Hudba:
Tadeáš VěrčákHrají:
Lída Baarová (a.z.), Lída Baarová, Helena Třeštíková, Alena Šislerová (vypravěč), Vladimír Borský (a.z.), Gustav Fröhlich (a.z.), Joseph Goebbels (a.z.) (více)Obsahy(1)
Lída Baarová. Herečka, pro kterou byla její krása největším darem i prokletím zároveň. Mladá a atraktivní dívka se rychle stala největší československou filmovou hvězdou a dokázala si podmanit i nejobávanější muže své doby. Vztah s ministrem říšské propagandy Josephem Goebbelsem z ní však obratem učinil národního nepřítele a symbol kolaborantství. Dokumentaristka Helena Třeštíková se s Baarovou setkala v jejím zahraničním exilu. Na sklonku hereččina života natočila otevřenou zpověď kdysi milované a následně zatracované hvězdy na pozadí unikátních materiálů z několika evropských filmových archivů i ukázek slavných rolí Lídy Baarové. Příběh sebedestruktivní lovestory s proporcemi antické tragédie je fatálně spjat s evropskými dějinami a ukazuje mimořádně upřímný portrét ženy, jíž na vrcholu kariéry ležel svět u nohou. O to monumentálnější byl pak její pád do zapomnění a samoty. (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (171)
Som celkom rád, že som venoval 91 minút tomuto dokumentu. O živote a filmoch Lídy Baarovej som nemal ucelené vedomosti a tento film mi ich poskytol v usporiadanej podobe. Lída Baarová mala pestrý a rozporuplný život. To je tiež príčinou pomerne silnej polarizácie komentátorov. Fanúšikovia by si mali viac všímať účelovosť niektorých životných rozhodnutí a tí apologéti mravnej čistoty a českého vlastenectva by sa mali poobzerať dookola na zástupy spoluobčanov, ktorí sa z kolaborantov pretransformovali na komunistov, neskôr tých s ľudskou tvárou, normalizátorov až k súčasným demokratom. A pritom ich dráhu neovplyvňovalo toľko lákadiel, ani toľko neskorších rizík. Ja som s filmom spokojný, aj keď si uvedomujem viacero nedostatkov, ktoré obsahuje. ()
Filmy priemerné až podpriemerné, ale herečka to bola veru že lepšia než 99% dnešných. Ale čo z toho, keď aj na sklonku s nostalgiou a vlastne takmer so slzami v očiach spomína, ako bola obdivovaná Hitlerom (aj keď ho obozretne niekedy nazve aj bláznom) a krivonohým Goebbelsom? Autoreflexia asi žiadna, len spomienka na pocity šťastia, že sa jej za tretej ríše vodilo dobre. Hold herečka, tam ťažko hľadať inteligenciu. Ono to inak vlastne ani nie je dokument. O filmovej kariére málo, o živote Baarovej ešte menej. Len je spomienky, útržky, chýba tomu celistvosť. ()
Lída Baarová si vytvořila mýtus o své „lásce“ s Goebbelsem. Stvořila pohádku, kterou vyprávěla, pokud byl někdo ochoten jí naslouchat. A tenhle film to dělá. Nekriticky přejímá vymyšlený románek z červené knihovny a nechává vypravěčku dlouze se utápět v sebelítosti a až směšném vzpomínání na to, jak byla důležitá. Jo, to víš, že jo, Lído, Křišťálová noc byla taky kvůli tobě. ___ OK, vzhledem k věku Baarové v době natáčení, se dá mnohé vysvětlit a snad i do jisté míry omluvit, byla už v sebedojímacím a mírně blábolivém věku. Ale předložit tuhle uvzdychanou poému na vlastní ego divákům, to už je známka špatného vkusu a nedostatku kritického odstupu. Jakoby autoři ohromeni bývalou hvězdou nebyli schopni ji uvést – třeba střihem nebo komentářem – nohama aspoň trochu na zem. SHRNUTÍ: Já, já, já, Goebbels, fňuk, komunisti, fňuk, já, já. Já! ()
Tak si môžeme konečne porovnať oba filmy. Renčovu Lídu Baarovú a dokument "Zkáza Krásou." Nebudem sa vôbec tajiť, ako som sa ani netajil na stránke filmu, že je podľa mňa Renčov film obrovská hovadina, v ktorej sú všetky situácie preafektované až do stavu absolútnej absurdnosti a trápnosti. A myslím si, že nikto nezabudne na Hitlera, keď povie Líde Baarovej - "Máte pěknej klobouček." Takže napriek tomu, že som už ten film nakopal do zadku, tak len zopakujem, že ten film podáva situácie takým spôsobom, že absolútne nevyniknú. Pôsobia len maximálne ustrelené od všetkej reality. "Zkáza Krásou" ako dokument podáva informácie oveľa lepšie. A keď Lída Baarová spomína na svoj život a rozpráva o ňom, všetko si viem absolútne predstaviť. A celkom to aj funguje. Mám však s filmom dva problémy. V prvom rade je trošku nudný. Plynie veľmi pomaly a jednotlivým momentkám chýba viac ducha. Myslím si, že viac ako dokument v tomto vynikol minuloročný film Očami Fotografky. Viac sa odtiaľ dala nasať tá atmosféra období, o ktorých rozprával. A môj druhý problém je fakt, že ak ste videli film, tak jediné čo tento film spraví je fakt, že rozpráva o tých istých udalostiach oveľa uveriteľnejšie. Inak sa z toho ale nič iné nedozvieme. Včera mi napadlo, či nemala byť Renčova "Lída Baarová" paródiou na tento dokument. Ak to bol pokus, tak to mali ale označiť ako komédiu. Aby som teda povedal veci jednoznačne, ak ste film "Lída Baarová" ani "Zkáza Krásou" nevideli, doporučujem si radšej pozrieť len tento film. Ak ste už filmovú verziu videli, budete asi sklamaní, lebo vám to nič nové už nepovie. Ale minimálne budete mať pocit, že opisuje udalosti oveľa dôstojnejšie a uveriteľnejšie. Hodnotenie: B+ ()
Zkáza krásou nepřináší nic nového. Jedná se o kompilát starého dokumentu Sladké hořkosti L.B., čtení hereččiných memoárů a záběrů, které bylo možno dávno vidět v pořadech typu Hledání ztraceného času. Vznik tohoto dílka si tak vysvětluji pouze touhou svézt se na vlně zájmu o Lídu Baarovou v době vzniku filmu F. Renče. ()
Reklama