nedokážu pochopit. Mrzí mě to, ale Farhadiho Hrdina je mým prvním výrazným zklamáním po asi 20 fascinujících, skvělých či minimálně pozoruhodných zážitcích z íránské kinematografie a bohužel z mého pohledu neobsahuje ani desetinu té osobitosti, kterou mě starší íránské filmy vždy tolik upoutávaly. Prakticky jde o naprosto tuctový a zaměnitelný festivalový film současnosti, u nichž mám někdy ten nešťastně absurdní pocit, že čím táhlejší tempo a čím delší stopáž, tím větší šance k úspěchu a získání cen. [50%] ()

jakeer

Človek by sa aj štvorhviezdičkovo bavil, len by sa na tento blízkovýchodný počin nesmel pozerať západniarskou prizmou elementárnej logiky. Nepoznám iránske reálie či právny systém, v našej spoločnosti by však takýto príbeh zrejme nevznikol. Budem veriť, že tamojšia spoločnosť je vyobrazená verne. V porovnaní s našim západným svetom tu je jediný spoločný menovateľ - priam až zúfalý boj o verejnú mienku. V scenári mi vadili oslie mostíky . ako napríklad (spoiler), keď celý hrdinský príbeh hlavného hrdinu padol na tom, že jeho frajerka zahrala ženu, ktorej mal vrátiť zlaté mince. Aj absolútny blbec (čo hlavný hrdina zďaleka nebol) by musel vidieť, že to je plán vopred odsúdený na poriadny prúser. Mnohé dejové linky ostali neuzavreté (a to doslova, nie že divák si ma domyslieť), ako napríklad, že kto na "hrdinu" stále donášal a kto spískal hlavný spor: hrdina alebo veriteľ. Inak sa mi film páčil, postavy a ich konanie boli autentické a uveriteľné a celkom rozumiem, čo chceli tvorcovia tým celým povedať. ()

ScarPoul

Po Rozchode asi najsilnejší Farhadi. Na jednu stranu sa stále drží svojich typických tém, len tentoraz necháva hlavného hrdinu prechádzať jedným prúserom za druhým. Klamstvá a polopravdy, nešťastie a túžba pomôcť a zároveň udržať si tvár sa tu miesia s ľudskou malosťou. Poctivý to nie je tak úplne nikto. Každý si melie to svoje. Niektorí to robia sofistikovane. Niektorí nie. Niektorých ženú pozitívne motivácie, iných nie. Tento Farhadiho svet je nepríjemný. Nie je v ňom veľa dobrého a keď sa aj na chvíľu to dobré zjaví, tak len aby ukázalo hrdinom, čo ešte všetko môžu stratiť. Amir Jadidi je vo svojej úlohe presvedčivý. Dakedy ho máte chuť preplieskať. Na druhú stranu jeho motiváciám rozumiete. Nech už sa akokoľvek počas príbehu menia. Finále a jeho úsmev sú potom poslednou povestnou ranou voči divákovi, ktorý predsa len trošku dúfal v iný koniec. Farhadi je emočný mág. A som mu za to vďačný. Táto odvrátená strana Blízkeho východu má s tým našim svetom spoločného omnoho viac, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. ()

Marigold

Nikdo nelže, a přesto nikdo neříká pravdu. Neuvěřitelně propracovaný scénář, detailní režie, fenomenální Amir Jadidi v hlavní roli člověka, který se zachová až příliš lidsky a tím se stane obyčejným hrdinou menším než život. Bohužel takoví obvykle špatně končí. Nejlepší Farhadiho film za deset let. Na emocionální punch Rozchodu už možná Íránec nikdy nedosáhne, ale pořád má slušnou páru. ()

zette

Ten pribeh neni spatny. Urcite sije do dnesnich iranskych neduhu, minimalne z pohledu tamni byrokracie. Je fajn videt novy film, ktery odkryva realie dnesniho Iranu. Ale dejove se to tahne neskutecne. Herecke vykony dobre, ale nicim vyjimecne. Tady zaokrouhlim smerem dolu... Videno v ostravskem Minukine, deset divaku. ()

• Začátkem listopadu 2021 podal Asghar Farhádí u teheránského soudu pro kulturu a média trestní oznámení, v němž Azadeh Masihzadeh obvinil z pomluvy a šíření dezinformací. Masihzadeh podala 30. listopadu 2021 protižalobu, v níž Farhadiho obvinila z plagiátorství, krádeže duševního vlastnictví a nelegitimního zisku podvodem nebo zneužitím výsad. V lednu 2022 podal Farhadi další stížnost, v níž Masihzadeh obvinil z pomluvy a dezinformace, a to v souvislosti s tvrzením, že byl k podpisu prohlášení donucen. Masihzadeh tvrdila, že příběh objevila sama a že v té době o něm celostátní média neinformovala, zatímco Farhadiho právník tvrdil, že o příběhu již média informovala. Vedoucí dílny sdělil médiím, že sdílí Masihzadeh vzpomínku. Na podporu Masihzadeh u soudu vypovídal také její spolužák, který se workshopu zúčastnil, zatímco někteří další studenti podepsali prohlášení na podporu Farhadiho, v němž obvinění popřeli. Masihzadeh hrozil až jeden rok vězení nebo 74 ran bičem, ačkoli tělesné tresty jsou u prvopachatelů vzácné a vězení se lze vyhnout zaplacením pokuty. (classic)
  • Koncem roku 2020 se Azadeh Masihzadeh dozvěděla, že Asghar Farhádí natáčí film v Šírázu, a marně se ho snažila ve městě kontaktovat. Když se Masihzadeh dozvěděla o ději filmu Hrdina, když bylo oznámeno, že se bude soutěžit v Cannes, vyslala pět lidí, aby film v Cannes zhlédli a podali o něm zprávu. Na základě jejich hlášení odhadla podobnost na 70 % a podobnosti, kterých si všimli, začala zveřejňovat na Instagramu pod hashtagem #a_hero. (classic)
  • Azadeh Masihzadeh našla 56 podobností mezi svým filmem All Winners, All Losers (2019) a filmem Hrdina, z nichž 49 nebylo v tisku uvedeno, například původní majitelka peněz objeví oznámení v bance, její manžel o ztrátě peněz neví a vězeňský personál se k Shokrímu chová lépe poté, co peníze vrátí. (classic)