Reklama

Reklama

Avatar: Legenda o Aangovi

(seriál)
  • USA Avatar: The Last Airbender
Trailer 2
Akční / Dobrodružný / Fantasy / Mysteriózní / Komedie
USA, (2024–2025), 15 h 16 min (Minutáž: 47–64 min)

Tvůrci:

Albert Kim

Hrají:

Gordon Cormier, Kiawentiio, Ian Ousley, Dallas Liu, Paul Sun-Hyung Lee, Ken Leung, Daniel Dae Kim, Tamlyn Tomita, Yvonne Chapman, Elizabeth Yu, James Sie (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(16)

Obsahy(1)

Mladík zvaný Avatar musí ovládnout čtyři živly, aby zachránil svět, který se zmítá ve válce. A taky porazil kruté nepřátele, kteří ho chtějí za každou cenu zastavit. (Netflix)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (88)

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Neviděl jsem (dosud) původní animovaný seriál, ani pozdější Shyamalanův remake, nicméně jsem za to rád, protože jsem neměl tendenci nijak porovnávat s předchozími projekty a zároveň jsem nebyl dopředu obeznámen s příběhem. Aktuální verze má celkem pozvolný rozjezd, od poloviny však seriál nabírá na otáčkách a zastaví se až v samotném závěru první série. I přes "children friendly" pojetí (snad tedy až na poslední díl) mě dokázala dobrodružství Aanga a jeho přátel vskutku napnout, ale i pobavit - a místy i dojmout. Chválím zdařilé technické zpracování, které je na úrovni vysokorozpočtových kinofilmů, jelikož byla radost pohledět na rozličné scenérie, souboje živlů a různá stvoření - v tomto směru mě nejvíce bavila epizoda s démonicky mnohotvárným Kohem, pomrkávajícím po Miyazakiho "Bezpáteřníkovi". Herecké obsazení bylo veskrze dobře zvolené, byť by se našly z mé strany nějaké výtky, nicméně představitel hlavní postavy Aanga je fakt sympaťák - a to se počítá. Doufám, že se dočkáme v budoucnu druhé série, k níž se na konci té první lákavě "rozhořela" vrátka. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Avatar: Legenda o Aangovi je vnímán jako jeden z nejoblíbenějších animovaných seriálů nejen 21. století, ale také jako projekt, který představil jeden z nejzajímavějších fantasy světů za poslední dekády. Ze světa Avatar: The Last Airbender se stala populární franšíza, původní seriál se dočkal tři sérií a pokračování v podobě seriálu Legenda Korry, mluví se o dalším seriálu a dojde minimálně na tři celovečerní filmy, které známý svět rozšíří. A s tímto světem se někteří pokusili pracovat v hraném médiu. Pro výraznou většinu byla bohužel filmová adaptace v režii M. Night Shyamalana horkou sprchou, která rychle zazdila jakékoliv šance na realizaci zbytku filmové trilogie. Jenže bylo jasné, že se někdo časem pokusí o reparát. Ani ne rok po globálním úspěchu hraného One Piece tak u Netflixu vzniká další hraná adaptace populárního animovaného seriálu. A vzniká něco, co už teď některé fandy původního seriálu výrazně dvakrát nepotěšilo. Nicméně.... Nikdy není příliš jednoduché přenášet něco, co funguje v animovaném médiu, do hrané podoby. Svět animace má ostatně víceméně neomezená pravidla a předvádí akce, které by v hraném médiu jen tak možné nebyly (stačí si vzpomenout na schopnosti Džina v Aladinovi z roku 1992). Když se někdo většinou snaží převést, něco co funguje v rámci animovaného seriálu a snaží se přitom maximálně dodržet nějakou stylizaci a vizuální podobu, je nutné k tomu přistupovat citlivě, aby výsledek neevokoval přinejlepším snaživý cosplay. Tvůrci hraného One Piece tyto úskalí jistě velmi dobře znají, výsledek byl poté všeobecně přijat pozitivně. Hraný Avatar: Legenda o Aangovi se ovšem vždy musl vydat trochu jinou cestou. Především krapet dospělejší cestou. Opět nutně neplatí, že je původní Avatar: Legenda o Aangovi seriálem pouze pro dětské diváky. Na to pracuje s několika komplexními tématy - válka, genocida, kolonizace, diskriminace pohlaví a filozofické úvahy