Reklama

Reklama

Jason Bourne se opět vydává na cestu za pravdou a svojí minulostí, ale tajná sekce CIA po něm stále pátrá. Na scéně se objevuje novinář Simon Ross, který pátrá po informacích o projektech Treadstone a Blackbriar. Využívá při tom zdroj z řad CIA a dostává se blízko k důležitým informacím. Neunikne tak pozornosti Jasona Bournea, lačnícího po informacích o své minulosti, ale především pozornosti Národní bezpečností agentury, pro kterou je případný únik informací naprosto nepřijatelný a je připravena mu zabránit za každou cenu. Nikdo tak není v bezpečí. Na mušce je nejen Simon Ross, ale i Jason Bourne, který chce definitivně odhalit pravdu o své minulosti. (TV Nova)

(více)

Videa (5)

Trailer 4

Recenze (1 462)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Po přečtení Bordwellovy kritiky bourneovského stylu (viz tady a tady) se ve vší (a opravdu nemalé) úctě k tomuto teoretikovi musím ptát, kde končí "zesílení" hollywoodského stylu a kde začíná jeho "změna". Podstata formální progresivity Bourneova ultimáta v porovnání se současnou hollywoodskou tvorbou totiž spočívá v propojení těkavého stylu ruční kamery a téměř konstantní dvouvteřinové průměrné délky záběru (přičemž nositelem pocitu kontinuity se stává primárně zvuk) s využitím různých typů pohybu. Bourneovo ultimátum produkuje pohyb na rovině žánrových standardů (pohyb honiček) a vyprávění (pohyb vyprávění, pohyb ve smyslu distribuce informací). Bordwell se ve své práci tak zarputile soustředí jen na stylistický systém a vágní argumentaci o běžném příběhu, že se zcela odpoutává od vnímání narativního systému se stylistickým. Ale právě v něm spočívá zásadní revoluční krok Bourneova ultimáta od Bourneova mýtu. Ten s distribucí informací i pohybem honiček pracoval standardně (honičky směřují zásadně dopředu :), zatímco Ultimátum zmnožuje informační zdroje v rámci jednotlivých scén (jediný "vševědoucí" je divák - jen on se orientuje na letišti i v Tangeru) a znejasňuje pohyb honiček (ne dopředu, ale vertikálně, diagonálně, případně zpět :). Těkavost stylu není jen ona už poněkud profláklá analogie k mentálnímu stavu hrdiny, ale spíš fokalizace profesionálního myšlení, jejíž význam nám dochází až zpětně. Každá akce obsahuje řadu dílčích narací (Bourne je jako šachový hráč o několik tahů napřed a my si každou jeho sérii reakcí musíme domýšlet jako příběh, jehož pointa se odhalí až posléze). Bourneovo ultimátum tak pro mě představuje - navzdory Bordwellovým tvrzením (která jsou jako obvykle precizně vystavěná, ale zkrátka příliš dopředu determinovaná tím, co chce dokázat) - revoluční počin, který sice částečně může obsahovat postupy známé z jiných filmů, ale progresivní je jejich celkové využití (plus paralelní propojení celé trilogie s přesahem i do původního televizního zpracování). Tvrdit tedy, že Bourneovo ultimátum je jen kopií Bournova mýtu, tedy považuji spíš za důsledek necitlivého omezeného (ve smyslu důrazu na pozorování jednotlivých aspektů stylu a vyprávění) sledování. PS: Po letech jsem se k tématu vrátil ve studii Bournův mýtus: akční film pohybu. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Už vím, co mi na slavné bourneovské trilogii nesedí. Je to naprosto nudný, nelidský a nezajímavý hrdina, který prostě programově plní svou pomstu, aniž by přitom vyzařoval nějaké emoce. I přes precizní formu mě to právě proto nějak zvlášť nebaví sledovat a užívám si ten film jen coby poctivou filmařinu, nic jiného. ()

