Režie:
John GuillerminKamera:
Douglas SlocombeHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
George Peppard, James Mason, Ursula Andress, Jeremy Kemp, Karl Michael Vogler, Anton Diffring, Derren Nesbitt, Friedrich von Ledebur, Loni von Friedl (více)Obsahy(1)
Rok 1918, První světová válka vrcholí, zapojuje se i Amerika. Německému letectvu, do té doby složenému z příslušníků aristokracie a buržoazie, dochází kvalitní piloti. Proto vrchní velení umožní vstoupit do letectva i příslušníkům nižších vrstev. Jedním z nich je i Bruno Stachel (George Peppard). Od začátku mezi ostatní piloty nezapadl, přesto se snaží dokázat, že je lepší než ostatní. Poté, co se z něj stává letecké eso, velitelství ho propaguje jako národního hrdinu, aby pozvedlo morálku obyčejných vojáků, že i člověk jejich vrstev může být úspěšným důstojníkem. (PavelR)
(více)Recenze (38)
Tenhle válečný snímek je dobře natočený a má momenty, které vás dovedou strhnout, kdy si říkáte, že teď to bude paráda. Ale pak ten pocit najednou opadne a vy se přistihnete u toho, že vás to vlastně ani nebaví. Pak zase něco. A pak zase nic. No naštěstí to zachraňuje Ursula Andress, která je tu neskutečně sexy. ()
John Guillermin natočil pár klasik z mého dětství, ale jeho první známější film mě děsině nebavil. Už samotný nápad natočit film o německých letcích na sklonku první světové války zaručuje, že nebude moc komu fandit. Hlavní hrdina je navíc příšerně nesympatický zmetek, kterému nezáleží na nikom a na ničem jen na svých 20 sestřelích, za které má dostat metál. Jeho soupeř je ještě nesympatičější, genrál se na konci ukáže jako největší hajzl a zaručí, že film po nekonečných 2,5 hodinách skončí špatně. George Peppard byl navíc herec nanejvýš průměrný a ten film neutáhne. Takže jediné plusy je Ursula Andress, která je v jedné scéně skoro nahatá a samozřejmě letecké scény. Ty jsou parádní - přehledné, velkolepé a ukazují, že režisérovi akční scény půjdou. Díky nim a možnosti vidět dvouplošníky v akci včetně toho, jak vlastně tehdy letadla střílela dávám aspoň ty 2*. ()
Epický válečný velkofilm říznutý psychologickým dramatem vypráví příběh ambiciózního a egocentrického německého vojáka z nižších vrstev, který se prostřednictvím nesporných pilotních dovedností (a také společenské a politické manipulace) propracuje až ke statutu národního hrdiny a držitele nejvyššího vyznamenání. Dodnes skvěle fungují jak záběry leteckých soubojů, tak hudba J.Goldsmithe. ()
Troska prilis dlhy film, kde sa to sustredilo na nemecku stranu pocas prvej svetovej vojny. Stare dvojplosnikove lietadla robili paseku Anglicanom ako vo vzduchu, tak aj na zemi. Co sa tyka tych vzdusnych subojov neboli zle vymyslene, ale mohli byt aj poctom viacej, pretoze film sa dost zaobera obkecavanim, ktore mi niekedy aj vadilo. ()
Válečných filmů, které se odehrávají za 1. světové války bohužel mnoho není. A přitom nabízí vskutku velké množství silných příběhů, které si nezadají s těmi z té druhé, krvavější. Mezi nemnoho filmů z první války patří "Modrý Max". Skvělý válečný film z požehnaných filmových 60. let. Atmosféra Německého letectva je navozena přesvědčivě a herecké obsazení rovněž sedí. George Peppard byl v hlavní roli sebevědomého pilota Stachela skvělý. Jeho postava projde takovým vývojem, že z poměrně sympatického vojáka se časem stane magor, kterému se jen těžko drží palce. Dvouapůlhodinová stopáž mi také nijak nevadila (i když nepopírám, že kdyby film trval o půl hodiny méně, nezlobil bych se). Nejvíce mě bavila pasáž s Willim. Kdyby se na tom vystavil celý film, určitě bych šel nejvýše s hodnocením. Po Williho smrti už film stratí dosti ze své atraktivity, která se mu na závěr vrátí. Konec s dokonalou ukázkou válečné absurdity jsem uvítal jako nejlepší možný. "Modrý Max" je film natočený v době, kdy kvalita byla samozřejmostí. 80%. ()
Galerie (21)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (10)
- Jeden z kaskadérů pilotů byl i Peter Hillwood, který létal s 56. letkou v bitvě o Británii. V roce 1966 se zabil při letecké nehodě. (Cheeker)
- Bruno Stachel (George Peppard) havaruje v "převratném" prototypu, kterým je ve skutečnosti francouzský stroj Morane-Saulnier MS.230 vyráběný až od roku 1930. Na rozdíl od jeho filmových záludností se jedná o oblíbený cvičný a akrobatický stroj používaný i v československém letectvu. K vidění je v expozici leteckého muzea ve Kbelích. (calculus)
- V některých scénách létá George Peppard se svým vlastním letadlem. (Cheeker)
Reklama