Režie:
Martin Hollý ml.Scénář:
Tibor VichtaKamera:
František UldrichHudba:
Svetozár StračinaHrají:
Radoslav Brzobohatý, Michal Dočolomanský, Soňa Valentová, Leopold Haverl, Petr Čepek, Jiří Krampol, Pavel Zedníček, Petr Skarke, Jiří Kodeš, Jozef Adamovič (více)Obsahy(1)
Muži zákona jsou schopní a odhodlaní. Ale pašeráci koní také... Je krátce po vzniku Československé republiky, ale obyvatelé chudé příhraniční vesničky pod Tatrami mají jiné než státotvorné starosti. Bývalý voják Marek Orban (M. Dočolomanský) chce pro všechny sousedy získat peníze na odjezd za lepším životem do Ameriky, a proto s partou kamarádů pašuje koně z Polska. Dosud ho nikdo při činu nechytil. Pohraničníci jsou bezmocní. Proto přijíždí z Prahy velitel finanční stráže Halva (R. Brzobohatý) se svými muži. Tak jako Orban a jeho kamarádi, i Halvovi lidé mají za sebou válku a jsou vycvičení k boji. Vůdci obou skupin se však teď ocitli proti sobě. I když se vzájemně respektují, jsou stejně sveřepí a odhodlaní neustoupit ani o krůček. A oba jsou dobře ozbrojení. Jejich konflikt, i když si to ani jeden nepřeje, tudíž od počátku spěje k násilnému konci... Slovensko-český koprodukční film natočil zkušený režisér Martin Hollý vzápětí po svém (rovněž koprodukčním) opusu Signum Laudis. Film vznikl podle scénáře Tibora Vichty, jenž díky svým znalostem prostředí adaptoval původní scénář českých autorů Víta Olmera a Marty Kadlečíkové. Film tedy respektuje historické reálie, avšak je zároveň dobrodružnou podívanou, která má díky svým řemeslným kvalitám působivost i dnes. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (92)
Dvě bandy spolu zápolí v přetěžkých časech poválečného období roku 1920. Chlapské drama, jak má být. Na jedné straně pašeráci koní a obyvatelé zapadlé vesničky na československo-polském pohraničí, na straně druhé členové finanční stráže, kteří jsou na místo povoláni, aby zjednali pořádek a pašeráky pochytali přímo při činu. Vesničané by rádi odjeli za prací do Ameriky a prodej koní z Polska jim může pomoci k penězům na šifkartu, což byl lodní lístek z Hamburku do New Yorku. Perfektní je herecké obsazení, pašíře tvoří slovenští herci, zatímco financové jsou čeští aktéři. Velitelé obou skupinek jsou navýsost charismatičtí, Michal Dočolomanský versus Radek Brzobohatý. Není co řešit, těžká liga. Film mě v některých momentech připomíná Vláčilovo westernové dobrodružné drama "Stíny horkého léta", nejvíce asi tragickým závěrem. Události oné nelehké doby, kdy nebylo co do huby a lidé prchali za prací do Ameriky se Martinu Hollému podařilo zachytit věrohodně a dokonale. Jeho filmy fakt žeru a z TOP slovenských režisérů u mne okupuje první příčku. Zajímavostí je, že se na námětu podílel také Vít Olmer. Hudba Svetozára Stračiny burácí ve všech směrech a dodává snímku přesný rytmus. Je však obrovská škoda, že František Uldrich materiál nenatáčel na širokoúhlý kinoformát, ale jen v poměru 4:3, kde bohužel tatranská panoramata nevyniknou tak, jak by měla. Zážitek z filmu je přesto dokonalý. ()
Herecky vynikajúce, ale to bolo v tom čase istotou, vtedy by si kadejaký prďús z jojky nezahral ani mŕtveho v zatvorenej truhle. Príbehovo ma to však nenadchlo. Už len tá myšlienka pašovania koní, no proste áno, má ísť o československý western alebo skôr eastern, a to do našich reálií len ťažko zapadne. Pozitívom bolo ale odohranie česko-slovenskej hymny na tých folkových nástrojoch a tiež naháňanie Orbanovej (Dočolomanský) bandy, ktorá chodí po lesoch. Tak vidíte, pred sto rokmi behali Orbanovci po lesoch a dnes už sedia v maďarskom parlamente. ()
Martin Hollý si i v osmdesátých letech dokázal najít politický námět, ve kterém o něco šlo, aniž by musel poklonkovat režimu. Film o chlapském soupeření při vzájemném respektu, o pochopení antagonismu, který nelze překonat, byť to stojí životy, což nikdo nechce a nezamýšlí, a přitom z podtextu pořád prosakuje solidarita mezi bývalými vojáky z první světové. Pamatuji osmdesátky a vím, že to byl velký kumšt - natočit něco takového, aniž si cenzoři všimli, o čem to vlastně (také) je. ()
Už dlouho sem nezažil při sledování filmu takové blaho jako ted,tohle právem patří do zlaté pokladnice Československého filmu.Spousta skvělých herců ať už našich nebo slovenských zasezených do malebné ale drsné přírody.Herecký souboj 2 hlavních představitelů je opravdovým zážitkem.Duo Brzobohatý-Dočolomanský sou opravdoví páni herci kteří hrát nemusí ale oni se prostě takhle narodili.Opravdu neskutečný zážitek.Škoda jen že stopáž není aspoň o 30min delší ()
Skvělé obsazení, kamera, dramatická hudba a mé milované Tatry. Dostatek lákadel. Už jen ten Čepek by stačil. Všichni jsou tak mladí. Epizodní Kraus ani nebyl kousavý. Brzobohatého parta – elitní herec jeden vedle druhého. Zde dobří i Kramol a Zedníček, tehdy ne tak profláklí „baviči“. Nedávno zesnulý Dočolomanský jako důstojný protihráč. A jeho banda - dnes už také není k vidění. „Penzia je dobrá len tehdy, ak sa jej člověk dožije.“ Vzpomínka na velké i menší postavy slovenské kinematografie. I když kde Brzec, tam Gregorová. O poznání mladší, ale ne štíhlejší. A smůla pašovat koně z Polska do Polska. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (5)
- Nakrúcanie filmu bolo realizované v lokalitách Vysoké Tatry, Spišská Magura a Belianske Tatry. (dyfur)
- Michal Dočolomanský bol rodákom z obce Nedeca, ktorá bola na základe Trianonskej mierovej zmluvy pričlenená k Poľsku rovnako ako dedinka, z ktorej je jeho postava Marek Orban. (milhouse86)
- Československo neodstúpilo niekoľko dedín na Orave a Spiši na základe Trianonskej zmluvy, ako sa uvádza vo filme, ale na základe konferencie v meste Spa. (milhouse86)
Reklama