Reklama

Reklama

Případy 1. oddělení - Série 3

(série)
Česko, 2022, 13 h 14 min (Minutáž: 53–70 min)

Hrají:

Ondřej Vetchý, Juraj Loj, Filip Blažek, Petr Stach, Barbora Bočková, Miroslav Vladyka, Miroslav Hanuš, Ondřej Malý, Sabina Remundová, Lucie Štěpánková (více)
(další profese)

Epizody(13)

Obsahy(1)

Základní tým 1. oddělení se znovu pouští do práce. Všichni jsou o šest let starší. A v jejich oboru se mnohé proměnilo. Pachatelé jsou sebevědomější, odolnější. Moderní technologie proměňují chování společnosti. Facebook, WhatsApp, Instagram, YouTube, nástup internetové kriminality… Policie je teď spíše jako firma. Manažerský titul MBA je víc než kriminalistická praxe. Porady po Skypu, elektronické knihy jízd, excelové tabulky na vše. Staré se potkává s novým. I ke známým vyšetřovatelům se připojují nové postavy, jejich charaktery se vyvíjejí, vznikají nové vztahy a animozity. (Česká televize)

(více)

Recenze (55)

troufalka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Na třetí sérii jsem se moc těšila. Na rozdíl od té druhé byl velký posun ve vývoji jednotlivých figur. Začal mě bavit "napravený" Korejs, začal mi být nepříjemný Pražák, chybě mi Plíšek a víc ze soukromí jednotlivých postav. Přesun do moderních technologií mě nebavil, víc mi seděly předchozí dvě série. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Případy 1. oddělení na cestě od detektivky k dramatu. Proměňuje se nejen zločin a společnost, ale i tvůrci (a ty postavy), kterým došlo, že postaru se žít nedá, ale je potřeba si při tom udržet i soudnost. Takže tu máme Pražáka, který je sice skvělý operativec, ale dokáže někoho nesnášet jen proto, že "je Slovák," rozumného Anděla, věčně stejného Víťu i poctivce Vetchého-Kozáka, který to schytal nejvíc. Vůbec jsem nepobral lamentování nad Lojem a Bočkovou, kteří přinesli klid a jiný pohled. No a Korejs je případ sám pro sebe - Miroslav Hanuš, který jde z jedné úžasné role do druhé, ho zahrál ambivalentně tak, že jsme k němu moc velkou nenávist necítili a zblblo to nejednoho diváka, každopádně, stále se nezměnil. Potěšilo mě angažování Michala Blažka a čím dál úžasnější hudba Juraje Dobrakova. Mou jedinou výtkou je drobná jednoduchost některých případů - ale to už je skutečně dáno tím, jak se tvůrci snažili zmapovat proměňující se současnost. Co dodat? Také mi budou Případy neskutečně chybět, protože jsem se do nich v průběhu času neuvěřitelně zamiloval. Neskutečně se těším na Docenta!! PS a ten případ, který Josef Mareš vyřešil za několik hodin jen v jednom pokoji, měli natočit. Minimálně by to byl zajímavý úkrok stranou a zároveň experiment. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Bývalý kriminalista a ředitel oddělení vražd Josef Mareš své četné zkušenosti využil i jako konzultant i scenárista. Právě Mareš tak stojí za seriálem Případy 1. oddělení i spin-offu s názvem Devadesátky. V těchto seriálech Mareš čerpal ze svých dlouholetých zkušeností a i když se na českých televizních kanálech za poslední roky roztrhl se seriálovými kriminálkami pytel, i díky autentickému přístupu, schopnému tvůrčímu uchopení i silným hereckým výkonům zvládali Případy 1. oddělení na trhu českých kriminálek vyčnívat. Každá cesta má ovšem jednou konec. 3. série Případů 1. oddělení tak funguje jako vyvrcholení příběhů Tomáše Kozáka, Martina Pražáka, Petra Anděla či Josefa Korejse, kdy i tentokrát není důležitou součástí příběhu pouze vyšetřování různých případů, ale též to, co se děje za oponou vyšetřování a jak to celé zvládá ovlivňovat vztahy na pracovišti.  Od 2. série již uběhlo pár let, kdy se mění i stav na policejním oddělení. Nutné je rázem brát důraz i na vztah s veřejností, politická korektnost drží jisté policisty krapet na uzdě, přichází mladé posily, kterým jistí ostřílení veteráni nemohou přijít na jméno a dochází i k modernizaci, která je pro staré vlky krapet nepřekousnutelná. V rámci 13. epizod 3. série se tak nejen vyšetřuje několik různých případů, ale především v zákulisí graduje příběh, po jehož závěru nemusí zůstat kámen na kameni.  Za režií 3. série stojí Peter Bebjak a Michal Blaško, kdy má Bebjak již zkušenosti nejen s Případy 1. oddělení, ale i s kompletními Devadesátkami, Michal Blaško poté střídá Dana Wlodarczyka, který s Bebjakem střídal v práci na předchozích dvou sériích. Bebjak i Blaško poté odvádí nadstandartní řemeslnou práci, kdy síla 3. série Případů 1. oddělení i tentokrát lpí ve snaze o maximální autentické pojetí, které v jistých momentech působí až dokumentárně.  