Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)

(více)

Videa (10)

Trailer 4

Recenze (1 027)

mzss1 

všechny recenze uživatele

[70%] Viděno v kině. Tak po letech tu konečně přistál dlouho očekávaný Jáklův spektákl o Janu Žižkovi! To, že to v USA v kinech netáhne mě ani tak moc nepřekvapuje a dokonce mě nechalo chladným i přijetí filmu našimi recenzemi, které působí dost rozporuplně. Za mě je to určitě solidní film, snahu Petra Jákla jsem určitě ocenil a o nějakém zklamání není vůbec řeč. Výhodu u mě bylo, že jsem neměl až tak přehnaná očekávání. Snímek je takový komorní, soustředěný především na dobové bitvy. No a k nim nemám absolutně žádných výtek. Mnozí tu píší, že to ve spoustě bojových sekvencí působí kamerou nepřehledně apod. Ale já si až na nějakou slabší výjimku neztěžoval. To podstatné v záběrech bylo vidět. Celkově ty boje působí syrově, krvavě a především dynamicky. Má to ten pravý náboj, doprovozený solidní nenáročnou hudbou, která tomu všemu dodává tu pravou šťávu. V druhé polovině filmu jsem byl z těch bojů víc a víc spokojený. Začalo to i emocionálně gradovat. Jen to prostě za mě chtělo větší prostor k příběhu, čímž by se víc zvýraznily herci. V tomto případě je za mě 125 min opravdu málo. Chtělo to alespoň o 30-40 min přidat. A ne, aby bylo víc akčních sekvencí, ale právě těch konverzací tu bylo zoufale málo. Škoda, že to bylo takto dějově osekané. Ty bitky bych od začátku hned tak úderně nedával, ale co se dá dělat … Postavy nebyly tak nevýrazní jak tu někteří píší. Prostě by to chtělo víc prostoru, jak říkám. Ben Foster mě určitě zaujal, stejně tak jako Sophie Lowe, která hrála Kateřinu – ta mě opravdu bavila nejvíc. Ke konci byla cítit krásná chemie a porozumění mezi jí a Žižkou. K tomu to tak emocionálně ve finále vygradovalo. Je tu spousta dalších herců, které stojí za zmínku např. Til Sweiger, Roland Møller, Vinzenz Kiefer a samozřejmě i již letitý Michael Caine, kterého vždy rád uvidím. I pár českých herců včetně Karla Rodena tu máme, ale holt na každého nezbylo tolik prostoru. Co se týče historie, tak se nedá tvrdit, že vše proběhlo, tak jak by mělo, ale to je dost sporné. Žánrem to bylo taky takové miš maš, ale mě se to celkově líbilo. Mělo to tedy takovou tíživou, ponurou atmosféru, která asi nemusí hned sednout každému a ten kdo má slabší povahu, tak asi rád neuvidí drsnější scény, ale mě to až tak nepřišlo úplně brutalitou přehnané. Takových ostřejších scének bylo přece natočeno už dost. Sakra, zase se rozepisuji. Finále bylo krvavé, drsné a i trochu emotivní. Jen bylo trochu rychleji ukončeno. Takže ještě jednou to shrnu. Petr Jákl má můj obdiv, snažil se natočit svůj vlastní velkofilm, který se mu až tak asi ve všech ohledech nevydařil, ale je mi jasné, že do toho dal asi maximum, co mohl. Dějově to mohlo být opravdu víc, obsáhlejší, zde to bylo zaměřené především na ty boje a na komorní atmosféru snad i s účelovou vendetou v některých scénách. Jákl měl celkově koule na to, aby natočil něco takového. Takže nevím, jak celkově tento můj komentář zapůsobí na ostatní. Myslím si, že jsem ho psal v celkem pozitivním měřítku, nedostatků je celkem dost, hned znovu si film asi nepustím, ale tak do roka tomu dám zas šanci a při správné náladě si to rád zopáknu. () (méně) (více)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Nevypadá to ani na těch 20 milionů dolarů, je to jen parta lidí běhajících po lese a přehrávajících nepřehledné akční scény s ještě nepřehlednějším pletichařením v mezičase. I kdyby to ale stálo 200, bude nebude to k ničemu, protože Jákl jen opisuje všechna klišé, co kdy viděl. Lidi po celém světě by mu urvali ruce s temným příběhem vymezujícím se proti Hollywoodu, ale on chce právě naopak dodat "velkofilm se vším všudy", na což nemá prachy ani know-how. V nejleppších momentech to má teda energii amatérského filmu kamarádů, co si hrají na opravdoví filmaře. Většinu stopáže to je ale k uzoufání nudné. Vlastně ani nevím, proč dávám dvě hvězdy. Možná z lítosti. ()