nad smyslem existence. Pořád je to ovšem do velké míry seriál pro děti, který sázel sem tam na groteskní humor a především stylizaci, bylo ovšem jisté, že se hraný seriál musí vydat jinou cestou. Za pochodu mu nechybí humor a nejedno vtipné pomrkávání na původní seriál (zelí!), přeci jen ovšem k látce přistupuje krapet vyspěleji a nepostrádá několik stěžejních ingrediencí, které původní seriál udělaly tou ikonickou záležitostí, kterou je pro mnohé dnes. 1. série hraného seriálu je adaptací 1. série animovaného seriálu, která nese označení Kniha první: Voda. Voda má celkem 20 epizod, Netflix jich přitom realizoval pouze 8. Výsledkem je tak fakt, že se na některé detaily z 1. série animovaného seriálu nedochází, několik původních epizod 1. série animáku je vměstnáno do sebe a dojde navíc i k čerpání z navazujících dvou sérií Země a Oheň. Dává to smysl, protože tvůrci přesně vědí, kterým směrem bude cesta seriálu směřovat a jak do sebe jednotlivé elementy původního seriálu přesně zapadají. S tím to pochopitelně obnáší i výraznou várku dramaturgických zásahů. Některé jsou cestou k lepšímu (humor z původního seriálu by sem jednoduše nepasoval), někdy k horšímu (Bumi!).  Na hrané Legendě o Aangovi pracoval tým 4 režisérů, kdy každý z nich stal za dvojicí epizod - Michael Goi, Jabbar Raisani, Roseanne Liang a Jet Wilkinson. Tato čtveřice dohromady vytvořila fajn pokus o něco, co by mělo skutečně evokovat ten milovaný svět, který původní Legenda o Aangovi představila. Mínus pochopitelně spočívá v tom, že animace pořád nevyhnutelně svádí k větším možnostem v rámci kreativity. Na druhou stranu se ovšem musí nechat, že minimálně několikrát se ukazuje, že tvůrci hraného seriálu umí dost možná i krapet více porozumět postavám respektive zvládají budovat příběh v novém kabátu tak, aby uspokojivě budoval právě ty silné vztahy z původního seriálu. Je tak nutná dokonalá chemie tří hlavních postav (o tom jistě ví své Wilkinson skrze režii seriálu Percy Jackson a Olympané), je důležité smyslupně pracovat s postavou Sokky v podání Iana Ousleyho, která musí ubrat na svém prapůvodním sexismu a přesto skrze něj budovat arch o úctě k ženskému pohlaví, především je ovšem nutné budovat vzájemný vztah dvou nejlepších postav původního seriálu - Zuka a jeho strýce Iroha. Národ ohně je už ve 20 minut dlouhé expozici prvního dílu zobrazen jako výrazné zlo, síla původního seriálu ovšem pořád tkví též v tom, že se na svět tohoto národa dívá pohledem, který není nutně černobílý. Daniel Dae Kim, který zde hraje hlavního záporáka Ozaie, ostatně prohlásil, že se svou roli rozhodl nepojmout jako Imperátora, ale mnohem tragičtějšího Dartha Vadera. Kim dělá radost, už pouhou dikcí zvládá evokovat Marka Hamilla (když už jsme u těch Star Wars), který Ozaie namluvil v původním seriálu. Když už je ovšem nutné poukazovat na tragické charaktery ve světě ohně, jsou tu Zuko v podání Dallase Liua a Iroh v podání Paula Sun-Hyunga Lee. Dvě nejnosnější postavy původního seriálu jsou nejvýraznější charaktery i v tomto provedení, výkon Leeho je poté po herecké stránce ten nejsilnější. Pouhými gesty totiž zvládá podat truchlení svého Iroha, který v Zukovi vidí svého syna a nevahá nad ním držet ochranou ruku. Motivace Zuka poté zvládá seriál podávat ještě zajímavěji, jeden z nejzajímavějších antihrdinů má tak v podání Liue rozevřen potenciál pro budoucna. Casting ústřední trojice poté nějak zvlášť nepřekáží, i když se o nikom z nich nedá říci, že by podával ten nejvýraznější výkon. Na tu jsou tu jiní (André Sogliuzzo je jako Bumi úmyslně doveden k podobě Bumiho ze seriálu a je to úsměvné). Právě díky nejrůznějším pomrkáváním ke stylizaci původního seriálu zůstává výsledek zábavný, stejně tak je skutečně za pochodu vidět dospělejší přístup. Tempo je chvílemi