Režie:
Karel KachyňaKamera:
Josef IllíkHudba:
Miloš VacekHrají:
Radovan Lukavský, Jiří Vala, Jiřina Švorcová, Jaroslav Marvan, Vladimír Menšík, Stanislav Remunda, Miloslav Holub, Jiří Holý, Ilja Prachař, Eva Jiroušková (více)Obsahy(1)
Rok 1948. Drsná a syrová šumavská příroda je kulisou napínavého příběhu o lidech, kteří se po druhé světové válce stali nekorunovanými králi části našeho pohraničí. Jednotka pohraničníků vedená fanatickým poručíkem Kotem se spolu s novým členem strážmistrem Zemanem snaží zlikvidovat převaděče, kteří výborně znají svůj kraj a převádějí lidi na obě strany hranice... (Filmexport)
(více)Recenze (311)
Další ideologická dokonalost. Zblízka a na tělo popsané osudy lidí, žijících v pohraničí 50. let. Bažiny, ilegální převaděči, zločinní emigranti, kterým se stýská, podivní muzikanti, podivný hřbitov. Naproti tomu neohrožení muži v uniformách, krásná žena na rozcestí, zakázaná láska, to vše podkreslené drsnou přírodou a zablácenými cestami. Nakonec všechno dobře dopadne, ale ne zase tak dobře, aby nezůstala slza v oku. Když si všechen ten balast odmyslíte, stále zbývají skutečné osudy lidí, jejich životní podmínky i spousta otázek, které si kladli a nikdy nedostali odpověď. Proto téměř plné hodnocení. ()
Souhlasím s názory, že je potřeba dívat se na tento film ze dvou stran. Ano, to co se odehrávalo a nejen na pohraničí v Šumavě se dá z lidského faktoru odsoudit jako zvěrstvo a nesmyslné zabíjení – na jedné straně rozkaz chránit hranice – na druhé straně svoboda, ale i pašeráctví…Nicméně to nic nemění na tom, že je tento československý kousek velice pěkně natočený a hlavně atmosférický. Tady nemůžu říct ani popel. Nehostinné prostředí, častý déšť, nepřetržité hlídkování i zanedbávaný osobní život – to vše působí na lidskou psychiku neskutečným způsobem. Stejně tak i průchody před močály a neustálý strach, že vás někdo zastřelí jen proto, že chcete svobodně žít --- herci si vedli skutečně výtečně a musím ocenit i kvalitní vizuální stránku. ()
Kachyňa se nezapře, téma ovšem také. Takže spojíme-li dobré řemeslo a zajímavé výkony mladých, kteří ještě nedávno zářili na Kladně, případně tančili všude, vyjde nám jako obvykle co? Plichta. A to i za předpokladu, že dokážeme ocenit pozvolna kynoucího Valu, nijakého Remundu, stále stejnou Jirouškovou a od traktoristky do krásy rozkvetlou Švorcovou. Chtěný humor obstarává Menšík, nechtěný balení přes motorku. ()
Ideologie stranou. Jedná se o film s netradičním zvukovým a obrazovým ztvárněním. Bohužel nemá tah na branku, protože napínavé, neřkuli akční scény, často střídá odlehčená rovina nějaké té tancovačky, "zábavy" a "romantiky". Obvláště ona romantická část je nekonečně naivní a uspěchaná. Působí opravdu debilně. Hlavní postavy jsou kvůli tomuto nesympatické. Pomáhá jim k tomu i to, že jsou to trochu prázdné schránky, snad kromě Lukavského. Beru-li v potaz, že jsem je měl pokládat za kladné postavy, musí to být negativum. Scény v terénu nejsou marné, chybí jim ale trochu přehlednost. Někdy jsem tam nevěděl, kdo je zrovna kdo. Nefungují ani momenty překvapivých "zvratů" a "odhalení", jelikož snímek pro mě na krátké ploše nedokáže vybudovat s postavami vztah. Celkově na mě Král Šumavy zanechal mdlý dojem s nepříjemným oparem. ()
"Na koho tu vlastně číháme? Na Krále Šumavy? Toho už jsem jednou dostal. Kolik jich tu ještě bude?" U Krále Šumavy jsem jako dítě míval strach a jako dospělý se tomu moc nedivím. Kdybych totiž dostal od strany a vlády za úkol při službě vlasti dva roky chránit státní hranici u tohoto šumavského močálu, tak bych se vrátil jako jiný člověk. Pokud by mě tedy dříve nezastřelil diverzant nebo mi prokurátor nenavrhl trest smrti za to, že jsem nezastřelil diverzanta. Za mě je to velmi dobrý film, který dost vypovídá o své době. A pokud v něm někdo vidí jen komunistickou agitku, tak si dovolím poťouchle argumentovat tím, že poměrně výraznou roli zde sehrál saxofon a ten byl v té době označován za buržoazní nástroj. Že by rebelie? ()
Galerie (10)
Photo © CS Film
Zajímavosti (28)
- Ve filmu dotvářel atmosféru starý hamr (mlýn), který bylo nutno postavit přímo na místě natáčení. (M.B)
- V místech kolem Kvildy se žádné močály nenacházejí, štáb musel nechat buldozery a bagry část v lese vyhloubit a zaplnit vodou. (sator)
- Restaurace, kam chodili vojáci, se nachází na Kvildě, do stejné restaurace chodil pro pivo Vena (Tomáš Holý) ve filmu Za trnkovým keřem (1980). (M.B)
Reklama