Reklama

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Naštěstí my, kteří jsme hodiny dějepisu trávili psaním dopisů spolužačkám anebo za dveřma na hanbě, můžeme bejt úplně v klidu ohledně nějaký historický přesnosti. Jestli tady někdo středověk zažil, tak pardon, mě spíš zajímá současnej film. A ten se mi líbil, jako divák nepotřebuju žádný další měřítko. Jo, asi by mně pomohlo sžít se s Honzou víc, kdyby se podrobněji představil jeho životopis, jenže to by zase při megalomanský režii znamenalo tak tejden v kině navíc. Patrně to nebude hodnocení, v jaký Petr po utracení půl miliardy doufal, ale kdyby byl takhle zábavnej dějepis ve škole, bejval bych si na něj i ten sešit koupil. Ještě speciální ocenění pro hudbu a je to všechno, co k tomu můžu říct. /// Po druhý projekci ubírám hvězdu. Třesoucí se kamera je jeden důvod, mnohem větší problém ale mám se scénářem. Abych se nejpodstatnější info o hlavní postavě dozvěděl z titulků anebo aby příběh o skutečným hrdinovi byl fiktivní, to mně přijde praštěný. Na plakátu je napsáno "Zrod vojevůdce", ale ty koukáš na to, jak celej film směřuje k závěru, že se Káťa zabouchla do svýho únosce. Když se s odstupem času odprostím od toho, že jsem Čech a Jáklovi fandím, tak mně prostě zbyde jenom atmosférická limonáda... ()

Spinosaurus odpad!