neukázněné, je to ovšem pořád neduh toho, že má hraný seriál oproti animované předloze zredukovaný počet epizod. A dramaturgický výsledek by díky tomu mohl rozhodně dopadnout mnohem hůř. Seriál má působivou choreografii akčních scén, zvládá scény, které zobrazují schopnosti ústředních postav, realizovat v zajímavě a vizuálně uspokojivé podobě, je vidět, že se moc nešetřilo a třeba město Omashu vypadá skvěle. Tvůrcům nechybí kreativita, ústupky, které mají v kontrastu s předlohou smysl, například představení Azuly v podání Elizabeth Yu je provedeno na jedničku, protože nový úvod této postavy naprosto sedí k její nevyzpytatelné povaze a ukazuje, že s ní Yu do budoucna nebude mít problém. Smysl ostatně rázem dává i postupné zapojování flashbacků, které vždy mají nějaký smysl, upevňuji témata animované předlohy i hrané adaptace - přátelství a lásku. Z hraného seriálu dýchá ten komplexní svět, který není vůbec černobílý, za pochodu se vykupuje mnoho hříchů, které nadělala adaptace M. Night Shyamalana (pokud je tedy skutečně po specifické publikum tak těžké je překousnout), přesto se dost možná nikdy úplně nevyjeví pocit, že by se měl kdykoliv představit zajímavější svět, než ten, který může dodat již známá animovaná podoba. Hrané médium má totiž pořád své hranice respektive hranice fantazie. Hraný seriál Avatar: Legenda o Aangovi se tak může jevit jako ideální kompromis. V mnoha ohledech se tu zachovává věrnost k původní předloze, paradoxně projekt opustili tvůrci původního seriálu, Michael Dante DiMartino a Bryan Konietzko, kvůli faktu, že se chtěli více vzdálit od původního seriálu, kdy Netflix preferoval věrnou adaptaci. Ta poté ostatně dorazí, skutečně se v závěru uzavírá 1. kniha Vody a zároveň je finále s princeznou Yue tak emocionálně silné, jak by mělo být (Amber Midthunder je po Predátor: Kořist oficiálně výrazný herecký objev). Daří se hranému seriálu přitom napodobit kouzlo původního seriálu? V jistém ohledu pořád jen tak napůl. Do velké míry šlo ovšem pořád tak trochu o předem prohranou soutěž. Hraný seriál nicméně zvládá vykoupit pochybnosti, které vybudovala filmová adaptace M. Night Shyamalana. Svět, ve kterém Aang kráčí vstříc svému osudu, může bez větších problémů fungovat i v hraném médiu, na to jde pořád o svět více nežli dostatečně zajímavý. Tvůrci se s obtížným úkolem poprali se ctí a výsledkem je minimálně fajn start seriálu. Ne bezchybný, který by chvílemi neevokoval pocit, že by měl svět Avatara snad ožít až v podobě chystaných celovečerních animáků a údajně i dalšího seriálu. Zároveň v něm je ovšem dostatek kompromisů dramaturgických ústupků a zároveň tvůrčích invencí, že výsledek funguje. A to někdy tak nějak stačí. I díky velké sledovanosti je tak jisté, že se tento seriál ještě vrátí. A adaptace knih Země a Oheň by díky 1. sérii alespoň nemusela brutálně bolet. Původní Avatar: Legenda o Aangovi je již tak kultovní záležitost, že pro mnohé budou pokusy o to převést kouzlo původní animované pecky do hrané podoby jistým trnem v oku. Animovaný seriál přitom nejde vnímat jako absolutní výhru, přesto v mnoha ohledech zároveň o slušně odehraný zápas, kde do velké míry rozhoduje skóre na body. A pozitivních se jich za celých 8 epizod najde více nežli dost. Nechybí přitom úlomky, které stojí za vylepšení, tvůrci se ovšem minimálně slušně porvali s výzvou a zvládli si obhájit fakt, že by mělo dojít minimálně na dodělání dvou zbylých knih (a v případě pokračujícího úspěchu nejspíš nevyhnutelně i na hranou Legendu Korry). Tvůrčí tým s Albertem Kimem si u nejednoho vybudoval zvědavost. Nyní si jistě u některých vybudoval pozornost....   PS: Když už něco nutně vyčítat filmové adaptaci M. Night Shyamalana, mělo by to být zacházení s Appou a Momou. This show is giving my boys justice! () (méně) (více)

