Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (727)
On je to vlastně smutný film o tom, jací jsou lidé hlupáci a pokrytci. Musím říct, že až na pár scén jsem se nebavila, spíš mi bylo do pláče, když jsem to viděla. To, že jsou tam neherci, dialogy skoro jak ze života a režisér je Miloš Forman, mě naprosto nechalo chladnou. Pokud po shlédnutí budete chvíli lidi nenávidět, snad se vám ani divit nebudu. ()
Konečně jsem se dostal k tomu, abych se podíval na něco z toho, co Forman natočil ještě před emigrací. Včera jsem viděl Lásky jedné plavovlásky a tohle mi přišlo o trochu lepší. Je tam rozhodně míň hluchejch míst, ale stejně se nemůžu ubránit dojmu, že oba filmy jsou poněkud přeceňovaný. 65% ()
Přistrčte ho blíž k ohni, ať mu není zima! A otočte ho, ať se tam nedívá. -Ale on se tam pořád dívá!-Taky byste se díval, kdyby vám hořel barák! Formanova hořká komedie o hasičském bálu, rozkradené tombole, nevydařené volbě miss a krásných, pardon, ošklivých dívkách...Když je viděl italský producent C.Ponti, hrůzou se kácel a chtěl dát od filmu nadobro ruce pryč. V jeho představě byly nádherné české herečky, řekl bych takové, jako třeba Olga Schoberová, a ne typově poněkud méně hezké, jaké vybral Forman. Sžíravá satira je uktuální stále. ()
Čím víckrát ho vidím, tím se mi líbí více. Kultovní komedie o nevydařeném hasičském bálu, hledání královny krásy a rozkradené tombole. Z daleka to není jen a pouze komedie, ke konci je to dost smutné a chvílemi i zamrazí. Při sledování herecké exhibice neherců a životních dialogů si kolikrát řeknete: "Kde jsem to jen slyšel?". No přece v úplně normálním životě, někde v hospodě, možná že se vám něco podobného také přihodilo. "Hoří, má panenko" je sice posledním domácím filmem Miloše Formana, ale právě zde předvedl svůj režisérský potenciál a upozornil na to, že v Hollywoodu udělá díru do světa. ()
Hoří, má panenko považujem za vyvrcholenie Formanovej domácej tvorby. Nielen preto, že na ňom spolupracoval s Papouškom, Passerom a Ondříčkom a účinkovala v ňom celá plejáda Formanovských nehercov, ale aj preto, že v ňom vyvrcholila komediálna trpkosť a karikovanie ľudských nedostatkov, ktoré bolo pokračovaním línie započatej Černým Petrom a pokračujúcej Láskami jedné plavovlásky a ktoré miestami prechádzalo až do absurdného ladenia.. Pritom film ani zďaleka nepovažujem za protičeský alebo protihasičský, ako mu bolo vyčítané. Je karikatúrou a ako taký nutne musí zveličovať, aby videli aj tí, ktorí by si za bežných okolností nič nevšimli. Z rovnakého dôvodu odmietam aj výčitky na údajne "prehrávajúcich" nehercov. Na Hoří, má panenko skrátka nedám dopustiť a kedykoľvek si rád zopakujem dobrý pocit z jeho zhliadnutia. ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (42)
- Film byl spolu s tituly Všichni dobří rodáci (1968) a O slavnosti a hostech (1966) jedním ze tří československých titulů zařazených do oficiální soutěže festivalu v Cannes v roce 1968. Jednalo se o historicky nejsilnější zastoupení československé kinematografie na tomto festivalu. Konání celé akce však nakonec zabránily studentské bouře a květnová stávka francouzských filmařů. (Kubrickon)
- Při vzpomínání na natáčení Miloš Forman prohlásil, že scénář byl perfektně připravený, kameraman Miroslav Ondříček naopak, že se z veliké části jednalo o improvizaci vzniklou až na místě. (JoranProvenzano)
- Film je zaradený na zoznam „Skvelých filmov“ Rogera Eberta. (Raccoon.city)
Reklama