všechny recenze uživatele

Kdybych měl rozebírat každý aspekt tohoto zpackaného filmu, zejména ten historický, tak je z toho disertační práce na 120 stran. Petr Jákl zcela promarnil potenciál, který měl rozpočet filmu i hvězdní herci (asi jediný pozitivní aspekt filmu) a místo toho servíruje až učebnicové tvůrčí neumětelství. V Janu Žižkovi selhávají úplné základy filmového řemesla. Na klíčové otázky, které by si měli tvůrci pokládat ještě před první klapkou, nenacházím odpovědi. Tak například jaký byl záměr film natočit a proč se zrovna jmenuje Jan Žižka. Děj filmu je totiž zcela fiktivní, špatně napsaný a lacině zpracovaný. Kombinuje (vykrádá) prvky z filmů jako Statečné srdce, Gladiátor, Rambo, Robin Hood či Ivanhoe a prakticky vůbec neutváří historickou postavu Jana Žižky. Nevkládá do něj motivace pro jeho pozdější husitské činy, nerozebírá jeho psychologii. Film mnohem více svou atmosférou (kamerové filtry, věčná mlha, déšť, bahno) a dějem (naháněčka v lesích a bitvy ve zříceninách) připomíná středověká béčka nultých let. Jenže ta se aspoň nebrala vážně a byla zábavná. Neukotvenost Jana Žižky je tak do nebe volající, že průměrný divák se i přes časté akční scény prostě začne časem nudit. Můžeme jen zaplakat, protože být Jákl aspoň trochu sečtělý, sáhl by po jakékoliv dosud nezfilmované české pověsti, báji, povídce či dramatu z českého středověku a měl by v ruce mnohem zajímavější příběh, který by stačilo jen udělat více akční a zfilmovat. Druhý povzdech musí přijít nad promrháním látky 15. století a zrodu husitství. Jákl jakoby sám natruc všem úplně ignoruje tehdejší společenský, náboženský a kulturní kontext a prostě si na koleni vyrábí vlastní historii a vlastní pravidla. Žádné přiblížení tehdejší doby, žádný umělecký přesah, důraz na detail, u kterého bychom si mohl říct: "Jo, na tomhle si dali záležet." Jákl tak naplno prohrává i s ryze průměrným Janem Husem od Jiřího Svobody a dalšími televizními rekonstrukcemi, které sice neměly stamilionové rozpočty, ale aspoň se snažily historické postavy ukázat v trochu netradičním světle. Přinést nové informace do národního povědomí o jejich době. Zde nic takového není. Servíruje se jednoduchý příběh, kde pokud by se vyměnilo jméno Žižka za Robin Hood a prostředí se přeneslo z Čech do Anglie, nepoznáme rozdíl. A když už se tedy vytvořil odbytý scénář plný nepochopení tématu a postavy Jana Žižky, přichází na řadu druhý průser. Jákl totiž svůj vlastní scénář není schopen ani filmařsky odvyprávět! Vývoj postav je velmi nudný, šablonovitý, prakticky žádná si nezíská vaše sympatie. Celá zápletka únosu dívky a budoucnosti českého království či dokonce Evropy je podána tak jednoduše a nepřesvědčivě, že žádný příčetný divák nemůže uvěřit tomu, že "takhle to mohlo s Janem Žižkou být". Co se týče historické věrnosti, asi nemá smysl rozebírat nepřesnosti v kostýmech, kulisách, zbraních, historických událostech roku 1402 atd. Je toho opravdu požehnaně. Ale zmíním jednu věc, která mě málem v kině zvedla ze sedačky a kterou jsem bohužel po velkohubých vyjádřeních Petra Jákla čekal. On totiž vůbec nepochopil smysl husitství a osobnost Jana Žižky a místo toho nám servíruje naprosto pokřivený obraz, který koluje v hospodách či facebookových skupinách. Místo aby, oproti jinak výtečné trilogii Otakara Vávry, přinesl racionální a kritický pohled na husitství očištěný od komunistické propagandy, tak nám naopak v tom svém pseudo-obrazu doslova vymáchal rypák. Při kázání Jana Husa jsem nevěděl, jestli poslouchám církevního reformátora, nebo Tomia Okamuru se svým pravidelným hlášením. Místo promluv o víře a jejím výkladu tam hovoří cosi o tom, jak má každý stát při své pravdě, neposlouchat zkaženou církev a podobné kecy pro jednoduché lidi. Vrcholem pak byl závěr, kdy se přenášíme do období husitských válek. Proti vozové hradbě najíždí křižácká jízda početnější než Rohirové v bitvě o Minas Tirith a film skončí psaným poselstvím ve smyslu: "Věnováno všem lidem, kteří věří ve svobodu a bojují za ni." V té chvíli jsem čekal, že se přeneseme ještě dál do budoucnosti a Petr Jákl nám ukáže zaplněný Václavák antirouškaři. Protože přesně tenhle populismus a antiestablishment je zřejmě hnacím motorem pro Jáklovu tvorbu. Není náhodou, že jeho "hrdiny" jsou Jiří Kajínek a Jan Žižka. A tady je zároveň možná odpověď, proč je film navzdory velkým ambicím tak jednoduchý - zkrátka protože jeho cílovkou jsou jednodušší lidé. Lidé, kteří znají jen to, že Žižka měl jedno oko, byl to bojovník "za pravdu" proti establishmentu, nikdy neprohrál a vždycky rád zpíval Kdož jsú boží bojovníci. Tahle písnička ve filmu zazní dokonce třikrát a její premiéra při kázání mistra Jana Husa byl přesně ten moment, kdy jsem se chtěl zvednout ze sedačky a odejít. Jákl mohl ve filmu použít jakékoliv z desítek dochovaných písní té doby, ale on tam prostě kopne pouze tu nejznámější, aby se zavděčil jednoduchým divákům A už si neklade otázky, proč by si ji lidé v kostele při kázání zpívali, když je to píseň ryze vojenská. Navíc se vsadím, že v roce 1402 ani neexistovala. Celkově řečeno, Petr Jákl natočil jednoduchý film pro jednoduché publikum, na který z marketingového důvodu přilepil značku Jan Žižka, protože jiný důvod ve filmu jeho jméno nemá. () (méně) (více)