Reklama

Myslivir 

všechny recenze uživatele

Tak Netflix chce starší a dospělejší diváky? Fajn. Ale nehodlám se teda držet zpátky a odpouštět přešlapy, které bych jako mladší a s méně vyvinutým kritickým uvažováním odpouštěl původní animované verzi. Netflix verze má jediný štěstí, že slepé odmítání a nenávist jsou proti myšlenkám, jimiž by Iroh chtěl, aby se lidé řídili. Myšlenkám, které jako jediné Netflix potencionálně nezmrví, jelikož skoro všechny ostatní ústřední myšlenky předlohy zdá se buď nepochopil, nebo se rozhodl z nějakého důvodu vyškrtnout. Třeba negativní rysy hlavních postav - zcela jasně měly sloužit charakterovému vývoji a ponaučení, ale tvůrci je vyřadili. Asi jim přišlo, že by tím zdržovali děj (Aangovo odbíhání od hlavního úkolu) a že by dávali dětem špatný vzor (Sokkův sexismus), jelikož hrdinové přece nesmí být nedokonalí. A přitom na děti “černobíle” vnímající svět seriál nemíří. Vidíte ten paradox? Tímto vnitřním protiřečením si je seriál prolezlý celý: některé linky, mnohdy z naprosto odlišných epizod, nesmyslně splácává dohromady, a přitom má zjevně čas na zcela vlastní originální linky. Zejména snaha polidštit Azulu, čímž jí jako jednomu z antagonistů předlohy odebírá jeden z rozměrů děsivosti. Samozřejmě, některé změny nejsou nutně na škodu - ostatně dobrá adaptace nějaké změny dělat musí. Kupříkladu posunout centrální hrozbu celého příběhu časově na neurčito kvůli dospívání herců mimo natáčení se jeví jako logický krok, jenže jeho implementace působí dosti neohrabaně. Podobných změn (např. předčasná odhalení dramatických zvratů) evidentně přibývalo, což nakonec vyústilo v odchod tvůrců původního seriálu z tvůrčího týmu. To jsem vnímal jako první z mnoha varovných znamení, přičemž i téměř všechna další se bohužel naplnila. Skoro si až připadám, že jsem viděl jiný seriál než ostatní, kteří na něm chválí mimojiné třeba CGI. Jenže to je mnohdy vysloveně obludné: sledovat při létání nebo blbé jízdě kajakem jasně viditelný green screen fakt bolí; ovládání ohně je často zahaleno kouřem (aby asi nebylo pořádně vidět); a nepěkné digitální pozadí nahrazující fantaskní přírodu kamera pro jistotu v 90 % záběrů zabluruje, čímž figury vizuálně vytrhává z obrazové celistvosti rámu. Velká část záběrů tak působí na poměry takovéto druhu produkce až podezřele béčkově, což zabíjí i většinu akčních scén. V nich nemá žádná složitější bojová choreografie šanci vyniknout, jelikož ji naprosto rozkrájí rapidní střih nebo tempo akce ničící rozstříhání úderů na záběry a protizáběry. No a protože pro mě celé toto dílo nezachraňuje ani příběh a scénář, ani audiovizuál, patrně ho před ještě nižším hodnocením chrání nostalgie (kterou ze mě chtějí vymačkat použitím Leaves from the Vine) a respekt k lidem, jež se na seriálu podíleli z lásky k předloze, a ne s vidinou kreativně líného zisku, která stojí za téměř všemi podobně zbytečnými live action remaky animovaných děl. Celý to stejně působí jako divadlo z Lávového ostrova. A vůbec, v Ba Sing Se není žádný hraný Avatar. ()