Reklama

KarelR 

všechny recenze uživatele

Jason se vrací v plné síle a znovu dokazuje, že Bond by se musel hodně ohánět, aby z něj po jejich střetu něco zbylo. Greengrass si konečně našel zlatou střední cestu ve svém mávání kamerou a dopřává nám akci, která je přiměřeně futuristická i přiměřeně old-school. V tom všem běhá mlčenlivý Damon, který znovu perfektně ztvárnil agenta bez minulosti, jenž kombinuje svou nesnesitelnou touhu po informacích s užitím chladné logiky a mlácením najatých zabijáků nejbližší literaturou. Jediný akční hrdina, který k tomu, aby byl zatraceně cool, nemusí hláškovat. Musí jen být na plátně. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Upozornenie: Komentar moze pre niekoho obsahovat pripadne SPOILERY. Bourne comes home. Pozadie príbehu je oproti predchodcom ešte viac kondenzované a aj dôležité body predostiera ako čistý fakt. Ultimatum je najosobnejším dielom v zmysle koncentrácie na Bournovu osobu a jeho cesty k cieľu. Výsledkom je film, ktorý pripomína vystrelený šíp letiaci k terču - bez prestávky v konštantnom napätí viaže na seba veľkolepé akcie, ktoré nedajú vydýchnuť. V tomto smere si film zaslúži absolutorium. Atmosferická hudba Johna Powella skvelo graduje obraz v každom zábere v dobre známom (mierne umiernenom, ale stále atraktívnom) Greengrassovskom štýle, aby v dvoch najvypätejších okamihoch úplne stíchla, čím drvivé nárazy na divácke emócie čisto iba obrazom ešte viac posiluje. Záver síce zaváňa klišé "ako ukončiť trilógiu", ovšem v Jasonovom prípade ide o krásne doťuknutie jeho príbehu, ktorý v troch dejstvách bolo radosť sledovať a ostáva iba veriť, že chamtivá ruka producentov ho už po vzore CIA konečne nechá na pokoji... ;-) Odísť treba v najlepšom. PS: Škoda nevyužitého Scotta Adkinsa - nielen v Undisputed II. dokazuje, že mu to vyýborne "kope i udiera". [Kontrolná projekcia] ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Bourneovo ultimátum společně se Smrtonostnou pastí 4.0 považuji za jedny z nejprogresivnějšich akčních thrillerů vůbec, přičemž je zajímavé, že oba filmy vědomy si své seriality pracují se stejným konceptem: jak John, tak Jason prochází fikčním filmovým světem a svým jednáním upomínají na předchozí díly, variují je a vylepšují jednotlivé charakteristické prvky z nich a pracují tak velice důmyslně s diváckou pamětí. Jenže zatímco u Johna jde vzhledem k over-the-top akci o distanc, kdy plešatý taťka glosuje okolní dění na místo nás, u Jasona se stáváme aktivními účastníky děje, v němž každý sebemenši záběr má své opodstatnění vzhledem k vyprávění, zvuk je posílen na úkor tepající hudby nejlepšího současného akčního skladatele Johna Powella a zdánlivě jednoduché vyprávění s jasně definovaným dead-linem a inteligentně distribuovaným informacím se komplikuje, protože hodina a půl třetího dílu se odehrává před poslední scénou druhého. Jinými slovy: je to kurevsky geniální a já byl třikrát. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (42)

  • Pri naháňačke v Tangieri sa Bourne (Matt Damon), Nicky (Julia Stiles) a Desh (Joey Ansah) pretláčajú davmi ľudí. Ide o skutočné davy, nie komparzistov, pretože mesto bolo už aj tak plné ľudí a bolo ťažké ho vyprázdniť. (Astonko)
  • V Moskvě používá Jason Bourne (Matt Damon) pistoli SIG Pro SP2022. Stejnou zbraň používají i agenti v Madridu, když prohledávají Danielsovu (Colin Stinton) kancelář. V Maroku nosí Bourne pistoli Beretta 92FS, kterou vzal jednomu z místních policistů. V New Yorku má Bourne pistoli Glock 17, stejně jako Noah Vosen (David Strathairn) a Pamela Landy (Joan Allen). Jason Bourne také použije pistoli Glock 17 při přijímacím pohovoru do programu. Agenti v Londýně mají pistole Glock 19, avšak jeden z agentů používá pistoli Beretta 92FS. Desh Bouksani (Joey Ansah) používá pistoli H&K USP Compact Tactical se supresorem. V New Yorku používá Paz (Edgar Ramirez) SIG-Sauer P229 se supresorem. V Londýně má pistoli Beretta 92SB a pušku SIG SG 552 se supresorem a optikou. Moskevští policisté nosí pistole Makarov PM. (Maulincio)

Související novinky

Připomeňte si začátky kultovních postav

Připomeňte si začátky kultovních postav

13.10.2017

Oblíbené filmové postavy zažívají v posledních měsících hned několikanásobné návraty. Roztomilí mimoňové opět potěšili (nejen) dětské diváky ve třetím dílu Já, padouch. Jason Bourne skládal další… (více)

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

Na Febiofest přijede Daniel Brühl

19.03.2016

Organizátoři Febiofestu přivítají jednoho z nejvýraznějších mladých evropských herců Daniela Brühla. Jeho dnes už světovou kariéru nastartoval německý snímek Good Bye, Lenin!, zahrál si i v hvězdně… (více)

Jason Bourne a Tommy Lee Jones

Jason Bourne a Tommy Lee Jones

29.07.2015

Zatímco se stále doufá, že v pátém bourneovském filmu uvidíme Vigga Mortensena (měl by se ucházet o roli hlavního padoucha), špiónský comeback Paula Greengrasse a Matta Damona nabral jinou hereckou… (více)

Matt Damon se vrátí jako Jason Bourne?

Matt Damon se vrátí jako Jason Bourne?

16.09.2014

Ještě před pár dny se Paul Greengrass (Kapitán Phillips) zajímal o režii nového filmu s Leonardem DiCapriem a Jonahem Hillem (Vlk z Wall Street). Teď to ale vypadá, že ho spíš čeká návrat k… (více)

Reklama

Reklama