salahadin 

všechny recenze uživatele

3,5* Žižka není rozhodně bezchybný film, není to žádný velkofilm, na světové poměry je to low cost řežba v českých lesích a hájích, což diváky ve světě nemá čím zaujmout. Sám Žižka je jako postava napsanej hrozně špatně, Ben Foster nemá co hrát, nemůže rozvinout své charisma, má se prostě tvářit tu smutně, tu nasraně. To je vše. Jákl nestvořil vůdce, za kterým by šly davy. To je moje největší výtka. Navíc se asi střelil do vlastní nohy - Žižka by měl být vůdce, který k sobě táhl davy a jeho muži ho uznávali. A ve filmu? Dostane na budku a zůstane potupně uvázán u stromu. To mi přišlo neadekvátní této postavě. Historickou věrnost řešit nebudu. Co ale pochválit musím, je atmosféra, vizuální stránka filmu a hlavně herecké výkony. Včera jsme viděli první dva díly Prstenů moci, kde se to hemžilo hereckými střevy a týden starými vekami, co nebyly schopné krom nagelovaných vlasů předvést něco na způsob uvěřitelného hereckého výkonu. Žižka má bezvadné herce a já cítil ryzí nadšení sledovat tyhle lidi při práci - Schweiger, Moller, Foster a samozřejmě bílá růže Sophie Lowe, jim jsem věřil všechno. Tohle nebyly ty klasické škrobené herecké etudy, na které jsme zvyklí z našich Husů a Karlů od Svobody a spol. A k tomu Roden, kterému role Václava IV. sedla naprosto perfektně. Osvěžující film, který i přes haldu klišé, nedomyšlených scén a mnoha dalších a dalších neduhů působí upřímnou snahou svých tvůrců o moderní přepis Žižky. A srovnání s Prsteny moci je toto - mít peníze nestačí, i za pakatel lze natočit dobrej film, když ho točíme s jistou pokorou a nehoníme si bimbase, jak na to máme. Jo a Benu Cristovaovi něco vrtá hlavou :-) ()

Galerie (84)

Zajímavosti (50)

  • V roce 1408 (tedy šest let po ději filmu) vyhlásil Jan Žižka (Ben Foster) nepřátelství Jindřichovi z Rožmberka a působil proti němu ve zbojnické bandě. Stal se tím takzvaným opovědníkem, což bylo v té době právem každého šlechtice. Jan Žižka tedy nebyl optikou doby považován za zločince, ale za osobu, která v souladu s tehdejším právem hájila své nároky silou. Často přitom jednal v zájmu krále Václava IV. a jeho pobočníků, takže mu král v roce 1409 udělil milost za všechny činy z této doby. (Sidarius)
  • Žižka je považován za otce defenzivní bojové techniky, tzv. vozové hradby. Původně se jednalo o selské vozy, ale po několika bitvách se rozdělili na zásobovací a bojové vozy. Pevnější vozy, vybavené na stranách deskou ze silných fošen, byly určené k boji a k vybavení bojových vozů náleželo silné prkno zavěšené ze spodu podél mezi koly. Tím byli bojovníci chráněni proti nepřátelské palbě. Vedle toho každý vůz vezl řetěz, jímž byla spojována kola vozů k sobě při srážení do vozové hradby. (3T)

Související novinky

Finále Plzeň 2022 se blíží!

Finále Plzeň 2022 se blíží!

22.09.2022

Už po 35. se uskuteční filmový festival Finále Plzeň. Oslavy českého filmu budou v západočeské metropoli probíhat od 23. do 28. září. Během šesti festivalových dní můžete zhlédnout největší trháky… (více)

ČSFD Award pro Bena Fostera

ČSFD Award pro Bena Fostera

08.09.2022

Při příležitosti uvedení nejdražšího českého filmu do kin přinášíme všem filmovým fanouškům radostnou zprávu o udělení “ČSFD Award” americkému herci Benu Fosterovi, představiteli Jana Žižky. Foster,… (více)

Krásné Vánoce a PF 2022!

Krásné Vánoce a PF 2022!

24.12.2021

Přestože bylo letos velkých filmů obecně méně, protože kina začali otvírat až na konci května a Tomu Cruisovi se ještě nechtělo riskovat s Mission: Impossible 7 a Top Gunem, dočkali jsme se několika… (více)

Michael Caine oznámil konec kariéry

Michael Caine oznámil konec kariéry

16.10.2021

Aktualizace: Tak se zdá, že se herec těšil na důchod předčasně. Později svá slova změnil a jeho zástupce potvrdil, že hodlá pracovat i nadále.   Původní zpráva: Smutná zpráva z britských ostrovů.… (více)

Reklama

Reklama