Nykrous 

všechny recenze uživatele

Zatím jsem v polovině a mám toho tolik na srdci, že se musím vypsat už teď. Casting 50/50, vizuál trochu moc digi, ale dá se to pochopit a hudba skvělá. Akce nic moc, nepřehledná se spoustou střihů. Charaktery to trochu mění a úplně mi to někdy nesedí. Sokkův humor je často dost na sílu a není to tak přirozené, ale jeho cast mi narozdíl od ostatních lidí příjde jako jeden z nejlepších, Aangovi nedokážu uvěřit nic a určitě z něj necítím to spojení dětskosti a moudrosti. Iroh skvělý, Azula zatím nic moc, Zuko mi ze začátku nesedl, ale začínám si zvykat, Jett skvělý, Sai taky super. 3. epka má sice nejhorší hodnocení, ale to nejspíš kvůli nespokojeným fanouškům předlohy, protože to zatím udělalo největší změny. Ale za sebe musím říct, že se mi ta epka líbila mnohem více než první 2. První a druhá epizoda se sice držely předlohy dost věrně, ale bylo to urychlené a nasoukané na sebe, příliš mnoho prostřihů a počítalo to s tím, že známe předlohu. Vztah Suki a Sokky mi přišel taky urychlený a chyběla tam nějaká zábrana třeba v podobě, že kluci se nemůžou učit být Kyoshi válečníkem. 3. epka sice nejméně věrná předloze, ale sama za sebe fungovala dost slušně a spojení linek Omašu, Saie a Jetta funguje a samotné linky neztrácí na významu. Ve 4. epizodě mám problémy ohledně adaptace. Bumiho charakter hodně změnili, samotné jeho odhalení bylo odstraněno atd. Dále spojení se Secret Tunnelem mi přišlo dost jednoúčelové a bylo tu hlavně pro fan service a trochu to ztratilo na původním významu, ale zase samo za sebe, když nebereme v potaz předlohu, to funguje docela dobře. Jinak pří té písničce jsem se strašně usmíval. Akce mi přijde, že se ve 3. a 4. epizodě o něco zvedla, ale možná si jen navykám. Dále škoda, že ukázali Ozaie takhle brzo a neudělali to jako v animáku, že ho skrývali většinu času, protože to alespoň přidalo něco navíc takhle jednocharakterovému záporákovi. Pár zbytečných věcí navíc tu také je. Např. ta backstory na začátku nebo předvedení Azuly tak brzo. Nebo třeba změna důvodu proč Aanga přestali mít ostatní rádi. V animáku to bylo mnohem silnější. Na druhou stranu předvedení Irohovy backstory je fajn a emočně funguje dobře a jeho téma je úžasné. Pokud se nepletu je to variace na Leaves From the Vine. Zhaovi určitě chybí to očividné opovržení Iroha a Zuka, ale to je maličkost a nemění to kvalitu seriálu. Uvidím jak se to vyvine, ale zatím jsem tak na 65% s tím, že to pro mě má vzestupnou tendenci a rozhodně chválím jejich snahu spojit více linek dohromady, aby nám ukázali i linky, kterých bychom se nedočkali, kdyby šlo jen o hlavní příběh. Celkově vidět ty lokace v live action je splněný sen. Na konec to zůstalo tak nějak na stejné úrovni až do konce. Akce furt taková kolísavá. Chvíli to vypadá fakt skvěle jak třeba boj mezi Zukem a Katarou, ale pak je tu třeba duel Pakkua a Katary a to byla hrůza. Jinak dějově: u 5. a 6. epizody zase dost pozměnili předlohu a spojili více linek do sebe, ale tady to na mě už nefungovalo tolik jako u Omašu a přišlo mi, že hodně z toho ztratilo původní vyznění. Duch lesa úplně ochuzen, pasáž z Kohem ztratila atmosféru a linka s Rokuem byla naprosto vykastrovaná. Celkově to byl takový mišmaš různých linek a nedrželo to moc pospolu a ani jednu linku nedokázali plně využít. Radši měli něco odstranit a udělat to pořádně. Trochu mě mrzí, že změnili vyprávění o Zukově backstory, a že to zde nevypráví Iroh vojákům, ale je to tu jen tak hozené. K tomu Agni Kai s Ozaiem mi přišla strašná, necítil jsem z toho takovou váhu a i průběh duelu byl zbytečně pozměněn a znehodnotil některé myšlenky. Na druhou stranu backstory posádky si z animáku teď nevybavuji, ale přišlo mi to dost dobré a nakonec to mělo podobný dopad jako v předloze i přesto, že to zpracovali trochu jinak. Rozhovor mezi Aangem a Zukem byl docela fajn, ale necítil jsem ze Zuka tu jeho nerozhodnost a možná až moc ukázali jeho dobrou stránku. A teď poslední 2 epizody. Zase dost urychlené všechno. Hlavně vztah Yue se Sokkou nebo Katary a Pakkua. Pakku mi celkově vůbec nesedl a dost okrouhli jeho charakter. To jak Katara dovedla ženy do boje také nemělo moc dopad, protože to nemělo výstavbu. Dále když Yue mluvila s tátou a řekla mu že je overprotective tak nám to aspoň mohli předtím párkrát naznačit, ale reálně jsme tam jejich vztah vůbec neměli možnost vidět. A tak konec také moc dobře emocionálně nefungoval. Jinak finále bylo slušné a bylo tam několik epických momentů a i akce mi přišla fajn. Ještě jedna věc, která mi trochu vadila v průběhu celé série byla ta, že jsme vůbec neviděli tréninky, a tak schopnost Katary ovládat vodu přišla odnikud a k tomu ani Aang netrénoval ovládání vody což je taky škoda. I přesto, že nejsem ze seriálu nijak extra nadšený, tak jsem rád, že vznikl a mohl jsem se do mého oblíbeného světa zase vrátit z trochu jiné perspektivy a vidět všechny ty lokace je opravdu paráda. Zůstávám na 65%. () (méně) (více)