Síla scénáře, kterému i tentokrát s Marešem pomáhal Jan Malinda, tkví nejen v autentických zkušenostech, ale také vtahujících dialozích, kterým někdy nechybí černý humor, někdy zase trefné hlášky, které vyvolají úsměch od ucha k uchu a někdy k vyhroceným konfrontacím, především v těch momentech, kdy se napětí v druhé polovině seriálu ohledně změn v policejním systému stupňuje a stupňuje. Dle očekávání poté platí, že jistý kriminální případ je zajímavější, jistý zase o krapet méně, v průběhu 3. série si ovšem Případy pořád zvládají udržet vysoce nastavenou laťku, kombinovat mrazivou atmosféru s humornými odskoky a především skutečně představit poctivou policejní práci. Mareš přitom nutně nemaže med na pusu předobrazům sebe ani svých kolegů, u 3. série ostatně není možné oprostit se od kritiky vůči vývoji fungování policie, především vůči osobě jménem Radka Drexlerová.  S odstupem nejvíce vtahující záležitostí je dvojdíl Taxivrah a Tramvaj, nejsilnější emoce poté probíhají ve dvou závěrečných epizodách. Ondřej Vetchý či Filip Blažek dávají do rolí Tomáše Kozáka a Martina Pražáka všechno, nejvíce je ovšem radost sledovat Miroslava Hanuše, který si svého Korejse vychutnává. Sám Hanuš prohlásil, že scenáristé udělali z Korejse zápornou postavu omylem, v této epizodě se poté Korejs nachází v krapet jiném postavení, kdy jeho postava do velké míry časem vyvolává otázky, Hanuš má zároveň šanci předvést své komediální nadání a jeho postava ve finále má víceméně hořkosladký konec.  Nové posily v podobě Juraje Loje a Barbory Bočkové vlastně kdovíjak velký dojem zanechat nedokážou, zamrzí, že ne všichni členové stary párty mají šanci úplně zazářit, kdy je především odstaven Víťa Sršen v podání Miroslava Vladyky. Radost naopak udělá návrat Václava Plíška v podání Boleslava Polívky, kdy návrat jeho postavy zvládne zajímavě načrtnout motiv o tom, jak se vysloužilý kriminalista vyrovnává s odchodem do důchodu. Srdce poté definitivně zaplesá při jednom napojení na zmíněné Devadesátky, kdy jeden moment naprosto funguje i přes fakt, že v jedné stěžejní scéně nepadne ani slovo. Napojení na Devadesátky v tomto případě vůbec není na silu, naopak působí jako schopné napojení do kontextu vyprávění a nastavuje jednu uspokojivou odpověď, ze které hřeje srdce ještě hodně dlouho po semifinále celé 3. série.  Je radost vidět, že i přes velký úspěch původních 2. sérií nepůsobí 3. série jako sázka na diváckou sledovanost a je z ní pořád cítit ten správný cit. 3. série přitom prapůvodně vůbec nemusela vzniknout, za jejím zrodem stojí hodně přesvědčování, kdy podmínkou bylo, že je 3. sérii skutečně poslední jízdou. A nutno říci, že v součtu přeci jen uspokojivou. Pořádně vtahující sice začne 3. řada být až zhruba od poloviny a chvílemi možná stojí za úvahu, zda se seriál příliš věnuje rozpadu policejního systému na úkor samotného vyšetřování klíčových případů, při přihlédnutí ke kvalitám kriminální seriálové lokální konkurence je ovšem nutné si i třetí série Případů 1. oddělení řádně považovat.  33 případů 1. oddělení se bude ještě hodně dlouho řadit na vrchol kriminální seriálové tvorby v Česku, kdy v tom pořád hrát primární úlohu i zapojení samotného Mareše, nebylo by ovšem moudré nedocenit i ostatní tvůrce, kteří především v závěrečné epizodě servírují pořádnou emocionální tečku, která slouží jako bravurní zazvonění zvonce. Člověk by si vlastně mohl snadno zoufat, že podobných kriminálek u nás nevzniká více, o to snadnější je ovšem poté vážit si kvalitativně neobvyklých záležitostí v rámci nabídek českých televizí. 3. série Případů 1. oddělení opět zvládne vyvolat pocit, že v něčem mají ty koncesionářské poplatky přeci jen pořád smysl. Snad podobný pocit zvládne vyvolat i minisérie Docent, kdy Jiřímu Strachovi scénář opět vytvořilo duo Mareš a Malinda a člověk si opět nebude muset nutně zoufat, že dříve bylo lépe...... () (méně) (více)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jedná se o jeden z nejlepších krimi seriálů, které jsem v českých televizích zatím viděl. Atraktivní případy, věrohodné vyšetřování a chování postav, perfektní casting, atraktivní nakouknoutí do zákulisí Policie ČR. Jestliže porno občas v bouřlivém mladí uspokojuje naše sexuální potřeby, tak seriál Případy z prvního oddělení uspokojuje po trdvých pracovních dnech naše seriálové potřeby. ()

