Režie:
Stephen DaldryScénář:
David HareHudba:
Nico MuhlyHrají:
Kate Winslet, Ralph Fiennes, David Kross, Lena Olin, Bruno Ganz, Jeanette Hain, Susanne Lothar, Alissa Wilms, Florian Bartholomäi, Friederike Becht (více)Obsahy(2)
Desítkou cen ověnčený snímek vznikl podle knižního bestselleru Bernharda Schlinka, který prostřednictvím milostného vztahu mladého chlapce a výrazně starší ženy otevírá otázku německé viny za zločiny druhé světové války. V 50. letech se patnáctiletý Michael seznámí s tajuplnou Hannou a prožijí spolu vášnivý letní románek, který se vyznačuje tím, že ve společných chvílích Hanna mladíka žádá, aby jí předčítal klasická literární díla, která probírají ve škole. Nicméně jednoho dne Hanna bez udání důvodů zmizí. Michael se s ní po letech coby student práv znovu setkává za okolností, jež ho nutí přehodnotit jeho vztah k ní i k národní historii Německa. Hanna totiž stojí na straně obžalovaných v procesu s dozorci z koncentračního tábora. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 069)
Líbila se mi první část, ale čím víc se film posouval ke konci, tím víc jsem nechápala, na co se to dívám a proč se na to dívám. Respektive, to jsem asi věděla, jenom jsem se ukrutně divila, co tím autoři sledovali. Jestli měl být film kontroverzní psychologickou sondou a jeho cílem bylo vykreslit divákovi pudy zmítanou, citově chladnou, nepříliš inteligentní ženu se smyslem pro povinnost a poslušnost, aby tak poskytl klíč k nahlížení na pěšáky, kteří sloužili nacistickému monstru, tak potom nechápu moralistické pindy v závěru. Kdyby to bylo tak, jak jsem v předchozím dlouhém překombinovaném souvětí naznačila, tak bych byla z filmu nadšená. Jenže ono to tak nebylo. Sentimentální závěr i znovuobnovování vztahu mezi Hanou a Michalem mi přišlo špatně prokreslené a zejména nevhodné, závěrečné setkání s Židovkou v podání Leny Olin mi potom přijde jako zbabělý pokus uklidnit všechny ty, které rozčílilo předchozí dění, pro příběh samotný nemělo podle mě vůbec žádný význam. ()
║Rozpočet $32miliónov║Tržby USA $34,194,407║Tržby Celosvetovo $113,019,290▐ Tržby za predaj DVD v USA $12,641,345 //počet predaných kusov 686,566║ Režisér Stephen Daldry si vybral výborný námet na spracovanie(inšpirovaný skutočnými udalosťami), len škoda že prvá tretina filmu ma postupne tendenciu uspávať, našťastie táto slabšia tretina filmu doznie samým záverom filmu, takže celkovo film vyznie ako dosť silná dráma, kde je k nejakej tej dokonalosti cítiť ešte nejaké tie rezervy. Kate Winslet tu zahrala opäť skvele, aj keď možno až tak úplne to nebola úloha na Oscara ale zas na druhú stranu za jej doterajšiu hereckú kariéru si ho zaslúžila. Vo filme skôr dominuje mladý herec David Kross, postava Michaela Berga v jeho stvárnení je plná pocitov a silného zafarbenia, povyšujúceho túto drámu tam kam sa v konečnom dôsledku dostáva a to do dosť silnej emocialnej drámy o ľuďoch žijúcich zo svojimi chybami z minulosti, ktoré im zväzujú ruky v ich konaniach. /80%/ ()
Část odehrávající se v padesátých letech je důkazem, že pedofilní soft porno a příběh nejdou moc dohromady. Anabáze ze šedesátých let vzbuzuje naději, že se to stočí k ožehavým otázkám ohledně kolektivní viny, potřeby najít viníka či k pokryteckým rozsudkům pro "klid duše národa". Jenomže na tohle téma padnou dvě tři věty a víc nic. No a závěrečná dvacetiletka je sice dobrá, ale nic víc než právě pouze dobrá není. Je nevýslovná škoda, že si to Němci nezadaptovali sami. V době kdy je jejich kinematografie na historickém vrcholu, kdy se s nebývalou bravurou vypořádávají s jedním historickým kostlivcem ve skříni za druhým, by mi to do jejich filmového rejstříku skvěle zapadalo. Herce na to rozhodně mají (ostatně až na Kate a Ralpha jsou tu samí Němci). A navíc by to bylo v němčině, která by tomu na autentičnosti také výrazně přidala. Tahle angličtina s jakoby německou dikcí je totiž otřesný a neposlouchatelný patvar. ()
Dokonalý film, kdyby mi ho trošku nenarušilo "předávání peněz v plechovce americké Židovce". přitom gesto, že si nechala jen tu ošuntělou plechovku bylo skvěle symbolické, ale ten trapný dlouhý rozhovor před tím se nějak nepovedl. Klobouk dolů před KW, když se tak odvážně pustila do scén "bez", ale samoúčelné to tu rozhodně nebylo a Kate má co nabídnout a to nejen svým excelentním herectvím. ()
Je mi to skoro líto, dát jen 4*, ale úvodní třetina filmu je doslova nudná a když to porovnám s filmem, který mě odrovnal nejvíc a nakonec ani nebyl nominován na Oscara (Gran Torino), nemůžu u Předčítače jinak. Jinak je to velmi dobrý film a jakmile skončil ten hrozný úvod, děj se výrazně zlepšil a tu nominaci na Oscara jsem pochopila. Je to příběh o vině a trestu, o lásce a odpuštění, o zničených životech a krutém procitnutí a rozhodně ve mně zanechal mnoho témat k přemýšlení. Kate Winslet je samozřejmě výborná, přesto ale nepochopím, proč za roli Hanny nominaci má a za Nouzový východ ne, protože tam by ji zcela jistě proměnila. Tady si nejsem tak jistá. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (29)
- Rozpočet filmu: 32 000 000 amerických dolarů. Celosvětové tržby: 108 901 967 amerických dolarů (datované k říjnu roku 2012). (chelseaman22)
- Filmová práva získal v roce 1996 Harvey Weinstein se společností Miramax Films. Na jeho žádost se v projektu angažovali Anthony Minghella a jeho produkční partner Sydney Pollack. Bylo zamýšleno, že by Minghella napsal scénář a posléze film i režíroval. Divadelní scenárista sir David Hare, který se později proslavil nominací na Oscara za scénář k filmu Hodiny (2002), byl také jedním z těch, kteří četli Schlinkovu stejnojmennou předlohu, a toužil po tom ji adaptovat. Protože Minghella právě slavil fenomenální úspěchy s Anglickým pacientem (1996) a měl na starosti několik dalších rozsáhlých projektů, obrátil se na Harea a požádal ho, aby napsal scénář. (Taninaca)
- Celosvětová premiéra proběhla 10. prosince 2008 v New Yorku v USA. (ČSFD)
Reklama