Ydrosten 

všechny recenze uživatele

Málokdy se stane že se shodnu s hodnocením lidí na ČSFD. Tady to ale výmečně sedí. 4 hvězdy si to zaslouží určitě. Kvalita je celou dobu stejná, herci umí hrát (nejsou to ti afektovaní japonci z japonských filmů) a dětské herce je třeba chválit za to že to uměli prodat. Občas to zaškobrtne (proto 4 hvězdy) ale v celku a co do kvality, určitě jeden z nejlepších seriálů za takových 5 let určitě. Sice je tu opět otevřená linie ale to už je bohužel součást seriálů mnoho dekád. On ten film (2010) nebyl úplně špatný, jen neměl čas to odvyprávět líp. Hezké, moc hezké, po xy letech jsem zvědavý na pokračování. Předlohu neznám. ()

Galerie (164)

Zajímavosti (11)

  • Když si jde Aang hrát s dětmi ven, vytvoří vzduchový skútr a narazí do sochy, což je převzato z úvodních titulků animovaného seriálu. (KGBelik)
  • Stejně jako v animované předloze jsou jednotlivé části rozděleny do vypravěčských celků. Poznáme to v úvodu každé epizody, které jsou zbarvením rozděleny po dvojicích podle živlů: vzduch, země, oheň a voda. (UncleMorty)

Reklama

Reklama