M.i.k.e 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

jeden z nejlepších českých seriálů posledních let se vrátil se třetí řadou a i když mi to nepřišlo tak dobré jako první dvě řady a celkem dlouho mi trvalo zvyknout si na nové pořádky, postavy a fakt, že z některých postav udělali tvůrci solidní idioty, tak tomu nakonec těch pět dám, protože mám pro tuhle sérii slabost. Závěr se veze na vlně nostalgie a pokud se tím uzavřela tahle seriálová kapitola, není tomu zas až tak moc co vytknout. Klidně bych si ještě pár dílů se zajímavými případy a nenávistí k paní e-ředitelce dal...85% ()

Galerie (282)

Zajímavosti (72)

  • Lahev, ve které byl nalezen metanol, se vyráběla i dlouho před rokem 1989 a nesla označení „láhev plastová kulatá široké hrdlo PE“. (sator)
  • Příjmení poškozeného, jehož ostatky vrah Vladislav Roubíček pekl a vařil, bylo ve skutečnosti Knor. Když pak majitelka domu klepala na byt pana Knora, aby se zeptala, proč se od nich line tak příšerný zápach, tak Roubíček, který jí otevřel, na její otázku jen cynicky odsekl: „Vařím polévku z Knora,“ a práskl dveřmi. Tento černohumorný prvek chtěli tvůrci zachovat, a tak za účelem přiřazení vhodného příjmení oběti začali hledat všemožnou zeleninu a luštěniny, které se dají péct i vařit. Nakonec padla volba na čočku. Když si pak scenárista Jan Malinda zjišťoval, kolik Čočků v ČR žije, byl překvapen, že počet nositelů je 0. Situace je o to paradoxnější, že během relativně krátkého období se jedná již o druhý seriál České televize, kde se příjmení Čočka objevuje, konkrétně v seriálu MOST! (od r. 2019) se jedna z ústředních postav jmenuje Ivan „Čočkin“ Čočka (Vladimír Škultéty). (Šéfik)
  • Nález těl dvou zavražděných taxikářů se natáčel na místě zvaném rozcestí U tří kamenů nedaleko Uhříněvsi. Ve skutečnosti se těla taxikářů našla v dubnu 2014 cca 2 km od tohoto místa směrem na Královice. (Matlas64)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Reklama

Reklama